فعالیت بسیج دانشجویی در انتخابات مجلس برای انتخاب کاندیدای اصلح/ رونمایی از کتاب بهارستان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، علی کیان معاون گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری سازمان بسیج دانشجویی صبح امروز در نشست خبری « نقش‌آفرینی بسیج دانشجویی در عرصه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی» و رونمایی از کتاب بهارستان گفت: بسیج دانشجویی رویکرد مسئله‌محوری را در پیش گرفته است و مطالبه گری بسیج دانشجویی نیز به سمت مسئله محوری رفته است.

وی افزود: مسائل اگر درست احصاء و برجسته شود، گروه‌های سیاسی نمی‌توانند دوگانه‌های کاذب را ایجاد کرده و مردم را به آن مشغول کنند، همین که سوال درست از نامزدهای انتخاباتی پرسیده شود و نتیجه این سوال در اختیار مردم قرار گیرد مردم درست انتخاب می‌کنند.

معاون گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری سازمان بسیج دانشجویی بیان کرد: معمولا شاهد بودیم افرادی انتخاب شده‌اند که پس از انتخاب نتوانستند به وعده‌های خود عمل کنند و از فضای آرمانی انقلاب اسلامی نیز فاصله گرفته‌اند.

کیان خاطرنشان کرد: عمده فعالیت انتخاباتی بسیج دانشجویی این خواهد بود که سوالات درست را از نامزدهای انتخابات بپرسد و نتیجه پاسخ به این سوالات که دو طیف جواب انقلابی و غیرانقلابی خواهد بود را در اختیار مردم خواهد گذاشت و مردم نیز می‌توانند از این جواب‌ها به انتخاب صحیح برسند.

*  کتاب بهارستان؛ سرنخی برای شناسایی مسائل اولویت دار

حامد اقبالی معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج دانشجویی هم در این مراسم گفت: رویکرد اخیر سازمان بسیج دانشجویی رویکرد مسئله محوری و جریان سازی است و راه انداختن نهضت مسئله محوری مبتنی بر حرکت‌های جریان دانشجویی است و در حال حاضر نیز بسیج دانشجویی به موضوع انتخابات مجلس به عنوان یک رویکرد کلان ورود کرده است.

وی افزود: آن چیزی که زمین بازی انتخابات را شکل می‌دهد مسائلی است که برجسته می‌شوند و حول این مسائل دوگانه‌ها نیز شکل می‌گیرند و افراد در نسبت با این مسائل موضع خود را مشخص می‌کنند. با این وجود یکی از کارکرد‌های این برجسته سازی این است که نامزد‌ها از مسائل دلخواه خود استفاده کرده و دوگانه‌هایی را ایجاد می‌کنند که صرفا جنبه تبلیغاتی دارد تا رای بیشتری را کسب کنند و البته این مسائل نیز جهت دار هستند به هر حال ما باید مسائل اصلی کشور را به گفتمان تبدیل کنیم تا زمین بازی به گونه‌ای شکل بگیرد که برنده آن مردم باشند و این مهم نیز با شناسایی مسائل اولویت دار کشور محقق می‌شود.

اقبالی با اشاره به اجرای برنامه ملی شناسایی مسائل استان‌ها (شمسا) توسط سازمان بسیج دانشجویی افزود: طرح شمسا به همت تیم‌های پژوهشی در سطح استان‌ها به شناسایی مسائل استانی می‌پردازد و این مسائل نیز به صورت برخط احصا شده و توسط جنبش دانشجویی پیگیری می‌شوند. البته در لایه ملی نیز مسائل احصا شده و در قالب کتاب بهارستان منتشر می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه کتاب بهارستان در قالب گفتگو با نخبگان گردآوری شده تا سرنخی باشد برای شناسایی مسائل اولویت دار و مطالبه گری این مسائل افزود: ما به دنبال این هستیم که مسائل اساسی مردم مطالبه و به گفتمان تبدیل شوند به هر حال از برکات این کار این است که نمایندگان مجبور می‌شوند به سمتی بروند که به ارائه برنامه برای مسائل اولویت دار کشور بپردازند و در قالب این برنامه‌ها به صحنه رقابت وارد شوند.

