کارشناس اقتصادی:

دولت بسته مالی متناسب با شرایط اقتصادی کسب و کار فراهم کند

موسویان کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه دولت باید از جهت علمی و کارشناسی زمینه حضور مشاغل را فراهم کند، گفت: باید در این شرایط بسته مالی متناسب با شرایط اقتصادی کسب و کار در نظر گرفته شود .

حجت الاسلام موسویان، اقتصاددان حوزوی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به آسیب های وارد شده به اقتصاد در این روزها، اظهار داشت: بلای کرونا مختص ایران نیست و در کل دنیا این بیماری شیوع پیدا کرده است اما در ایران به برکت تیم های پزشکی و حرکت گروه های جهادی تا حدودی کنترل شده است.
وی ادامه داد: خسارت های اقتصادی زیادی درهمه دنیا به کسب و کار و مشاغل و اشخاص وارد شده است اما  اصل مسئله تقریبا روشن است ولی باید دنبال راهکاری باشیم که این آسیب ها به حداقل برسد و یا تبدیل به فرصت شود.

دولت باید از جهت علمی و کارشناسی زمینه حضور مشاغل را فراهم کند
این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص مسئولیت دولت در این وضعیت چیست، گفت: دولت ها در چنین شرایط حساسی مسئولیت حمایت از اقشار آسیب پذیر، مشاغل و درآمدها را دارند.
وی اضافه کرد: اولویت اول حمایت این است که شرایط کسب و کار را فراهم کنند چرا که ممکن است این بیماری طولانی شود و اگر مشاغل در این مدت به طور کامل تعطیل باشند آسیب فراوانی به جامعه وارد خواهد شد.
موسویان افزود: بر همین اساس باید با مطالعات علمی و کاملا بهداشتی و با رعایت پروتکل های مرتبط، زمینه برای اشتغال مجدد کسب و کارها فراهم شود البته به گونه ای که ایجاد خطر نکند. دولت باید از جهت علمی و کارشناسی زمینه حضور مشاغل را فراهم کند تا صاحبان این مشاغل آسیب نبییند.

بایدبسته مالی متناسب با شرایط اقتصادی کسب و کار در نظر گرفته شود
وی با اشاره به حمایت مالی دولت، گفت: در این شرایط تمام دولت های دنیا برای جبران خسارت های مالی وارد شده به مکاسب و کسب و کارها اقدامات مختلفی را انجام داده اند.
این اقتصاددان حوزوی ابراز داشت: دولت با حمایت مالی و کمک بلاعوض به فعالان اقتصادی در راستای ایجاد اشتغال و یا حفظ کسب و کار و یا عدم تعدیل نیرو می تواند کمک های فراوانی انجام دهد، همچنین می تواند برای مشاغل وام قرض الحسنه در نظر بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: در مواقع خاص دولت می تواند تسهیلاتی با سود ارزان قیمت و بلند مدت برای مشاغلی که کم ریسک هستند و ایجاد اشتغال می کنند در نظر بگیرد. باید در این شرایط بسته مالی متناسب با شرایط اقتصادی کسب و کار در نظر گرفته شود .

دولت زمینه تبدیل و یا تغییر مشاغل را به وجود بیاورد
موسویان ادامه داد: یکی دیگر از مسئولیت های دولت این است که زمینه تبدیل فعالیت ها و یا تغییر مشاغل را به وجود بیاورد؛ بعضی از مشاغل اصطلاحا زائیده این شرایط است؛ به عنوان مثال کارخانه تولید پارچه در این شرایط پارچه تولید ماسک و لباس کادردرمانی را تولید و کارخانه های تولید لباس و یا خیاط ها و کارگاه های کوچک دوخت لباس به سمت تولید ماسک و لباس گان گام بردارند.
وی عنوان داشت: حتی در این زمینه دولت می تواند مشاغل خانگی را تحت پوشش قرار دهد تا از این طریق لوازم مورد نیاز کادر درمانی و بهداشتی ایجاد شود.

در شرایط کرونایی تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه می توان این تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد،گفت: امروز می توانیم این تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم به ویژه این که در آینده نزدیک احتمال می رود بسیاری از کشورهایی که هنوز این ویروس در آنجا شیوع پیدا نکرده است شیوع پیدا کند که می توان با صادرات ماسک و لباس به اقتصادکشور کمک کرد.
وی تاکید کرد: دولت در سه محور حمایت از مشاغل، حمایت مالی از مشاغل و تغییر شغل در کوتاه مدت می تواند آسیب های اقتصادی را کاهش دهد.

افراد ثروتمند هم دست نیازمندان را بگیرند
موسویان در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص وظیفه افراد ثروتمند و دارا در این برهه از زمان چیست، گفت: ما مسلمان هستیم و آموزه های اسلامی، تعالیم قرآن و روایات و سنت ائمه به ما یاد می دهد که دستگیری و کمک در حال حاضر بهترین اقدام است.
وی ادامه داد: کمک می تواند این گونه باشد که کارخانه ها نیروهای خود را اخراج نکنند، نیروها را با دستمزد و یا فعالیت کمتر حفظ کنند و یا اینکه به وضعیت مالی نیازمندان رسیدگی کنند.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، ابراز کرد: امروز می توانیم تحت عنوان رفتار مومنانه و خیرخواهانه به نیازمندان با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان کمک کنیم و ثواب چند برابری را برای آخرت خود بدست بیاوریم.

با تغییر کاربری مشاغل هم به جامعه و هم به درآمد خانواده کمک کنیم
وی تصریح کرد: اقشار آسیب پذیر هم باید نسبت به شرایط امروز جامعه مشاغل جدیدی برای خود ایجاد کنند که این مسئله می تواند با تغییر کاربری رخ دهد تا هم برای خود درآمدی کسب کنند و هم در خدمت جامعه باشند تا مشکلی از مشکلات جامعه را حل کنند.
موسویان در خاتمه افزود: رسانه ها با آگاهی رساندن به مردم می توانند زمینه تبدیل تهدیدها به فرصت های شغلی را با معرفی راهکارها و  مشاغلی که می تواند تغییر کاربری دهند را فراهم کنند.

انتهای پیام/160
http://qomefarda.ir/18320
اخبار مرتبط

نظرات شما