کارشناس محیط ‌زیست:

تعطیلی مدارس راه‌کار کاهش آلودگی هوای قم نیست/ قم شهر آلوده‌ای نبود

کارشناس محیط‌زیست با اشاره به این‌که برای برخی از مدیران استان ثبت یک کارنامه موقت و موفق در زمان مدیریت خود بر حفظ محیط‌زیست اولویت دارد، گفت: همین تصمیم‌ها باعث می‌شود شهری مانند قم که اصلاً آلودگی برای آن تعریف نشده بود تبدیل به یک شهر آلوده شود که مجبور می شوند بارها مدارس را تعطیل کنند.

عباس جعفری  با اشاره به آلودگی چند هفته گذشته هوای قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا، اظهار کرد: تعطیلی مدارس تأثیری بر کاهش آلودگی هوای قم ندارد و تنها به علت این است گروه‌های حساس از آسیب های آلودگی هوا دور باشند.

کارشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: تعطیلی مدارس باعث پیشگیری از وارد شدن آسیب کمتر برای گروه های حساس جامعه از جمله دانش آموزان است.

قم شهر آلوده ای نبود

جعفری گفت : وقتی در محیط زیست در  خصوص توسعه صحبت می شود همه مؤلفه های توسعه پایدار مدنظر قرار می گیرد این یعنی باید به تأثیرات همه جانبه حال و آینده توسعه فکر کرد که توسعه مدنظر  اقتصادی و شهری آیا آینده مطمئنی دارد یا ندارد؟

وی بیان کرد: قم تا چند سال پیش شهر آلوده ای نبوده، بحث های زیادی در خصوص علت آلوده شدن هوای شهر قم مطرح است آلودگی اصلی شهر قم نمی تواند به علت حمل و نقل و حرکت خودروهای شخصی باشد زیرا در این چند روز که رفت و آمد خودروها در سطح شهر کاهش یافته بود آلودگی هوا کاهش پیدا نکرد اصل آلوده گی شهر قم منشأ دیگری دارد.

در خصوص آلودگی قم آمار دقیق ارائه نمی‌شود

کارشناس محیط زیست ادامه داد: در فصل سرما وارونگی هوا آلودگی ها را تشدید می کند در فصول گرم سال آلودگی اوزون باعث تشدید آلودگی هوا می شود تا جایی که به خاطر آن، در مقاطعی مدارس تعطیل شد که همه این آلودگی ها منشأ خاص خودش را دارد.


جعفری تصریح کرد: آمار دقیقی در خصوص منشأهای آلودگی هوای استان قم بیان نمی شود  حتی  اعلام نمی شود که عوامل مختلف مانند ذرات معلق، خودرو ها، کارخانه ها و...هر کدام به چه میزان در آلوده شدن هوای قم مؤثر هستند.

قم در محاصره صنایع آلاینده

وی ادامه داد: از جمله عوامل آلاینده شهر قم توسعه لجام گسیخته و کنترل نشده شهر قم است، همچنین صنایع آلاینده شهر قم را محاصره کرده اند حتی در نزدیکی محدوده های شهری قم نیز این صنایع بسیار آلاینده مستقر شده اند و شبانه روز در حال فعالیت هستند مثل جاده کاشان و در بخشی از جاده اراک که تا نزدیکی 3 کیلومتری قم این صنایع آلاینده قابل مشاهده هستند.

کارشناس محیط زیست افزود: چند آلاینده عظیم در نزدیکی شهر قم در نزدیکی بافت شهری و مسکونی وجود دارد که شهر قم را آلوده می کند.

جعفری گفت: منشأ مختلف آلودگی ها با هم تجمع می شوند که اثرات آن را هوای شهر قم مشاهده می کنیم بزرگ‌ترین مشکلی که در درک محیط زیستی در قم وجود دارد این است که حفظ محیط زیست اولویتی در توسعه اقتصادی و شهری یک منطقه ندارد.

