کلیات لایحه درآمدهای پایدار از سوی شورای نگهبان رد شده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مرتضی الویری در اجلاس شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: در آغاز این جلسه سلام و درود بر روان پاک و مطهر شهیدان و شهید وارسته و والا مقام سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همراهان شهیدش که همگی عند ربهم یرزقون هستند، می‌فرستیم.

وی افزود: در این ایام ملت ما عزاداران شهادت بزرگمردی است که برای دفاع از سرزمینمان  چه در زمان جنگ تحمیلی و چه پس از آن که بنیادگران داعشی عرصه را بر زندگی و حیات مردم خاورمیانه تنگ کرده بودند، ایستاد و خلافت آنان را که تا نزدیک مرز ما پیش آمده بودند، درهم پیچید.

وی بیان داشت: حاج قاسم مردی است که نامش هم لرزه بر اندام زورگویان و مستبدان منطقه و جهان می‌اندازد. مردی که امروز آرامش در خانه‌هایمان را مدیون استواری و استقامت او همسنگرشانش هستیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: شهادت این بزرگمرد بار دیگر مردم ایران را فارغ از هر جناح، حزب و دسته‌ای در کنار هم آورد و تشییع پیکر او نمادی از وحدت ملی بود.

الویری بیان داشت: اقدامات سخفیانه آمریکا که به صورت واضح نقض قوانین بین‌المللی و نافی حقوق بشر و اقدامی تروریستی در حذف یک شخصیت برجسته سیاسی ـ نظامی در کشوری ثالث است را از یاد نخواهیم برد و دستور مستقیم رئیس‌جمهور آمریکا برای این عمل تاییدی بر عملیات تروریستی این کشور در منطقه است.

وی گفت: برای قاسم سلیمانی شهادت کمترین پاداش بود. رفتن او برای همه دوستداران ایران مصیبتی بزرگ است و وطن سرداری بی‌نظیر را از دست داده که جز به سربازی برای دین و میهن به هیچ نیندیشیده و هرگز خود را آلوده جناح‌بندی‌های سیاسی و تعاملات اقتصادی و حاشیه‌ها نکرده است و محبوبیت ملی او نیز به واسطه همین دوری از دسته‌بندی‌های سیاسی و عمل به تعهدات ملی است.

وی تاکید کرد: بدون تردید شهادت سردار سلیمانی نقطه عطف در مبارزه ملت‌های مسلمان با استکبار جهانی است و آثار وجودی خود را به زودی در جمع آزادی‌خواهان جهان به ویژه غرب آسیا نشان خواهد داد و ما معتقدیم بیداری اسلامی در منطقه شتاب خواهد گرفت و به یاری خدا نیروی مقاومت سلطه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را در غرب آسیا پایان خواهد داد.

الویری بیان داشت: حضور و مشارکت مردم گرانترین و ارزشمندترین سرمایه ما در جامعه ایران است. در شرایطی که دشمنان کشور از هیچ کوششی برای به انزوا کشیدن و تحمیل تحریم‌ها و سختی‌ها بر مردم دریغ نمی‌کنند باید قدر لحظه همراهی آنها را دانست.

وی گفت: تامین امنیت و حفظ جان‌ آنها وظیفه تمامی مسئولان است که هر گونه کوتاهی از این تعهد و وظیفه باید با پاسخی قاطع و برخوردی جدی مواجه شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: یاد و خاطره شهدای گرانقدر کشور از جمله شهید حسین پورجعفری، شهید هادی طارمی، شهید وحید زمانیان، شهید شهرود مظفری‌نیا، شهید ابومهدی المهندس گرامی می‌داریم و از شهرداری‌های سراسر کشور می‌خواهیم همانند تهران امکان و معابر مناسبی را به نام این قهرمانان سرافراز اختصاص دهند.

الویری به سقوط هواپیمای بویینگ 737 اوکراینی اشاره کرد و گفت: عزای ملی دوم در هفته‌ای که گذشت در این خصوص بود و تعداد زیادی از سرمایه‌های انسانی این مرز و بوم جان خود را از دست دادند. امیدوارم مسئولان در به کارگیری و دادن مجوز به پروازهای خارجی علاوه بر قیمت، کیفیت هواپیما و رعایت استانداردهای ایمنی را با دقت مورد توجه قرار دهند.

وی گفت: لایحه درآمدهای پایدار پس از 36 سال و با 21 ماده مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و متاسفانه کلیات این لایحه مستند بر اصل 100 قانون اساسی از سوی شورای نگهبان رد شده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: به نظر می‌رسد شورای نگهبان به وظیفه صرفا نظارتی شوراها اشاره کرده، این در حالی است که در لایحه پیشنهاد‌ی موضوع اصلی تامین درآمد پایدار برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بوده و اختیارات شوراها بخشی از آن است.

الویری افزود: این لایحه فرصتی ارزشمند برای افزایش منابع جدید درآمد و تسهیل در استفاده از ابزارها و منابع جدید درآمدی برای شهرداری‌ها به وجود می‌آورد که در مجلس مدت‌ها کار کارشناسی روی آن صورت گرفته است.

وی گفت: آنچه که در نظر شورای نگهبان قانون اساسی در خصوص مصوبه درآمدهای پایدار آمده، تقلیل نقش شوراها از یک نهاد مقررات‌گذار و ناظر به یک نهاد تشریفاتی است. شورای نگهبان و ارکان حکومت در کشور باید بدانند که اگر به دنبال کشوری توسعه‌یافته هستند، ناگزیرند که روستاها و شهرهای توسعه‌یافته داشته باشند و نمی‌توانند کشوری توسعه‌یافته را طلب کنند و برنامه توسعه ملی بنویسند بدون اینکه اولیه‌ترین و اساسی‌ترین پایه توسعه محلی در شهرها و روستاها را در نظر بگیرند.

رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: سیاست یک بام و دو هوا در اداره امور شهر چیزی جز توسعه نیافتگی و استمرار وضع نامناسب موجود را در پی نخواهد داشت. لذا بنده ضمن انتقاد از این رویکردها از تلاش‌های نمایندگان مجلس که موجب تصویب لایحه مذکور شدند تشکر و تقدیر دارم و از طرف جامعه 120 هزار نفری شوراهای اسلامی شهر و روستای کشور مجدانه از تمام نمایندگان می‌خواهم ضمن اصرار و پایمردی در تلقی درست خویش از اصول قانون اساسی نسبت به ارجاع آن به مجمع تشخیص اقدام کنند.

الویری در پایان افزود: با توجه به فصل سرمان و مشکلات ناشی از وارونگی دما در کلانشهرها لازم است در بودجه سال 99 توجه جدی به توسعه حمل و نقل عمومی شود و منابع لازم در این خصوص اختصاص یابد و حل بحران آلودگی هوا جز با تامین زیرساخت‌های لازم برای توسعه حمل و نقل سبز و پاک محقق نمی‌شود. از این رو لازم است تا درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین به این امر اختصاص یابد و نتایج و اقدامات این حوزه به صورت شفاف در اختیار شهروندان قرار داده شود تا منجر به تشویق بیشتری در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی شود.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/15267
اخبار مرتبط

نظرات شما