عوارض دردسرساز مصرف ریتالین برای شب‌های امتحان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  زمان زیادی تا شروع امتحانات ترم دانش آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاه ها باقی نمانده است اما وقتی به بخش مسمویت بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور مراجعه می کنیم با افراد کم سن و سالی مواجه می شویم که با بی حالی و رنگ پریدگی روی تخت بیمارستان‌ها افتاده‌اند و قدرت تکان دادن بدن خود را ندارند. عده ای از افراد محصل برای کسب نمره بیشتر، در طول ترم به نحو درستی به مطالعه دروس خود مشغول هستند و عده ای دیگر با فرا رسیدن فصل امتحانات به مصرف داروهای مضر و درمان ناپذیر مانند ریتالین برای مطالعه  یک شبه درس‌هایشان رو می‌آورند.

عوارض مصرف ریتالین ها

دارویی که بدون تجویز پزشک نباید مصرف شود

مصرف ریتالین تنها با مشورت پزشک امکان پذیر است اما بعضی از افراد سودجو مانند دست فروشان و دلالان در گوشه و کنار خیابان ها به فروش آن اقدام می کنند و جالب است بدانید که مواد روانگردان درون قرص ریتالین به حدی بالاست که می تواند با فشار مغزی ایجاد شده در افراد آنها را به خونریزی مغزی و در نهایت مرگ دچار کند.

ریتالین چیست؟

درواقع ریتالین یک نوع داروی معجزه گر برای درمان اختلالات مغزی است که توسط روانپزشکان برای بیماران خاص تجویز می شود؛ چرا که این دارو با تاثیر شگفت انگیز خود باعث فعال تر شدن کورتکس مغز و افزایش ضریب هوشی در افراد می شود.

مصرف ریتالین در شب امتحان

مصرف ریتالین مقدمه‌ای برای اعتیاد شیشه

 به عقیده بسیاری از متخصصان پزشکی مصرف ریتالین در دانشجویان مقدمه ای برای مصرف یک ماده مخدر تخریب زا به نام شیشه است که آنان با استفاده خود سرانه از این داروها به منظور افزایش انرژی و تمرکز در جلسه امتحان سلامت جسمانی و روانی خود را دچار اختلال می‌کنند.

 

مصرف ریتالین در بین دانشجویان کشور چگونه است؟

متاسفانه در سال های اخیر مصرف داروهای روان گردان مضر به نام ریتالین در بین دانشجویان ایرانی شدت گرفته است چرا که افراد در طول ترم و در آن فرصت طلایی هیچ مطالعه ای ندارند و یک شبه می خواهند راه صد ساله را به منظور کسب نمرات بیشتر با نداشتن خواب کافی طی کنند. حتی طبق گفته دانشجویان با مصرف قرص های ریتالین هوشیاری بیشتری نصیب دانشجویان می شود و مغزشان از حالت تنبلی خارج می شود.

عوارض مصرف قرص ریتالین را بشناسید

مصرف قرص های روان گردان ریتالین می تواند با عوارض پر خطری مانند: بی خوابی، سردردهای مکرر، ضربان قلب سریع یا نامنظم بودن آن، تحریک پذیری، خشونت، افزایش فشار خون، زخم های غیر عادی بر روی انگشتان دست و پا، سردی و بی حسی پاها،نوسانات خلقی، بروز افکار غیر طبیعی، تغییرات بینایی، حرکات غیر قابل کنترل عضلات، لغات و صداها، بیان ناگهانی و تاری چشم، حالت تهوع، بی اشتهایی، کاهش وزن شدید، کج خلقی، آسیب زدن به قلب و کبد، اختلالات سیستم عصبی، کاهش قدرت یادگیری، تنبلی مغز، افزایش دلهره، شدت گرفتن استرس و حمله های وحشیانه در بین دانشجویان شود.

قرص ریتالین چگونه توسط افراد تهیه می شود؟

جالب است که بدانید قرص ریتالین در هیچ کجای کشور بدون تجویز و نسخه پزشک در داروخانه ها فروخته نمی شود اما بعضی از دانشجویان به صورت قاچاق از افراد سودجو به خریداری آن می پردازند و نمی دانند که استفاده از داروهای قاچاق دارای چه مواد خطرناک و اعتیاد آوری است و می تواند با جان سالم و زندگی افراد بازی کنند. متاسفانه به تازگی با مراجعه بعضی دانشجویان به منظور رفع تنبلی و موفق شدن در عملکرد تحصیلی شاهد تجویز ریتالین از سوی پزشک متخصص یا باور غلط به منظور بهتر شدن شرایط روحی و جسمی برای دانشجویان هستیم اما بهتر است بدانید که مصرف قرص ریتالین عوارض جبران ناپذیر و جدی را برای افراد رقم خواهد زد.

مصرف ریتالین برای چه افرادی مجاز است؟

استفاده از قرص ریتالین باعث کاهش عملکرد حافظه یا پرخاشگر شدن در بین دانش جویان می شود. اما از آنجایی که این قرص حرف اول را برای درمان بیماری های بیش فعالی می زند مصرف آن برای بیماران بیش فعال مجاز است.

