بی­‌مبالاتی در حفظ بهداشت عمومی از سیئات بزرگ است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، آیت ­الله عباس کعبی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در گفت ­وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با بیان اینکه ملّت و دولت در یک بسیج ملّی و با امداد الهی دست به دست هم داده ­اند تا کرونا را شکست بدهند، گفت: در این راستا، دعا و توسل از سویی و رعایت دستورات بهداشتی و دستورالعمل­ هایی که مسئولین می­ دهند، از سوی دیگر، دو روی سکّه شکست کرونا است.

*امداد بیماران کرونایی مصداق «حَسَنه ماندگار» است

وی ادامه داد: در این بین، امداد و یاری بیماریان کرونایی یا افراد در معرض یا کمک به نظامات پیش­گیرانه در شرایط شیوع این ویروس، مثل رعایت بهداشت عمومی، ضدعفونی کردن و هرگونه کمک و هم­یاری و هم ­افزایی و پشتیبانی، نظیر اقداماتی که اقشار گوناگون از قبیل طلّاب، بسیجیان و پرستاران انجام داده اند، از مصادیق «تَعاوَنُوا عَلَی البِّرِّ وَ التَّقوَی» است که تحت عنوان حسنات ماندگار ثبت می ­شود.

کعبی با بیان اینکه کمک و همیاری قشرهای مختلف مردم در این روزها از مصادیق خدمت به خلق خدا و «اغاثه ملهوف» است، گفت: در راوایات، اغاثه ملهوف، به­ معنای امداد و پناه دادن به افراد گرفتار در مسائل سخت آمده است که باعث خوشحالی قلب مؤمنین و برآورده شدن حاجات است. این عناوین در روایات ما، حسنات بی­شمار دارند و هرگونه سهل­ انگاری و بی­ مبالاتی در حفظ جان و سلامت و بهداشت عمومی به طور قطع از سیئات بزرگ و مستحق عذاب الهی است.

*خلق صحنه های ایثار نشانه صبار و شکور بودن ملت ایران است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: ملت ایران در کنار مسئولان، صحنه­ های درخشانی از ایثار و فداکاری و همیاری را خلق کردند که نشانه همان صبّار و شکور بودن ملت ایران است که اخیراً در بیانات رهبر انقلاب آمد.

کعبی با بیان اینکه ملت ایران می­ تواند تهدید کرونا را به فرصتی بزرگ و رزمایشی ملّی برای بهداشت عمومی و سلامت و صیانت از جان مردم تبدیل کند، تصریح کرد: مردم در شرایط فعلی برای حفظ جان خود، نیازمند دارو، لوازم بهداشتی و ضدعفونی کننده و نظایر آن هستند. در چنین شرایطی، می ­بینیم که برخی کارخانه ­ها خط تولید خود را تغییر داده و چندشیفته کار می­ کنند؛ این نوعی جهاد فی سبیل الله و کمک به مردم خوب و ایثارگر ملّت ایران به حساب می ­آید.

کعبی افزود: متأسفانه عده ­ای قلیل هم با احتکار دارو و لوازم بهداشتی، مرتکب یک عمل ضدّانسانی شده­ اند که علاوه بر اینکه از مصادیق احتکار در شرایط بحران و عمل مجرمانه است، در شرایط ناجوانمردانه­ ای اقدام به این کار کرده­ اند و ملت از آن­ها ابراز تنفر کرده است. دستگاه قضا هم قطعاً طبق قانون و ضوابط با آن­ها برخورد خواهد داشت.

استاد حوزه با بیان اینکه انجام یا ترک کارهایی که مقدمه حفظ نفس است واجب است، اظهار داشت: در این شرایط رعایت توصیه ­های بهداشتی، مقدمه حفظ نفس است که همه فقها می­ گویند کارهایی را که باعث حفظ نفس می ­شود باید انجام دهیم.

*پاکی، انسان را به ایمان راهنمایی می کند

کعبی با اشاره به اهمیت رعایت بهداشت در آیات و روایات گفت: در روایتی آمده است که پاکی، انسان را به ایمان راهنمایی می­ کند و ایمان، همراه انسان در بهشت است. درنتیجه بهداشت، هدایتگر انسان به بهشت است. در این زمینه رعایت بهداشت هم ارزشمند است و هم اثر معنوی دارد. درروایات، رعایت نکردن بهداشت فردی، به ­شدت مذمّت شده و از کسی که رعایت نکند ابراز تنفر شده است.

کارشناس مسائل دینی ادامه داد: امیرالمومنین علیه­ السلام چهارصد خصلت مفید برای دنیا و آخرت ذکر می­کنند که در آن، تأکید ویژه­ ای بر بهداشت و تندرستی می­ کنند و می­فرمایند «با آب، خود را از بوهای بدی که انسان را آزرده می­ کند، پاک کنید که خداوند در میان بندگانش، از بنده آلوده و کسی که مسائل بهداشتی را رعایت نمی­ کند، متنفر است».

کعبی افزود: امام صادق علیه­ السلام می­ فرمایند هر چیزی که به مسلمانان و تجمع آن­ها ضرر و زیان می ­رساند ضمانت­ آور است. پس حفظ سلامت خود و مراقبت از سلامت دیگران در برابر بیماری ­هایی که خطر جانی دارند، واجب شرعی است.

*دعایی که امام صادق خواندن آن را در هر صبح و شب توصیه کردند

وی درباره ادعیه و توسّلاتی که توجه به آن­ها در هنگام بلا، مفید است گفت: علاوه بر دعای هفتم صحیفه سجّادیه و نماز جعفر طیّار، دعای «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِی دِرْعِکَ الْحَصِینَةِ الَّتِی تَجْعَلُ فِیهَا مَنْ تُرِیدُ؛خداوندا! من را در آن پوششى که از هر بلا و آفتى حفظ مى‏ کند و هر کسى را که بخواهى در آن قرار مى ‏دهى، قرار بده» نیز راهگشاست. امام صادق علیه السلام می فرمایند «اگر کسی صبحگاهان و هنگام غروب سه بار این دعا را بخواند از مشکلات در امان می ماند و پدرم امام باقر فرمود این دعا در خزانه غیب الهی است». همانگونه که دعای ۲۳ و ۵۴ صحیفه سجّادیه نیز درباره سلامتی مؤثر است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان تصریح کرد: امیدواریم با توسلات و توجهات خاصه حضرت ولی عصر و ادعیه زاکیه مؤمنین و بزرگان دین و ادعیه زاکیه رهبر انقلاب و مراجع تقلید و با همیاری و تعاون و ایثار ملّت ایران و با امداد الهی، ملّت ایران بتواند از این بحران کرونا عبور کند.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/17434
اخبار مرتبط

نظرات شما