فعالیت ۷۰۰ مرکز تحقیقاتی در حوزه پزشکی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، رضا ملک زاده معاون تحقیقات وزارت بهداشت در مراسم بیست و پنجمین جشنواره تحقیقات رازی با بیان اینکه باید یاس و نا امیدی را از خود دور کنیم و امید به آینده را در بین مردم افزایش دهیم گفت: در حال حاضر ۷۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و بیش از ۷۰۰ مراکز تحقیقات در حوزه پزشکی در کشور فعالیت می‌کنند به طوری که در مراکز آموزشی علم با عمل ترکیب شده است.

 
وی گفت:  آموزش، پژوهش، فناوری، کارآفرینی و ارائه خدمات بهداشتی- درمانی در کشور ارتقا یافته و همچنین شاخص‌های بهداشتی بهبود داشته است همچنین سن امید به زندگی افزایش داشته است.

ملک‌زاده ادامه داد: سالیانه ۲۰ هزار مقاله در کشور تولید می‌کنیم که ۲۷ درصد از آن مربوط به حوزه پزشکی است و رتبه ما از نظر تولید مقالات در سال ۲۰۱۸ در دنیا ۱۶ و از نظر استنادات نیز همین رتبه را کسب کرده‌ایم.

 وی عنوان کرد: در سال ۲۰۱۹ ایران از نظر تولید علم در دنیا رتبه ۱۵ و در منطقه جایگاه اول را کسب کرد. همچنین از نظر استنادات در سال ۲۰۱۹ رتبه ما در دنیا ۱۴ است.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت ادامه داد: امروزه ۶۵ دانشگاه ایران در میان دانشگاه‌های برتر دنیا قرار دارد و ۳۵۴ پژوهشگر ایرانی جزء دانشمندان ۱ درصدی دنیا محسوب می‌شوند. همچنین ۲۲ دانشگاه علوم پزشکی کشور جزو مراکز آموزشی برتر دنیا هستند.

 ملک‌زاده بیان کرد: در سال گذشته ۵ میلیون مقاله کشورمان دانلود شده و ۵۵ هزار استناد از مقالات ما در سراسر دنیا انجام گرفته است.

وی ادامه داد: ایران در بین ۵ کشور دنیا از نظر سلول بنیادی است و ما پیشرفت‌های خوبی در حوزه‌های پیوند کبد، مغز استخوان و فناوری نانو به دست آورده ایم. در حال حاضر ۱۲۱۱ طرح مورد پذیرش قرار گرفته شده و ۱۴۵ گرنت و ۱۱ طرح اصلی ازجمله طرح‌های خاتمه یافته ما محسوب می‌شوند.

در ادامه این مراسم شاهین آخوندزاده قائم مقام معاون تحقیقات گفت: در حال حاضر ۸۰ هزار عضو هیئت علمی در حوزه پزشکی داریم. بودجه پژوهش وزارت بهداشت حدود ۱ هزار میلیارد تومان و وزارت علوم ۳ هزار میلیارد تومان است. ایران در حوزه داروسازی در سال ۲۰۱۸ رتبه هشتم دنیا را در اختیار دارد، اما متاسفانه سهم پژوهش از بودجه در کشور بسیار پایین است و این درحالی بودن که بودجه توسعه پژوهش در ترکیه در حدود ۷ میلیارد دلار است. 




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/15412
اخبار مرتبط

نظرات شما