عوراض مصرف ریتالین

قرص ریتالین را چطور مصرف کنیم؟

پیشنهاد ما به شما در خصوص استفاده از قرص ریتالین مشورت با پزشک مربوطه است اما بهتر است قبل از مصرف دارو به دقت راهنمای آن را مطالعه کنید. بهترین زمان مصرف قرص ریتالن ۳۰ الی ۴۰ دقیقه قبل از مصرف هر وعده غذایی است. اگر دچار ناراحتی معده یا دستگاه گوارشی هستید این قرص را همراه میان وعده، غذا و پس از آن میل کنید.

قطع ناگهانی مصرف ریتالین چه عوارضی دارد؟

جالب است بدانید که قطع ناگهانی قرص ریتالین بعد از استفاده طولانی مدت و منظم از آن می تواند با مشکلات گوناگون روحی مانند افسردگی، خودکشی، افسردگی مزمن و شدید خود را نشان دهد.

قطع مصرف ریتالین

اقدامات احتیاطی در زمان مصرف ریتالین

قبل از مصرف ریتالین بهتر است سوابق پزشکی یا بیماری های خود را برای پیشگیری از بروز واکنش های حساسیتی یا مشکلات دیگر به پزشک اطلاع دهید. همچنین به یاد داشته باشید که قبل از نشستن پشت فرمون و رانندگی به دلیل ایجاد حالت سرگیجه در شما هرگز به خوردن قرص ریتالین اقدام نکنید. قبل از هرگونه عمل جراحی پزشک خود را از وضعیت مصرف ریتالین ها مطلع کنید.

مصرف طولانی مدت ریتالین با بدنتان چه می‌کند؟

از آنجایی که مصرف ریتالین ها برای بزرگسالان عوارض بدتری نسبت به افراد کم سن و سال دارد اما با اختلالات خواب، کاهش وزن و درد قفسه سینه خود را نشان می دهد و مصرف طولانی مدت آن در کودکان باعث اختلالاتی در قد و وزن خواهد شد؛ پس اگر کودکتان ریتالین مصرف می‌کند بهتر است ماهی یک بار قد و وزن او را به طور کامل چک کنید.


مصرف ریتالین در دوران با ر داری و شیردهی

ریتالین ها در دوران بارداری و شیر دهی تنها در زمان‌های کاملا ضروری استفاده می شود و بهتر است در مورد خطرات یا مزیت های آن در این دوران با پزشک خود مشورت کنید.

اوردوز کردن ریتالین

اوردوز کردن افراد پس از استفاده زیاد و طولانی مدت از ریتالین با علائمی مانند استفراغ، آشفتگی، سردرگمی، عرق کردن، گرفتگی و تکان های عضلانی، توهم و تشنج خود را نشان می دهد و بهتر است پس از دیدن هر کدام از این علائم در افراد برای حفظ سلامتی به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

بهترین راه موفق شدن در امتحانات چیست؟

پیشنهاد ما به شما در خصوص گرفتن یک نتیجه مطلوب و خوشایند از امتحانات ترم ایجاد یک برنامه ریزی مناسب و مطالعه در طول ترم است چرا که  خوردن قرص های روان گردانی مانند ریتالین با دز ماده مخدر بالا راه درستی نیست. خواب کافی در شب، ورزش صبحگاهی و تغذیه مناسب می تواند عملکرد مغز و تمرکز شما را برای یک امتحان خوب تا حداکثر بالا ببرد.

تغذیه در زمان امتحانات چگونه باید باشد؟

با فرا رسیدن زمان امتحانات تغذیه مناسب تاثیر بسیار زیادی در افزایش ضریب هوشی دانش جویان و دانش آموزان کشور دارد به گونه ای که افراد با داشتن یک وعده غذایی مناسب مانند لبنیات کم چرب از جمله شیر و ماست، میوه و سبزی جات تازه می توانند انرژی زیادی در بالا بردن توانایی خود برای حل مسئله های امتحانی داشته باشند.

مصرف میوه و سبزیجات در زمان امتحانات

استراحت دانشجویان و دانش آموزان در شب امتحان چگونه باید باشد؟

برای جلوگیری از استرس و اضطراب خود در شب امتحان بهتر است خواب کافی را در اولویت برنامه ریزی روزانه خود قرار دهید چرا که خستگی زیاد می تواند باعث پایین آمدن قدرت تمرکز و بی حالی شما در سر جلسه امتحان شود.

استراحت شب امتحان

نقش والدین در دوران امتحانات چیست؟ 

والدین باید با فراهم کردن محیط گرم و آرام در خانه فرزندان خود را از بروز هر گونه آشفتگی در آنان نجات دهند و با کاهش استرس  باعث افزایش تمرکز در فرزندان خود شوند. 




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/14386
اخبار مرتبط

نظرات شما