وی عنوان کرد: استانداردهای توسعه شهر در ابتدای دهه شصت در قم خیلی بیشتر از توسعه های اخیر شهر قم رعایت می شد مانند منطقه سالاریه، بنیاد و مناطقی از آزادگان که خیابان ها و پیاده روهای آنها بزرگ و استاندارد است اما اکنون تراکم در ساخت و ساز داده می شود تا جایی که ساختمان ها در طبقات بالا حتی از محدوده های پیاده رو هم جلوتر آمده است.

در ساخت و سازهای جدید قم استاندارد  محیط زیست زعایت نمی شود

جعفری اظهار کرد: در ساخت و سازهای جدید قم استاندارد های محیط زیست رعایت نمی شود نتیجه این می شود که  بعد از مدتی مشاهده می کنیم که شهر آلوده شده است و موضوعات مختلف محیط زیستی به وجود آمده است.

جعفری تصریح کرد: عوارض عدم مطالعات و دقت درست و توسعه پایدار چندین سال بعد مشاهده می شود اگر در توسعه های شهری قم به مسئله محیط زیستی توجه نشود سال های آینده اوضاع از این هم بدتر خواهد شد.


عوامل ایجاد کننده آلودگی هوای قم کنترل شود

کارشناس محیط زیست با شاره به اینکه  مطمئناً راه کار مبارزه با آلودگی هوا تعطیلی مدارس نیست  گفت: باید عوامل ایجاد کننده آلودگی هوای قم کنترل شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا تابلوهای سنجش آلودگی هوا در قم نصب نشده و چند تابلوی موجود هم فعال نیست؟ گفت: کمبود بودجه و برخی عوامل را علت فعال نبودن تابلوهای سنجش آلودگی هوای قم مطرح می کنند متأسفانه این مسئله مهم در اولویت برنامه ریزی و دغدغه های فکری مسئولان و مدیران قم نبوده زیرا اگر دغدغه برایشان وجود داشت بودجه آن را فراهم می کردند.

مدیران قم دغدغه محیط زیست را ندارند

جعفری عنوان کرد: همه این موضوعات نشان می دهد دغدغه های محیط زیستی و موضوعات توسعه پایدار اصلاً در میان مدیران قم مطرح نبوده است این مقداری که مدیران استان دغدغه توسعه اقتصادی را دارند دغدغه توسعه پایدار را ندارند.

وی تأکید کرد: وقتی به مدیران استان اعلام می شود فلان طرح توسعه اقتصادی نیاز به پیوست محیط زیستی دارد قبول نمی کنند و حتی از ما دلخور هم می شوند که چرا برخی از صنایع که را به اسم جذب سرمایه وارد قم می کنند به دلایل محیط زیستی جلوی آن گرفته می شود.

کارشناس محیط زیست افزود: به طور مثال قرار بود یک سرمایه گذار برای ساخت نیروگاه به قم بیایید اما کارشناسان محیط زیست و مسئولان دلسوز گرد هم آمدند و به دلیل ایجاد مشکلات زیست محیطی اجازه این کار را ندادند که باعث دلخوری برخی از مدیران قم شد.

باید در هر طرح اقتصادی ملاحظات محیط زیستی رعایت شود

وی تصریح کرد: باید  به کسانی که مدعی هستند سرمایه گذار را برای شهر قم جذب می کنند گفت این مسئله به این خاطر است که در هرجایی اجازه فعالیت به آن سرمایه گذار را نمی دهند، ما مخالف سرمایه گذاری در دریاچه نمک نیستیم اما سرمایه گذاری که ممکن است کل اکوسیستم منطقه را نابود کند قابل قبول نیست باید در هر طرح اقتصادی ملاحظات محیط زیستی رعایت شود عدم رعایت این ملاحظات همین آلودگی ها را به دنبال دارد که باعث می شود مدارس را به تعطیلی بکشاند.

جعفری گفت: برای برخی از مدیران استان ثبت یک کارنامه موقت و موفق در زمان مدیریت خود بر حفظ محیط زیست اولویت دارد همین تصمیم ها باعث می شود شهری مانند قم که اصلا آلوده گی برای آن تعریف نشده بود تبدیل به یک شهر آلاینده شود که مجبور می شوند بارها مدارس را تعطیل کنند.

انتهای پیام/170
گالری عکس
http://qomefarda.ir/14267
اخبار مرتبط

نظرات شما