در گفتگو با قم فردا مطرح شد؛

توصیه‌های فوق تخصص ریه برای پیشگیری اثرات آلودگی هوای قم

فوق تخصص ریه با اشاره به اینکه کودکان و افراد مسن در هوای آلوده در منزل بمانند، گفت: توصیه می‌شود در این روزها که هوای شهر آلوده است مایعات به شکل‌های مختلف مصرف شود زیرا این کار باعث دفع مواد آلوده بدن می‌شود.

جواد نظری فوق تخصص ریه در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار کرد: این روزها آلودگی هوا در همه شهرها افزایش پیدا کرده است در شهرهای صنعتی و شهرهای پر جمعیت مانند قم آلودگی هوا بیشتر است شدت آلودگی هوا از یک حد مشخص که بالاتر می رود تأثیر بدی روی همه افراد شهر دارد.

این فوق تخصص ریه خاطرنشان کرد: در جامعه گروه های پرخطر و حساس وجود دارد که آلودگی هوا تأثیر بیشتری روی آن‌ها خواهد داشت، کودکان و دانش آموزان از جمله گروه های حساس هستند که هرچه سن آن‌ها پایین‌تر باشد در معرض آسیب های بیشتر آلودگی هوا قرار دارند.

نظری افزود: کودکانی که در سن دبستان قرار دارند آسیب پذیرتر هستند و نیاز به مراقبت بیشتری در زمان های آلودگی هوا دارند البته راه کارهای بلند مدت در زمان های بحرانی تأثیر نخواهد داشت بلکه به این مسئله باید از قبل پرداخته می‌شد تا آلودگی هوا اتفاق نیفتند.

وی تصریح کرد: در زمان های حاد و بحرانی برای مراقبت از کودکان از جمله دانش آموزان راهکار کوتاه مدت مانند تعطیلی مدارس و ماندن دانش آموزان در منزل در کاهش تأثیر آلودگی هوا مؤثر خواهد بود.

در هوای آلوده دانش آموزان در منزل بمانند

این فوق تخصص ریه تأکید کرد: تعطیلی مدارس و عدم حضور کودکان در هوای آلوده تصمیم درستی است که از سوی مسئولان گرفته می شود از طرفی خانواده ها هم باید مراقب باشند وقتی مدرسه تعطیل می شود برای این هدف است که دانش آموزان در منزل بمانند اما گاهی والدین این اصل را رعایت نمی کنند و با وجود تعطیلی مدارس فرزندان خود را به بهانه های مختلف از جمله پارک و خرید بیرون از منزل می آورند که کار درستی نیست.

نظری با اشاره جدی گرفتن تأثیرات منفی آلودگی هوا روی کودکان گفت:  خانواده ها در این روزهایی که هوا آلوده است فرزندان خود را در منزل نگهداری کنند زیرا شاخص های آلودگی هوا در هوای منزل بسیار کمتر است.

آلودگی هوا روی افراد سالم هم اثرات منفی دارد

وی در پاسخ به این سؤال که آسیب های جسمی هوای آلوده چیست؟ گفت: آلودگی هوا از دو منظر مورد توجه است آلودگی هوا می تواند بیماری هایی را در اشخاص سالم ایجاد کند از جمله مشکلات ریوی، حساسیت های تنفسی، چشمی، سینوزیتی، و مشکلات ریه و بیماری های قلبی عروقی ایجاد می کند، همچنین این آلودگی ها از طریق دستگاه تنفس وارد خون می شود و اثرات منفی روی سیستم گردش خون شخص بر جا می گذارد.

نظری تأکید کرد: هوای آلوده دارای مواد مضر زیادی است که اثرات منفی روی سیستم اعصاب بدن برجای می گذارد.

فوق تخصص ریه ادامه داد: علاوه بر اثرات منفی آلودگی هوا روی بدن شخص سالم، هوای آلوده بیماری افرادی که بیماری زمینه ای دارند را تشدید می کند از جمله بیماران آسمی و بیمارانی که حساسیت های دستگاه تنفسی دارند بیماران قلبی نباید در معرض هوای آلوده قرار بگیرند زیرا هوای آلوده بیماری آن‌ها را تشدید خواهد کرد.

نظری عنوان کرد: این روزها شاهد هستیم که بیمارانی که مشکلات تنفسی داشتند و بیمار آن‌ها  در حال کنترل بوده این روزها بیماری آن‌ها تشدید شده است.

نوشیدن مایعات برای کاهش اثرات  هوای الوده

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نوع تغذیه برای کاهش اثرات منفی آلودگی هوا روی بدن مؤثر است؟ گفت : بله؛ در تغذیه باید اصول رعایت شود مصرف شیر و لبنیات حتماً باید مدنظر قرار گرفته شود زیرا شیر و لبنیات جز مواد غذایی است که می تواند اثرات آلودگی هوا بر بدن را کم کند.

فوق تخصص ریه افزود: توصیه می شود مایعات به شکل های مختلف مصرف شود زیرا این کار باعث دفع مواد آلوده بدن می شود خانواده ها حتماً میوه و سبزی تازه که دارای آنتی‌اکسیدان هستند را در این ایام در سبد غذایی خود در نظر بگیرند.

نظری خاطرنشان کرد: در روزهایی که آلودگی هوا تشدید می شود از خوردن غذاهایی پر چرب و پرپروتئین پرهیز کنند.

انتهای پیام/170
http://qomefarda.ir/14528
اخبار مرتبط

نظرات شما