ترامپ پس از حمله موشکی به عین‌الاسد مستاصل شده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت‌الاسلام‌ سیدمهدی رفیعی‌راد، کارشناس مسائل استراتژیک در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به ترور سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی گفت: اقدام بزدلانه آمریکا و به شهادت رساندن سردار سلیمانی ترور نبود،‌ ترور به معنای قتل است در صورتی‌که این واقعه به عبارتی قتال و جنگ بود. اینکه چه مسئله‌ای رئیس‌جمهور آمریکا را در فرمان این عملیات موشکی قانع کرده تا هزینه یک اقدام غیرقانونی، غیراخلاقی و انسانی را بپذیرد جای تأمل دارد.

وی افزود: در محکومیت خارق‌العاده این جنایت آشکار باید گفت دوست و دشمن غافلگیر شدند اما به نظر می‌رسد ترامپ بیشتر از همه شوکه شده باشد و عکس‌العمل او بعد از انهدام عین الاسد نشان از ترس و استیصال بود.

**اتفاقات اخیر نشان از افول هژمونی آمریکاست

رفیعی راد ادامه داد: اگر کاخ سفید در حفاظت از نیروهای آمریکایی تجدیدنظر نکند باعث خلق فاجعه نظامی_امنیتی برای آن‌ها می‌شود،‌ بنابراین مجموعه‌ این اتفاقات نشان می‌دهد آمریکا رو به افول هژمونی خود می‌رود.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: شلیک موشکی بومی،‌ دقیق و بدون بهره‌مندی از پشتیبانی ماهواره‌ای آن‌هم از سوی کشوری که در سطح بالایی از تحریم‌هاست، اعلان جهانی داشت و پیام این است که ما می‌توانیم و این پیام مصرف بین‌المللی دارد.

رفیعی راد ادامه داد: شهادت سردار سلیمانی یک پیام بین‌المللی برای مردم جهان داشت و آن این است که مقاومت نتیجه می‌دهد. مردم منطقه در کشورهای غرب آسیا اگر متوجه شده باشند باید به سمت استقلال حرکت کنند، کشورهایی که در این منطقه قرار دارند دست‌نشانده و وابسته هستند و این برای منطقه مشکل ایجاد کرده است.

وی گفت: باید این آگاهی به واحدهای سیاسی تسری پیدا کند که بپذیرند مستقل عمل کنند و دخالت‌های بیگانه را نپذیرند تا بتوانیم به یک اتحاد منطقه‌ای برسیم. با این هدف تمام کشورهای منطقه هم از عزّت برخوردار می‌شوند و هم از امنیت.

**اتحاد کشورهای غرب آسیا باید بر اساس منافع مشترک باشد

مدرس دانشگاه با بیان این‌که شهادت سردار سلیمانی باید باعث اتحادی بر مبنای منافع مشترک در منطقه علیه آمریکا باشد، گفت: گفته می‌شود کشورهای منطقه علیه آمریکا متحد خواهند شد، اما اتحاد بر مبنای دشمن پایدار نیست، بلکه دوام اتحاد بین‌المللی باید بر مبنای منافع مشترک موقعیت پایه باشد، اتحاد پایدار زمانی است که بر اساس منافع مشترک موقعیت پایه شکل بگیرد.

رفیعی راد با اشاره به وضعیت انرژی در غرب آسیا پس از حوادث اخیر، تأکید کرد: در حال حاضر بر اساس وضعیت انرژی در جهان، اتحاد ایران،‌ چین و روسیه یک اتحاد ژئوپلیتیکی و ژئو استراتژیک و در حال تحقق است و جهان به سمت اوراسیا حرکت خواهد کرد. مسئله انرژی موضوعی نیست که بگوییم به واحد سیاسی کشورها برمی‌گردد،‌ آمریکا باید این را به‌عنوان کشوری که 5 درصد جمعیت جهان را دارد و 25 درصد انرژی جهان را مصرف می‌کند بپذیرد و باید واقعیت‌های روز روبرو شود.

کارشناس مسائل سیاسی در پایان گفت: کشورهای منطقه متوجه شوند دشمن‌تراشی غرب و آمریکا از ایران برای این‌ کشورها، باید جایش را به یک اتحاد و انسجام منطقه‌ای دهد تا شوراهایی مانند خلیج‌فارس محلی برای اعراب نداشته باشد و شورای منطقه باید تشکلی مانند باشگاه تحریمی‌ها شود که مجموعه‌ای از کشورهای تحریم شده توسط آمریکا آنجا جمع هستند و برای مقابله با تحریم‌های آمریکا در آنجا اتحادی در حال شکل‌گیری است و ان‌شاءالله در مجلس آینده این اتحادها باید پررنگ‌تر شود تا کشور بتواند به‌صورت ثابت حرکت پیشرفت خود را ادامه دهد.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/15353
اخبار مرتبط

نظرات شما