کارگران را دریابیم

کارگران جزء اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند و در معضلات و مشکلاتی که پیش می‌آمد این کارگران هستند که بیشترین صدمات را می‌بینند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  روز جهانی کارگر، روزی که به نام کارگران نامیده شده اما آیا تنها نام‌گذاری روزی به نام کارگران کافی است؟

کارگران جزء اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند و در معضلات و مشکلاتی که پیش می‌آمد این کارگران هستند که بیشترین صدمات را می‌بینند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد وضعیت معیشت و گرانی‌های اخیر است که صدای کارگران را درآورده اما صدایی که انگار مسئولان دولتی را چندان به خودشان نیاورده است.

نمونه بارز این کم‌توجهی را می‌تواند در تعیین رقم دستمزد کارگران مشاهده کرد، رقمی که پایین‌تر از میانگین تورم بوده که حتی صدای نمایندگان مجلس را نیز درآورده است.

هر چند که این رقم به امضای نمایندگان کارگری در شورای عالی کار نرسیده اما وجود این نوع نگاه در بین مسئولان خبر چندان خوشی برای کارگران نیست.

البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که بسیاری از کارگران روزمزد و فصلی نیز وجود دارند که مبنای پرداخت حقوق به آن‌ها همین رقم دستمزد سالانه است و تعیین رقم پایین صدای آن‌ها را نیز درآورده است.

فارغ از میزان تعیین دستمزد امسال برای کارگران، این روزها در اثر شیوع بیماری کرونا بیشترین فشار بار دیگر بر دوش کارگران به خصوص کارگران فصلی و روزانه است که اغلب آن‌ها نیز فاقد بیمه هستند که در واقع نمی‌توانند از بیمه بیکاری بهره ببرند.

امروز سفره این عزیزان کوچک و کوچک‌تر می‌شود و مشخص نیست که چه زمانی کار این زحمتکشان به روال عادی برمی‌گردد.

در این میان شاید بهترین سخن را حسین رسولی دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی بیان کرده که گفته: اگر این روزها فقط کمی از درآمد کارفرما کم شده است، اما کارگران نان برای خوردن ندارند.

هر چند که توصیه‌های رهبر انقلاب و برگزاری رزمایش کمک مؤمنانه در سراسر کشور تا حدودی توانست درد بیکاری و عدم درآمد کارگران در این ماه‌ها را جبران کند اما با این وجود این قشر زحمت‌کش نیازمند یاری و کمک‌رسانی بیش‌ازپیش مسئولان هستند.

البته نباید از دغدغه‌های کارفرمایان نیز به سادگی عبور کرد چراکه آن‌ها نیز مشکلات ریز و درشت و خاص خودشان رادارند اما در این میان این دولت است که می‌تواند با ورود به این مسئله و حمایت از کارفرمایان امکان تعیین دستمزد عادلانه و به حق کارگران را فراهم سازد.

به‌هرحال در این سال جاری با توجه به افزایش قیمت‌ها کارگران بیش‌ازپیش نیازمند کمک‌رسانی و همدردی مسئولان هستند که انتظار می‌رود حداقل امسال محق شود.



انتهای پیام/110
http://qomefarda.ir/19013
اخبار مرتبط

نظرات شما