هفت هزار هکتار نهال کاری در مناطق بیابانی قم حفاظت و قرق می‌شود

رئیس اداره بیابان اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: تاکنون طرح‌های مدیریت جنگل‌های دست کاشت مناطق بیابانی در مساحتی نزدیک به هفت هزار هکتار در مناطق حسین‌آباد میش‌مست و کوه نمک مورد مطالعه قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، صادق آبروش  از مدیریت جنگل‌های دست‌کاشت به‌عنوان وظایف اداره بیابان نام برد و اظهار کرد: در مناطقی که روند فرسایش بادی شدید است و با حرکت تپه‌های ماسه‌ای به سمت روستا مواجه هستیم بوته‌کاری به‌تنهایی جوابگو نیست به همین علت در کنار بوته‌کاری، عملیات کاشت درختچه‌های بیابانی به ویژه تاغ نیز دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درختچه تاغ، نقش بادشکن و حفظ خاک را بر عهده دارد، اضافه کرد: با توجه به این ویژگی‌ها در عرصه‌هایی که مورد هجوم تپه‌های ماسه‌ای است همانند منطقه حسین‌آباد میش‌مست بیشتر از درختچه تاغ استفاده می‌شود.

رئیس اداره بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم خاطرنشان کرد: زمانی که این جنگل‌ها به سن دیرزیستی و از بین رفتن، می‌رسند، عملیات جوان‌سازی و قطع انتخابی را داریم و گیاه و تنه‌ای که درحال از بین رفتن است جدا کرده و گیاه جدید را حفظ و نگهداری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه عملیات پرورشی جنگل‌های دست‌کاشت با استفاده از ظرفیت متخصصان آزاد و مردم بومی در هر منطقه صورت می گیرد، گفت: علت استفاده قابل توجه اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از ظرفیت پیمانکاری این است که برنامه‌ها و پروژه‌های این اداره‌کل با توجه به شرایط اعتباری و فصلی به صورت مقطعی دنبال می‌شود.

آبروش ادامه داد: بعد از کاشت درختچه به مدت دو سال، عرصه نیازمند مراقبت و آبیاری ویژه است و سالانه 6 الی هفت مرتبه درختچه آبیاری می‌شود و بعد از اتمام این دو سال نیز عملیات حفاظت و قرق با استفاده از ظرفیت پیمانکار به روش مناقصه و با نظارت مقیم یگان حفاظت و نظارت عالی اداره بیابان دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون طرح‌های مدیریت جنگل‌های دست کاشت مناطق بیابانی در مساحتی نزدیک به هفت هزار هکتار مورد مطالعه قرار گرفته و علاوه بر اینکه اجرای آن به پایان رسیده، امروز توسط پیمانکار مورد حفاظت و قرق قرار گرفته است.

آبروش با بیان اینکه امروزه نیز چهار هزار هکتار از مساحت بیابان‌های استان نیازمند نهال کاری است، تصریح کرد: در صورت تامین اعتبار، مطالعه مورد نیاز به صورت دقیق انجام می‌شود و اجرای طرح در دستور کار قرار می‌گیرد




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/16909
اخبار مرتبط

نظرات شما