استاد حوزه و دانشگاه:

کمک‌های مؤمنانه حاصل تربیت مراکز دینی است

بیاری استاد حوزه و دانشگاه گفت: مشاهده می‌کنیم که در بحران اجتماعی که برای مقابله با آن پای جان در میان است افرادی حضور پیدا می‌کنند که در مراکز مذهبی تربیت‌شده‌اند.

علی اکبر بیاری استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار قم فردا، اظهار کرد: از نظر مباحث اجتماعی و جامعه شناسی بخشی به عنوان فرهنگ وجود دارد که این فرهنگ عناصری دارد از جمله عناصر فرهنگ باورها و ارزش ها هستند که به تبع این عناصر، رفتارها شکل می گیرد بنابراین هرچه باورها عمیق تر و قوی تر باشد طبیعتاً روی رفتارها اثر خواهد گذاشت.

این جامعه شناس افزود: مراکزی وجود دارند که این باورها را نهادینه می کنند که در بحث جامعه شناسی به این کار، جامعه پذیری و اجتماعی شدن گفته می شود که از منظر اجتماعی سه نهاد خانواده، آموزش و پرورش و رسانه مسئول رسمی و از عوامل عمده جامعه پذیر کردن افراد و انتقال ارزش ها و باورها هستند.

بیاری گفت: اما واقعیت امر این است که خانواده ها عمدتاً ارزش های و باورهای معمولی از جمله آداب و رسوم اجتماعی مانند پوشش و نوع رفتار در جامعه را به فرزندان آموزش می دهند، کارکرد عمده رسانه ها هم سرگرمی است، نظام آموزش و پرورش هم بیشتر به مباحث علمی و انتقال علم می پردازد البته این ها به این معنا نیست که این سه نهاد فعالیتی برای انتقال باورها و ارزش ها ندارند بلکه عمده فعالیت آن‌ها همان فضاهایی است که تعریف شد.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: مراکز غیررسمی در جامعه شناسی مطرح است که عمده فعالیت آن‌ها انتقال باورها و ارزش ها است و افراد جامعه را جامعه پذیر می کنند و همین مراکز می باشند که بسیار مؤثر هستند از جمله مراکز مذهبی و دینی مانند هیئت ها، حسینیه ها، پایگاه های بسیج و مساجد که اساس و بنیان آن ها با انقلاب شکل گرفته است.

این جامعه شناس تصریح کرد: انقلاب از همین مراکز شروع شد در زمان دفاع مقدس رزمندگان از همین مراکز اعزام می شدند، پشتیبانی های جبهه از همین مراکز مذهبی انجام می شد، در واقع این مراکز فرهنگ انقلابی و فرهنگ عمیق دینی و انسانی را منتقل می کنند و جایی که مسئله جان و ازخودگذشتگی، ایثار، فداکاری ، انفاق، حمایت از نظام مطرح می شود عمدتاً از همین مراکز افراد داوطلب می شوند.

بیاری ادامه داد: مشاهده می کنیم که در بحران هایی که رخ می دهد و برای مقابله با آن بحران پای جان در میان است افرادی حضور پیدا می کنند که در مراکز مذهبی تربیت شده اند البته نقش خانواده های مذهبی هم نادیده گرفته نمی شود اما عمده تربیت بر عهده این مراکز دینی بوده است.

وی تصریح کرد: مدافعان حرم، مدافعان وطن، جهادگران که در بحران های سیل، زلزله و هر بحران دیگری وارد عمل شدند از نیروهای بسیجی، طلبه و هیئت ها و دانشجویان بودند که برگرفته از مراکز مذهبی و دینی هستند.


انتهای پیام/170
http://qomefarda.ir/18591
اخبار مرتبط

نظرات شما