مدیرحوزه‌های علمیه:

بانوان سیره علمی و عملی حضرت خدیجه(س) را الگو قرار دهند

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: زندگی پُرفروغ و پُردرخشش کسی که به واسطه جبرائیل مخاطب سلام خداوند قرار بگیرد نشان دهنده عظمت و بزرگی حضرت خدیجه است، شخصیتی که بانوان باید سیره علمی و عملی ایشان را الگو قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، آیت الله علیرضا اعرافی عصر یکشنبه درمراسم تجلیل از بانوان خیرّ که در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد، بیان کرد: عصر جاهلیت قبل از رسول خدا(ص) یعنی به انحراف کشیده شدن تمام ارزش های الهی و انسانی، در این عصر معدود افرادی داریم که به نام حنفاء شناخته می شدند و در گرداب این آلودگی ها غرق نشدند و از میان آنها، مَعدودی رسالت را حس می کردند.

وی افزود: حضرت خدیجه(س) از آنهایی بود که در مقابل امواج آلودگی ها ایستاد، چنین انسانی باید لایه های عمیق معرفتی داشته باشد، حضرت خدیجه از همه این لایه ها عبور کرد و آن اعماق را دید، در میان حنفای عصر جاهلیت خدیجه همچون خورشید می‌تابد، معرفتش در حدی است که بوی رسالت را استشمام می‌کند، این نگاه عمیقی می‌خواهد که از لایه‌ها عبور کرده ژرفای تاریخ را می‌بیند و بوی رسالت را استشمام می‌کند.

وی ادامه داد: این همان معرفت عمیق و تحلیل ناب است که دستمایه‌ای از عالم غیب و ملکوت نیاز دارد تا وزش نسیمی جدید از عالم ملکوت و عالم مُلک را احساس کند، حضرت خدیجه در چنان جایگاه معرفتی والایی بود که هیچ کس دیگری در این جایگاه قرار نداشت، دقت کنید این توان در عمق جاهلیت کشنده‌ای است که شرح آن درتاریخ آمده‌است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: حضرت خدیجه(س) حلقه گذر از این جاهلیت به تمدن نوین است، کسی که خودش عنصری برای گذر از آن دوره به دوران بعثت است، خدیجه(س) عنصری منفعل نیست، عنصری فعال است برای عبور از ظلمت به نور، از آلودگی ها به پاکی‌ها و یک حلقه وصل است.

امام جمعه قم گفت:حضرت خدیجه (س) الگوی نوینی از زن و خانواده بود، این الگوی متفاوت و آرمانی است، خانه‌ای که هضم در شاخص‌های متعارف آن دوره نشده، خانه‌ای که شاخص‌های جدید الهی در آن بنیان نهاده می‌شود، دارایی و حکمت، معرفت، جهاد و مقاومت الگوهایی است که در این بانوی مکرم اسلام تجلی یافته که بسیار مهم می‌باشد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: داشتن مال خیلی کمال نیست، اما همراه شدن مال با دانش و معرفت و مقاومت و جهاد کم است، خدیجه کبری(س) در سخت ترین شرایط بین همه این ارزش ها جمع کرد، طبیعت ثروت تن آسایی و دور شدن از معرفت های آسمانی را می آورد، این متضادها در این زن جمع شد و جمع این ویژگی های نامتجانس از ثروت و جایگاه و موقعیت با شجاعت و بصیرت و حکمت جمع سختی است که در شخصیت این بانوی بزرگ تجلی یافته‌است.

حضرت خدیجه(س) یکی از ثروتمندترین مردم مکه بود ولی هرگز از یاری فقیران روی برنگرداند و خانه اش همواره کعبه آمال مردم بینوا و پناهگاه نیازمندان بود.
همسر رسول خدا (ص) نخستین زنی بود که به پیامبری حضرت محمد (ص) ایمان آورد و اولین بانویی بود که همراه حضرت علی (ع) با پیامبر به نماز ایستاد و پیشانی بندگی بر خاک سایید.

حضرت خدیجه (س) در سن ۶۵ سالگی در دهم ماه رمضان سال دهم بعثت در خارج ازشعب ابوطالب جان به جان آفرین تسلیم کرد و پیغمبر خدا (ص) خدیجه را غسل داد؛ حنوط کرد و با همان پارچه ای که جبرییل از طرف خدا برای خدیجه آورده بود؛ کفن کرد.

مدیرحوزه‌های علمیه همچنین بیان داشت: اگر به روزهای حساس و سرنوشت ساز انقلاب و پس از انقلاب نگاهی داشته باشید خواهیم دید همیشه مردم بصیر و آگاه ایران اسلامی بویژه شهر مقدس قم در صحنه حاضر بودند و افتخار آفریدند.

وی ادامه داد: باید از مردم و خیرین قم که واقعا افتخار آفریدند تشکر کرد؛ جذب کمک های مردمی از اقدامات شایسته ای است که لازم است همچنان ادامه داشته باشد و در این روزهای همدلی باید با انسجام بیشتری جامعه خیرین مددرسان قشر ضعیف باشند.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/19102
اخبار مرتبط

نظرات شما