‌رئیس ستاد مرکزی اعتکاف کشور خبر داد:

دریافت مقالات علمی از 69 کشور در دبیرخانه جشنواره سراسری اعتکاف

‌رئیس ستاد مرکزی اعتکاف کشور با اشاره به اینکه امروز شاهد برگزاری مراسم اعتکاف در 80 کشور هستیم، گفت: دریافت آثار از 69 کشور موید این است که اعتکاف از نظر علمی و عملی به یک رویداد بین المللی تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،به نقل از دبیرخانه دائمی جشنواره اعتکاف، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تکیه‌ای در خصوص ضرورت احیای سنت حسنه اعتکاف اظهار کرد: سخن از اعتکاف یعنی سنت حسنه نبوی(ص) که ریشه در تاریخ اسلام دارد.

وی بیان کرد: اعتکاف یک سنت آسمانی است که در سیره انبیاء بوده و خداوند متعال در قرآن صریحا به حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) می‌فرماید«خانه مرا بیارایید برای طواف کنندگان و نمازگزاران و معتکفین». این سخن نشان می‌دهد که اعتکاف در همه ادیان آسمانی بوده است اما اعتکاف اکمل به دلیل آیه «الیوم اکملت لکم دینکم» از سیره و سنوت نبوی بوجود آمده است. 

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف افزود: به لطف نظام جمهوری اسلامی و علی الخصوص توجه مقام معظم رهبری نسبت به فریضه اعتکاف می‌توان به جرأت گفت امروزه کسی نیست که از این سنت حسنه بی‌خبر باشد و هر ساله به تعداد درخواست کنندگان و شرکت کنندگان در اعتکاف افزوده می شود و این مسئله تا به حدی رسید که ما برای هدایت عالمانه و پاسخگویی به سؤالات و نیازهای اقشار مختلف شرکت کننده در اعتکاف در ستاد مرکزی اعتکاف به سمت برگزاری جشنواره‌ها هدایت شدیم.

وی با اشاره به اینکه مهمترین نقش جشنواره‌ها توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری بود که انجام شده است یادآور شد: بنا بر نیاز معتکفین و لازمه یک اعتکاف کامل و جامع به عنوان یک عبادت اخلاقی و عبادی ضروری دیدیم که جشنواره‌ها را به سمت سه موضوع علمی، ادبی و هنری هدایت کنیم و این مسأله باعث شده امروز ما یک کتابخانه بزرگ در ارتباط با اعتکاف داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین تکیه ای ببا بیان اینکه اعتکاف از لحاظ کیفیت بواسطه استخراخ منابع و از نظر کمیت بسیار فراگیر شده است بیان کرد: اعتکاف امروز علما و عملا جهانی شده و موید آن نیز ارسال آثار به زبان‌های انگلیسی، عربی و اردو از 69 ملیت به جشنواره است.
وی یادآور شد: در بعد عملی نیز می‌توان گفت اعتکافی که زمانی فقط در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم و با حضور تعداد اندکی معتکف برگزار می‌شد امروز در بیش از 80 کشور و در تمام شهرهای ایران، حتی شهرستان‌ها و بعضا در روستاها نیز برگزار می‌شود.
رئیس جشنواره سراسری اعتکاف کشور یادآور شد: اعتکاف عمل مهجور سنت رسول الله(ص) از زمان دستور آیت الله حائری تا قبل از انقلاب به 200 نفر رسید ولی در این 40 سال با برکت انقلاب اسلامی و بروز و ظهور جشنواره‌ها به یک حرکت بین المللی تبدیل شده و به لحاظ علمی تولیداتی در حوزه کتاب و مقاله از 69 کشور به دست ما رسیده و به لحاظ عملی در 80 کشور شاهد برگزاری این مراسم معنوی هستیم.


انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/14338
کلیدواژه: اعتکاف علما مقاله
اخبار مرتبط

نظرات شما