مجازات روزه خواری در ملاءعام چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، علی اکبر آقایاری مدرس دانشگاه و کارشناس رسمی دادگستری گفت: ماه رمضان ماهی پر از خیر و برکت برای مومنان است، و پزشکان متعددی فواید روزه داری را بیان و تشریح کرده اند.

او ادامه داد: در سال جاری با شیوع ویروس کرونا و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بیم خطر ابتلا به ویروس کرونا شایعاتی را به وجود آورد که ممکن است روزه داران بیش از سایر افراد به این ویروس مبتلا شوند.

این کارشناس رسمی دادگستری افزود:، اما تشخیص پزشکان حاذق بر این امر بوده است که روزه داری باعث ابتلا به کرونا نمی‌شود و از طرفی روزه سیستم ایمنی بدن افراد را تقویت می‌کند.

آقایاری بیان کرد: هرچند که روزه گرفتن در اسلام عملی واجب و روزه خواری بدون دلیل و عذر شرعی عملی حرام است، اما قانونگذار جمهوری اسلامی ایران روزه خواری را صراحتاً جرم انگاری نکرده است، اما حفظ  حرمت و احترام به این واجب لازم است و نباید حقوق دیگران را نایده گرفته شود.

او تشریح کرد: قانون مجازات اسلامی در ماده ۶۳۸ به این موضوع پرداخته و گفته است که «هرکس علناً در انظار عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل داری کیفر نمی‌باشد، ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

این کارشناس رسمی دادگستری افزود: البته آن چه که مسلم است برخورد قانون با افرادی است که در ملاءعام اقدام به روزه خواری می‌کنند، اما اگر فردی در منزل خود و یا مکان خلوتی به خوردن و آشامیدن اقدام کند این کار او مجازاتی را در پی نخواهد داشت.

آقایاری در خصوص روزه خواری در خودرو گفت: آنچه که نظر حقوق دانان است این مهم است که، انجام فعل حرام در معابر و انظار عمومی جرم تلقی می‌شود، و روزه خواری یا تظاهر به روزه خواری در خودرو ممنوع و با متخلفان برخورد خواهد شد.

او در پایان اضافه کرد: ناگفته نماند وقتی که روزه گرفتن برای همه واجب است پس برای کسانی که شرایط روزه گرفتن ندارند نیز حفظ حرمت و احترام به این واجب لازم است و نباید حقوق دیگران را نایده بگیرند.
انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/19079
اخبار مرتبط

نظرات شما