معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم:

۲۷ هزار کندوی زنبورعسل در قم موجود است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت:‌ بر اساس سرشماری انجام‌شده درسال‌جاری، ۲۶ هزار و ۹۰۰ کندو زنبورعسل دراین استان موجود است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، علی‌اصغر همت  بیان کرد:‌ از این تعداد کندو زنبورعسل،‌ ۳۲۴ هزار ۳۲۲ کیلوگرم عسل و نزدیک به ۱۳۷ کیلوگرم ژل ارزشمند رویال تولید می‌شود.

وی با اشاره به راهبرد توسعه زنبورداری در استان،‌ افزود: در همین راستا تعداد کندوهای زنبورعسل استان نسبت به سال گذشته یکهزار و ۹۵۶ عدد افزایش‌ یافته است.

وی ادامه داد: براساس استانداردهای موجود،‌ هر ۴۰ عدد کندو زنبورعسل،‌ زمینه اشتغال یک تن را در این بخش فراهم می‌کند که با توجه به این موضوع می‌توان گفت افزایش تعداد کندوهای زنبورعسل طی سال‌جاری درقم ۴۹ فرصت شغلی جدید ایجاد کرده‌است.

همت گفت:‌ تولید ژل رویال نیز در صنعت زنبورداری ازاهمیت بسیاری فراوانی برخوردار است و علاوه بر ایجاد ارزش‌افزوده اقتصادی،‌ هر کیلوگرم ژل رویال زمینه اشتغال یک نفر را فراهم می‌کند.

وی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عوامل موثر درکاهش حجم تولید عسل گفت:‌ هجوم ملخ‌ها و پروانه‌ها به مراتع، عدم بارندگی به‌موقع و بروز برخی مشکلات درتامین شکر موردنیاز زنبورداران ازجمله عواملی است که این صنعت را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی قم با همکاری شرکت تعاونی زنبورداران استان اقدامات قابل‌توجهی همچون برگزاری کارگاه‌های آموزشی،‌ فراهم کردن امکان استفاده زنبورداران از تسهیلات بانکی و توزیع شکر برای حمایت از این صنعت را انجام داده‌است.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/14373
اخبار مرتبط

نظرات شما