گزارش قم فردا از بیکاری کارگران در این روزهای کرونایی؛

کارگران سردو راهی بیکاری یا بیماری

در این روزهای کرونایی یکی از اقشار آسیب پذیر جامعه کارگران روزمزد هستند که بیمه ای هم ندارند و دچار مشکلات اقتصادی بسیاری شده اند که باید دولت از آنها حمایت ویژه ای داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حدود دوماه است که ویروس کرونا در کشورمان شیوع پیدا کرده و تمام عرصه های مختلف کشور مخصوصا اقتصاد کشور را درگیر خود کرده است. از همان روز های اول برخی از مشاغل به اجبار توسط کارفرماها به دلیل ترس از ابتلا به ویروس تعطیل و یا نیمه فعال شد و عده ای از مشاغل هم مانند اغذیه فروشی ها، رستوان ها، رانندگان تاکسی و.. از سوی مردم به دلیل رعایت مسائل بهداشتی با کاهش مشتری روبرو شدند.
و این روزها با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی اجباری برخی مشاغل غیرضرور باعث شده برخی از اقشار که با درآمد روزانه خود چرخ زندگی را می چرخاندند دچار مشکل و فشار در زندگی شوند.
کارگران فصلی و کارگران روزمزد که فاقد بیمه هم هستند از این دسته از اقشار هستند. این افراد که از روزهای اول اسفند با شیوع ویروس کرونا دچار مشکل شده اند یکی ازاقشار آسیب پذیر در کشور هستند که باید برای آنها برنامه ریزی اساسی شود.

در این روزهای کرونایی که بسیاری از مردم دچار مشکلات اقتصادی شده اند کارگران بیش از همه منتظر حمایت و کمک دولت هستند که در این خصوص محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور روز ۲۲ اسفند ۹۸  با بیان اینکه دولت برای افرادی که به نوعی معیشت آنان به علت شیوع ویروس کرونا دچار مشکل شده است بسته حمایتی در نظر گرفته، اظهار کرده بود که ۳ میلیون خانوار فاقد درآمد ثابت شناسایی شده‌اند و بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به آنان پرداخت می‌شود. 
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور شناسایی ۴ میلیون خانوار دارای مشاغل خرد را که به علت شیوع کرونا و کسادی بازار شب عید با مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجه هستند مورد توجه قرار داد و عنوان کرد  در همین راستا بین یک تا ۲ میلیون تومان وام به صورت قرض‌الحسنه و بدون ضامن برای این قشرها در نظر گرفته شده است.
اما آن چیزی که کاملا مشخص است بحث شناسایی درست و دقیق نیازمندان و اقشار آسیب پذیر جامعه توسط دولت و حمایت از آنها است و با توجه به اینکه ویروس کرونا درحال دوماه شدن در کشور است باید برنامه ریزی دقیق تر و سریعتری انجام شود تا آسیب کمتری به این نوع اقشار وارد شود.
امروز وقتی کارگران روزمزد ما نیازمند درآمد برای رفع احتیاجات خود باشند مجبور هستند بجای در خانه ماندن به دنبال کار باشند تا بتوانند درآمدی داشته باشند، همین مسئله باعث عدم کنترل بیماری و عدم قطع زنجیره انتقال بیماری خواهد شد و این کارگران مجبور هستند بین بیکاری و بیماری یکی را انتخاب کنند؛ پس دولت باید برنامه ای بهتر با شناسایی سریعتر برای این قشر از جامعه داشته باشد.

نقش خیرین در حمایت از اقشار آسیب پذیر

از همین رو بهرام سرمت استاندار قم  بابیان اینکه در بحث کرونا به همگرایی بسیار خوبی بین دستگاه‌های دولتی، نهادها و خیرین دست‌یافته‌ایم که بایستی تقویت شود؛ خاطرنشان کرد: تجمیع و یکپارچه‌سازی بانک اطلاعات نهادهای مختلف حمایتی از خانواده‌های آسیب‌پذیر استان قم نیز بایستی در دستور کار قرار بگیرد.
وی ادامه داد: اقدامات خیرخواهانه نیز بایستی غیرموازی و به‌صورت یکپارچه باشد تا همه‌ نیازمندان به‌صورت برابر از کمک‌های خیر مردم بهره‌مند شوند.

 آمارها نشان می دهد که حدود 90 درصد از کارگران زیرخطر فقر هستند و دولت توجهی به آنها ندارد. اکثر حمایت های دولتی ها در کلام خلاصه و به مرحله عمل نمی رسد. امید می رود در شرایط فعلی که بخش زیادی از کارگران روز مزد هستند و مشمول بیمه بیکاری نمی شوند از بسته حمایتی دولت جا نمانند.

کارگران نیازمند حمایت دولت هستند

ناصر چمنی نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفتگو با خبرنگار با اشاره به اینکه  بیش از ٩۶ درصد جامعه کارگری قرارداد موقت هستند و معمولا قراردادهای یک ماهه تا یک ساله دارند ، گفت: شیوع بیماری کرونا مشکلاتی را برای کارگران ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: در این شرایط شاهد هستیم که تلاش می‌شود به قشرهای مختلف کمک شود؛ دولت تسهیلاتی را برای کارفرما در نظر می‌گیرد و در خبرها بارها می‌شنویم که باید از بنگاه‌های تولیدی حمایت شود. این در حالی است که ما باید به جامعه کارگری و خانواده‌های آنها نیز توجه کنیم چرا که این قشر از جامعه الان وضعیت درآمدی مشخصی ندارند و چون بیشتر آنها قرارداد موقت هستند، مشکلاتی برای آنها به وجود آمده است. 
این روزهای سخت تمام می شود اما باید مراقب اقشار آسیب پذیر در این دوران هم باشیم که دولت و خیرین می توانند در این زمینه با اقدامات مناسب بسیار موثر باشند.


حسین حیدری
انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/18146
اخبار مرتبط

نظرات شما