دولت و منتخبان مجلس برای پیگیری مطالبات پرستاران تلاش کنند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، دانیال اسلامی‌پناه قائم‌مقام دبیرکل اتحادیه تشکل‌های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس گفت: باشیوع بیماری کرونا و ابتلای بیش از ۸۰ هزار نفر در کشور به این بیماری شاهد نیاز به سیستم بهداشت و درمان پویا به‌ویژه رشته‌ پرستاری بودیم.


وی ادامه داد: در چندسال گذشته شاهد اعتراضات صنفی پرستاران در ازای ساعات کاری پرفشار، کاور کردن بیماران بیشتر از سطح استاندارد جهانی، اجرایی نشدن و خاک خوردن قوانین روی میزهای قوه مجریه و قوه مقننه بوده ایم.

اسلامی پناه ادامه داد: همواره تمرکز سیستم بهداشت و درمان برعکس نام خود بر تقدم درمان بر بهداشت بوده است که ممکن است عواقب آن گریبان آینده بهداشتی کشور را بگیرد. گرچه وقوع کرونا منجر به ارائه آموزش همگانی و خودآموزی اندک جامعه شد اما این‌ مقدار بسیار ناچیز است.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: با نگاه به نظام پرداخت کارکنان سیستم سلامت می‌بینیم علی‌رغم تمرکز بر درمان و درمانگرانِ دورن این سیستم، عدم توزیع عادلانه منابع و پرداخت‌ها میان کارکنارن بهداشتی، درمانی و اداری نظام سلامت هنوز مسئله‌ای مبهم و البته حل نشده است.

وی ادامه داد: درواقع نظام سلامت عدالت اجتماعی را نه تنها به صورت شایسته بلکه بایسته آن‌را نیز اجرایی نکرده و درونی کردن اجرای عدالت نیز با چالش روبرو شده است تا جایی که اگر این رویه اصلاح نشود احتمال تبدیل بحران صنفی پرستاران به بحران اجتماعی وجود دارد.

اسلامی‌پناه گفت: باید توجه داشت که هرگونه اهمال و کم‌کاری در امر درمان به دلیل ارتباط مستقیم و پراهمیت امور سلامت با مردم و درواقع حفظ جان ایشان عواقب جبران ناپذیری در‌پی خواهد داشت. کمااینکه رضایت شغلی در میان کارکنان این حوزه که می‌تواند عامل تغییر کیفیت ارائه خدمات باشد نباید از نظر تصمیم‌گیران پنهان شود.

قائم‌مقام دبیرکل اتحادیه تشکل‌های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کشور اضافه کرد: پرستاران به عنوان خط مقدم درمان و دفاع از سلامت جامعه، از لحاظ جمعیتی سهم بیشتری از کادر درمان را به خود اختصاص داده‌اند.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: این روزها باوجود مواجهه با فشار کاری بالا و گاها امنیت شغلی پایین مجبورند با روحیه ایثارگرانه خود با بی‌مهری‌های نهفته در تصمیمات ناعادلانه و گاه فقدان تصمیم عادلانه کنار آمده و دست و پنجه نرم کنند.

وی یادآور شد: از مشکلات امروز پرستاران می‌توان به قانون سرگردان در راهروهای سازمان‌های تحت نظر دولت و کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی مثل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که اجرایی نشده، استخدام‌های‌ فاقد امنیت شغلی فارغ‌التحصیلان پرستاری و فشار کاری بسیار فراتر از استانداردهای جهانی اشاره نمود.

اسلامی پناه تاکید کرد: انتظار داریم مجلس منتخب در راستای عدالت‌خواهی گام برداشته و دولت نیز بدون مماشات در راستای حل مطالبات ورود کند.

وی گفت: امیدواریم با پیگیری قوه قضاییه و بررسی موشکافانه این مسئله و استفاده از قوه قهریه در برخورد با عوامل ایجاد این ناحقی، مسیر وصول مطالبات پرستاران تسهیل شده و بستر لازم برای اجرای عادلانه نظام پرداخت برای همه‌ کارکنان بهداشت و درمان اعم از رشته‌های پیراپزشکی و دیگر شاغلین این حوزه فراهم شود.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/18717
اخبار مرتبط

نظرات شما