استاندار:

بازار کهنه هویت قم است

استاندار قم دربازدید از بازار کهنه قم، این مکان تاریخی را نماد هویت این شهر دانست و گفت: تسریع در ساماندهی و احیای این بازار به عنوان نماد هویت قم با تدوین بسته پیشنهادی ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بهرام سرمست ضمن بازدید از بازار کهنه و بافت فرسوده خیابان آذر قم در جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مسجد ملاجعفر بازار، افزود: مشکلات این مکان تاریخی باید با مشارکت دستگاه های اجرایی، نهاد های خدمات رسان و با همراهی خود کسبه و هیات امنای بازار پیگیری و حل شود.

سرمست با تاکید بر ضرورت احیای بازار کهنه قم تصریح کرد: برای ساماندهی و احیای این میراث کهن فرهنگی باید بسته ای پیشنهادی تدوین و در آن اقدام های لازم با مشارکت دستگاه های مرتبط و بازاریان برای ارتقای وضعیت کنونی بازار ترسیم شود.

استاندار قم تامین برق، مباحث زیربنایی، امنیت و ایمنی محیط بازار را از جمله مشکلات و درخواست های مطرح شده از سوی بازاریان و کسبه این مکان عنوان کرد و گفت: مشکل های مطرح شده به همراه راهکارهای اجرایی باید در نشستی با محوریت معاونت عمرانی استانداری قم و با حضور دستگاه های ذیربط بررسی و اتخاذ تصمیم شود.

بازار کهنه قم با عمر بیش از ۶۰۰ سال دارای ظرفیت‌های فراوان برای جذب توریست و گردشگر است. بازار کهنه در دو سوی هسته اولیه شهر قم یعنی محله عربستان و لب چال قرار دارد.

از سال ۱۳۸۰ تاکنون، پنج دوره مرمت در بازار کهنه این استان که یکی از بازارهای تاریخی می‌باشد انجام شده است. این مرمت‌ها در مقیاس‌های مختلف شامل ایجاد طاق‌های فرو ریخته، سبک‌سازی، حذف الحاق‌ها، استحکام‌بخشی، سفیدکاری، آجرفرش می‌باشد. در این بازار کارگاه‌های صنایع‌دستی ازجمله رنگرزی سنتی، چاقوسازی، خراطی، نجاری، منبت‌کاری و غیره فعال است. این بازار که قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه بازمی‌گردد در اواخر سال ۷۶ به ثبت ملی میراث فرهنگی رسید.

مردم ثابت کردند که همواره پشتیبان نظام هستند

استاندار قم  در ادامه ضمن گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ، ادامه داد: مردم ایران در طول این ۴۱ سال همواره حامی و پشتیبان انقلاب اسلامی و در صحنه حاضر بوده اند.

وی با اشاره به حضور میلیونی مردم قم در تشییع پیکر سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همرزمان این شهید گرانقدر، اضافه کرد: مردم قم همواره همدلی و عشق به اهل بیت(ع) و دلدادگان مکتب ایثار و شهادت را ثابت کرده و نشان داده اند که با تأسی به آرمان های امام راحل و فرامین مقام معظم رهبری، پیوندی ناگسستنی با نظام و دولت دارند.

سرمست همراهی و مشارکت مردم را پشتوانه مهم و از مشخصه های بارز انقلاب اسلامی عنوان  کرد و افزود: مردم با وجود برخی مشکلات اقتصادی همچنان دل در گرو نظام و انقلاب داشته و این مسأله را در ایام و مناسبت های مختلف ثابت کرده اند.

وی به همراه معاونان و برخی از مدیران استان حدود  ۲ ساعت از بافت فرسوده خیابان آذر، میدان کهنه، بازار کهنه، راسته بازار نو و بازار بزرگ قم بازدید و ضمن گفت و گو با بازاریان در جریان مشکل این محله ها قرار گرفت.


انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/16202
اخبار مرتبط

نظرات شما