وی با طرح این سوال که چرا باید به دنبال ارائه لیست در انتخابات باشیم و چرا نباید انتخابات برنامه محور باشد، افزود: چرا نباید برنامه‌های هر یک از جریان‌ها و گروه‌های سیاسی به لیست‌های انتخاباتی ضمیمه شود و چرا این جریانات که لیست‌های انتخاباتی ارائه کرده اند برای حل مشکلات اساسی کشور برنامه‌ای ارائه ندادند.

اقبالی تصریح کرد: مردم زمانی برنده واقعی انتخابات هستند که معلوم باشد کاندیدا‌ها با توجه به چه مسئله و برنامه‌ای می‌خواهند به عرصه وارد شوند و چه کسی قرار است این برنامه‌ها را عملیاتی کند؟ افزود: عرصه مطلوب ما در مجلس زمانی شکل می‌گیرد که جریان دانشجویی بتواند مسائل اولویت دار کشور را به گفتمان تبدیل کند، چون در این شرایط نامزد‌های انتخاباتی مجبور به ارائه برنامه می‌شوند.

معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج دانشجویی بر ضرورت شناسایی مسائل اولویت دار کشور تاکید کرد و افزود: مسائل جهت دار و چند بعدی هستند به همین دلیل بعضی وقت‌ها به مسائلی که اولویت دار نیستند می‌پردازیم به هر حال لازمه کار شناخت شبکه وار مسئله است و این شناخت نیز در قالب کار‌های پژوهشی محقق می‌شود به هر حال با توجه به شبکه نخبگانی که در سازمان بسیج دانشجویی شکل گرفته امیدواریم بتوانیم مسائل کشور را در لایه‌های ملی و استانی احصا کنیم.

وی با بیان اینکه کتاب بهارستان تاکنون در اختیار جریان دانشجویی قرار گرفته و نشر عمومی نیز خواهد شد، افزود: به دنبال انتشار این کتاب مطالبه گری از نامزد‌ها و نمایندگان چه در ایام انتخابات و چه بعد از آن در دستور کار جریان دانشجویی قرار می‌گیرد.

اقبالی با تاکید بر اینکه مجلس باید در راس امور قرار بگیرد و این مهم نیز با اصلاح وضعیت فعلی مجلس محقق خواهد شد، تصریح کرد: مجلسی که ۹۰ نفر از نمایندگان آن رد صلاحیت می‌شوند معنایش این است که سازوکار‌های درونی آن فسادزاست و باید اصلاح شود.

معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه سازوکار‌های مجلس رانت‌های اطلاعاتی ایجاد می‌کند، اظهار کرد: شفافیت آراء و رویه نظارت بر نمایندگان مسائلی است که باید اصلاح شوند و البته این اصلاح نیز باید به دست نمایندگان صورت بگیرد، ولی تاکنون اقدامی نشده است به هر حال این اصلاح نیازمند یک فشار عمومی بر نمایندگان است.

وی اضافه کرد: ساختار فعلی مجلس جدال گفتمانی و محتوایی را رقم نمی‌زند و به بستر لیست دادن و سهم خواهی دامن می‌زند.

*  باید مجلس را به جایگاه واقعی خودش بازگردانیم

فاطمی سرپرست مولفان کتاب بهارستان نیز گفت: اگرچه قرار بوده که مجلس در راس امور و تمام ارکان نظام باشد، اما در حال حاضر جایگاه واقعی خود را ندارد لذا ما باید مجلس را به جایگاه خود برگردانیم.

وی با بیان اینکه مسئله محوری از جمله مسائلی است که باید به آن پرداخته شود، اظهار کرد: کتاب بهارستان حول مسائل اولویت دار کشور که برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب و بزرگان کشور بوده منتشر شده است.

فاطمی با بیان اینکه رهبری صحبت‌های واضحی خطاب به نمایندگان مجلس دارند و چند ملاک را برای انتخابات ارائه کرده اند که این ملاک‌ها بر روح کتاب بهارستان حاکم هستند، افزود: پیگیری مسائل اولویت دار عملیاتی و قابل پیگیری، پیگیری مسائلی که تعارضی با منافع کشور نداشته باشند مانند پیوستن به کنوانسیون های بین المللی، رعایت جنبه‌های کارشناسی و استفاده از نخبگان خارج از مجلس از جمله توصیه های رهبر معظم انقلاب به نمایندگان مجلس بوده اند.

