بازداشت یک محقق در چین به اتهام اخذ تابعیت کانادا

تازه ترین گزارش ها حاکی است 'بو جیان جیه' از محققان چینی و رییس سابق مرکز تحقیقات شرکت صنایع کشتیرانی این کشور، به اتهام اخذ تابعیت غیرقانونی کانادا بازداشت شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، روزنامه ساوت چاینا هنگ کنگ روز سه شنبه گزارش کرد علاوه بر این، 'بو جیان جیه' متهم به جرایم مختلف دیگری از جمله فساد، رشوه خواری و اختلاس است.

مرتبط شدن پرونده وی با کانادا در شرایطی مطرح می شود که سطح روابط سیاسی چین و کانادا بشدت در حال کاهش است و چینی ها تاکنون سه شهروند این کشور را دستگیر کرده اند.

کانادا اول دسامبر سال 2018 'منگ وانژو'، مدیر مالی شرکت مخابراتی 'هوآوی' را به خاطر «نقض تحریم های آمریکا» بازداشت کرد و درصدد استرداد او به آمریکا بود در پی این اقدام کانادا، پکن چند روز بعد یک تاجر و یک دیپلمات سابق کانادایی را بازداشت کرد.

روز بیستم دسامبر نیز سخنگوی وزارت امور خارجه چین تایید کرد که سومین شهروند کانادایی به نام 'سارا مک لور' به خاطر «کار غیرقانونی» در چین دستگیر شده است.

دادگاه ونکوور کانادا 10 روز بعد از دستگیری خانم منگ، او را با قید وثیقه ۷.۵ میلیون دلاری آزاد کرد تا دولت این کشور در رابطه با استرداد وی به آمریکا تجدیدنظر و تصمیم گیری کند.

با این حال هنوز تنش ها میان دو کشور کانادا و چین، در مورد دستگیری این افراد ادامه دارد.

مقام های مسئول در چین اعلام کرده اند که این محقق چینی به دلیل کسب غیرقانونی شهروندی کانادا و ارتکاب فساد مالی، تحت بازجویی انضباطی قرار گرفته و از حزب کمونیست نیز اخراج شده است.

در بیانیه کمیسیون انضباطی حزب حاکم چین آمده است وی به طور غیرقانونی موفق به کسب شهروندی از کانادا شده و در مورد حقوق دریافتی خود و درامدش نیز گزارش های ضد و نقیض منتشر کرده و حقایق را پنهان نموده است.

بیانیه جزییات زیادی درباره وی منتشر نکرده اما افشا کرده است که او در پاره ای از موارد در جریان مسئولیتش، رشوه دریافت کرده و در بسیاری مواقع هم اصول کاری و حزبی را زیر پا گذاشته است.

دولت چین در سال های اخیر شماری از مقام های این کشور را به جرم فساد مالی بازداشت، محاکمه و زندانی کرده است تعداد این افراد از سال 2013 میلادی در قالب طرح مبارزه با فساد، به بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر رسیده است.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/1422
اخبار مرتبط

نظرات شما