کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی:

وزارت خارجه نباید استوارنامه سفیر آلمان را امضا می‌کرد/ آلمان ماهیت جاسوسی دارد

حبیبیان استاد دانشگاه با اشاره به اینکه آلمان جزء کشورهایی است که ماهیت جاسوسی دارد، گفت: وزارت خارجه می‌توانست سفیر آلمان را سفیر نامطلوب تشخیص دهد و استوارنامه او را امضا نکند.

علی‌اصغر حبیبیان دکترای امنیت ملی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به تحرکات و اقدامات نامطلوب برخی از سفارت‌خانه ها در ایران، اظهار داشت: آلمان و فرانسه و انگلیس جزء کشورهایی هستند که ماهیت جاسوسی دارند.
وی ادامه داد: این کشورها علاوه بر توسعه روابط، منافع و اقدامات لازم در سفارتخانه برای جاسوسی مخصوصاً در وضعیت حساس امروز کشور ما تلاش می‌کنند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه این کشورها به دنبال بازدید از مراکز نظامی ما هستند، گفت: در حال حاضر با پرتاب ماهواره نور به فضا و قرار گرفتن آن در مدار، این حساسیت‌ها بیشتر شده است.
وی اضافه کرد: بحث جاسوسی جزء مأموریت‌های ذاتی این کشورها است و اساس کار آن‌ها بر روی این بحث قرار دارد.
حبیبیان در پاسخ به این سؤال که آیا نباید این سفیر از کشور اخراج شود، خاطرنشان کرد: اگر سفیری در کشور به عنوان سفیر نامطلوب تلقی شود و مدارکی هم داشته باشیم می توانیم آن را اخراج کنیم مانند سفیری که در مقابل دانشگاه در تجمعات حضور داشت ولی غیرازاین به لحاظ دیپلماسی و حقوق دیپلماسی مورد پذیرش نیست.
وی با اشاره به عدم پذیرش این فرد به‌عنوان سفیر در کشور از سوی وزارت خارجه، افزود: در حقوق دیپلماتیک دو کشور بحث روابط، رعایت قوانین، داشتن نمایندگی و... وجود دارد که این موضوع هم یکی از حقوق‌های دیپلماتیک کشورها است.
این کارشناس سیاسی ادامه داد: کشوری که سفیری را نامطلوب تشخیص دهد می‌تواند آن را قبول نکند و حق دیپلماتیک هر کشوری است که استوارنامه آن سفیر را امضا نکند.

انتهای پیام/160
http://qomefarda.ir/19265
اخبار مرتبط

نظرات شما