سرپرست مولفان کتاب بهارستان گفت: در کتاب بهارستان اصالت با مسائل اولویت دار کشور است با این وجود ما برای اینکه این مسائل را به صورت دسته بندی ارائه کنیم به سراغ کمیسیون‌های مختلف مجلس رفته ایم و سعی کرده ایم مسائل را براساس اولویت‌های این کمیسیون‌ها ارائه کنیم. با این وجود مسائل اولویت دار کمیسیون‌ها در کتاب بهارستان آمده است.

وی اظهار کرد: در کتاب بهارستان به منابع مختلفی از جمله سخنان رهبر معظم انقلاب، بزرگان کشور، اسناد بالادستی، مطالب کارشناسی اندیشکده‌ها و منابع کتابخانه‌ای و همچنین منابع اینترنتی استناد شده است.

فاطمی افزود: ما پس از احصا مسائل اولویت دار کشور و دسته بندی آن‌ها لیست این مسائل را در اختیار کارشناسان مختلف قرار دادیم و لیست این مسائل توسط کارشناسان هر حوزه‌ای که بین سه تا چهار نفر بودند، اصلاح شده است. با این وجود در تهیه کتاب بهارستان از یک نگاه و طیف استفاده نشده است.

سرپرست مولفان کتاب بهارستان با بیان اینکه مسائل مطرح شده در کتاب بهارستان به صورت مختصر و مفید و توسط کارشناسان اولویت بندی شده است، افزود: بنای ما این نبوده که در کتاب بهارستان طرحی را به عنوان پیشنهاد متمم کتاب کنیم به هر حال هدف ما ایجاد یک دغدغه و آگاهی در بین جریان دانشجویی بوده و در پایان کتاب نیز منابعی را جهت مطالعات تکمیلی ذکر کرده ایم.

وی افزود: برای تالیف کتاب بهارستان و احصا مسائل اولویت دار از ظرفیت بیش از ۳۰ نفر از کارشناسان حوزه‌های مختلف، منابع بیست اندیشکده برتر و ۱۰۰ منبع اینترنتی و کتاب استفاده شده است.

فاطمی افزود: کتاب بهارستان ناظر به حوزه‌های ساختاری، مسائل کلان و گفتمانی در حوزه اقتصاد، سیاست خارجی و دیگر حوزه‌ها و همچنین ناظر به طرح‌هایی است که در مجلس وجود دارند، ولی به آن‌ها کم توجهی شده و از طرفی ناظر به مسائلی است که اصلا در مجلس به آن‌ها پرداخته نشده است به هر حال ما این مسائل را به صورت مختصر و مفید در این کتاب ارائه کرده ایم.

* کارکرد کتاب بهارستان صرفا مربوط به ایام انتخابات نیست

سرپرست مولفان کتاب بهارستان بیان کرد: کارکرد کتاب بهارستان صرفا مربوط به ایام انتخابات نیست و جریان دانشجویی می‌تواند بعد از انتخابات نیز با استناد به محتوای این کتاب به مطالبه گری بپردازد.

وی با بیان اینکه اگر در انتخابات برنامه نامزد‌ها ملاک بود در کنار لیست‌هایی که با شعار‌های مختلف ارائه می‌شوند نامزد‌ها اولویت‌ها و برنامه‌های خود برای تحقق این شعار‌ها را نیز اعلام می‌کردند، افزود: نامزد‌های مجلس باید بگویند که برنامه آن‌ها در حل مسائل مختلف کشور چیست البته کتاب بهارستان نیز می‌تواند در این زمینه به نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس کمک کند.

گفتنی است کتاب بهارستان با موضوع مجلس، چالش‌ها و مسائل اولویت‌دار کشور به احصاء مسائل اولویت‌دار مجلس شورای اسلامی به تفکیک کمیسیون‌های تخصصی مجلس پرداخته است، این کتاب به همت معاونت پژوهش و فناوری سازمان بسیج دانشجویی به سرپرستی سیدعلیرضا فاطمی منتشر شده است.

لازم به ذکر است محتوای کتاب بهارستان مورد عمل اعضای بسیج دانشجویی در مطالبه‌گری ایام انتخابات قرار خواهد گرفت.



انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/16520
اخبار مرتبط

نظرات شما