مدیر گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان قم:

با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هیئت‌ها، صدای همدلی خود را به دنیا می‌رسانیم/ برپایی موکب و ایستگاه صلواتی ممنوع است

مدیر گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان قم با اشاره به اینکه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هیئت‌ها، صدای همدلی خود را به دنیا می‌رسانی مگفت: اگر عامدانه شیوه نامه های بهداشتی رعایت نشود بعد از دو مرحله تذکر هیئت تعطیل می شود.

نرجس جعفری افضل در میزگرد بررسی ابعاد عزاداری ماه محرم در شرایط کرولایی که در دفتر پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، برگزار شد اظهار داشت: چندین ماه است با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می کنیم و در مدت اخیر به پیک بیماری رسیدم اما فعالیت ها را نمی توان تعطیل کرد در ایام محرم و صفر که بر اساس منویات رهبری محرم و صفر تعطیل نمی شود اما بر اساس شیوه نامه های بهداشتی انجام می شود.

وی افزود: در ماه مبارک رمضان مراسم ها  به نحو احسن و با رعایت همه پروتکل های بهداشتی برگزار شد به صورتی که به سلامتی مردم آسیب نرساند، سه عامل دلیل اصلی کنترل بیماری است که باید بیماری مدیریت شود  ابتدا بحث استفاده از وسایل حفاظتی مانند ماسک و اجتناب از تجمعات غیر ضروری و رعایت فاصله اجتماعی و شستن دست و نظافت شخصی بهترین واکسن در کنترل بیماری است.

مدیر گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان قم تصریح کرد: بحث برگزاری محرم با توجه به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی مؤدی است و مسئولیت اصلی نظارت نیز بر عهده سازمان تبلیغات است و کمیته نظارت نیز تشکیل شده است برای اینکه نظارت عالی تر انجام شود همیاران سلامت برای هیئت در نظر گرفته شده و تمامی هیئت  ها حداقل یک نفر به نام همیار خواهد داشت و آموزش های لازم را می بینند و گزارش ها را به سازمان تبلیغات و مرکز بهداشت ارسال  می کند.

جعفری افضل خاطرنشان کرد: یک عده هم شاید از این وضعیت سو استفاده کنند که اصلاً این وصله به متولیان برگزاری مراسم ها نمی چسبد اما ممکن است یکسری نخواهند و سهواً شیوه نامه ها رعایت نکنند که در دو مرحله تذکر داده می شود اما اگر عامدانه رعایت نشود با توجه به شیوه نامه ها هیئت تعطیل می شود و با موافقت سازمان تبلیغات مجوز برگزاری مراسم در سال های بعد هم داده نمی شود.

وی ادامه داد: بیشترین تأکید بر برگزاری مراسم در فضای باز است برای این منظور مدارس متعددی را در نظر گرفته شده که در حیاط مدارس در اختیار هیئت ها قرار بگیرد همچنین بوستان ها و فضای ورزشی باز، مسجد جمکران و اماکن متبرکه در نظر گرفته شده است.

فاصله عزاداران در هیئت ها دو متر از هر طرف

مدیر گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان قم بیان داشت: فاصله 2 متر بین افراد در هر طرف بسیار مهم است افرادی که بیماری زمینه ای دارند سعی کنند در مراسم ها کمتر حاضر شوند افرادی که متولی هیئت ها هستند حتماً از سلامتی خودشان مطمئن شوند همچنین هر خانه یک حسینیه مطرح شده افرادی که مراسم های عزاداری در منزل برگزار می کردند با اعضای خانواده خود مراسم را برگزار کنند دسته روی ممنوع شده مراسم های مختلف که در سال های گذشته با تجمعات بزرگ برگزار می شد در شهرهای مختلف ممنوع است.

وی ادامه داد:  طبل و سنج زده نخواهد شد قربانی کردن و ذبح احشام ممنوع شد هیئت های که  زنجیر زنی دارند از زنجیرهای شخصی استفاده می کنند و توصیه این است که همه افرادی که شرکت می کنند از ماسک استفاده کنند و از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنند.

موکب و ایستگاه صلواتی ممنوع است

جعفری افضل تصریح کرد: ماسک های پارچه ای و خانگی استفاده شود قبلاً در  هیئت ها و  توسط مردم تولید ماسک خانگی انجام شد و مردم می توانند از این ماسک ها  استفاده کنند، خیلی از نذرها می تواند به سمت تهیه ماسک و مواد ضدعفونی پیش رود مواد غذائی به صورت خشک توزیع شود اگر نمی توان صیغه نذر را تغییر داد در شرایط کاملا بهداشتی و با نظارت مرکز بهداشت و بسته بندی بهداشتی  صورت بگیرد همچنین موکب و ایستگاه صلواتی نخواهیم داشت.

مدیر گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان قم تأکید کرد: مساجد با  یک چهارم فضای موجود مراسم نماز را برگزار کنند و حداکثر  مدت مراسم 1 ساعت باشد یا در فضای باز و استفاده از پرده های نمایش برگزار شود در حقیقت با انجام این کارها آنچه امام حسین(ع) خواسته را عمل کنیم باید خیلی مراقب باشیم تا انگ و وصله به هیئت ها زده نشود .

وی گفت: از همین جا و با رعایت شیوه های بهداشتی در مراسم محرم و صفر  می توانیم صدای همدلی اسلام را به دنیا برسانیم که در مراسمی که سنت ما بوده و هرسال برگزار می شده بیشتر توانستیم پروتکل های بهداشتی را  رعایت را به دنیا نشان دهیم که با محدودیت ها مراسم انجام شد تا بیمار کنترل شود.

جعفری افضل ادامه داد: بیماری در این مدت فراز و نشیب هایی را داشته در اسفند تعداد فوتی ها زیاد شد در فروردین وضعیت بهتری داشتیم بعد از بازگشایی ها مردم تصور کردند که همه چیز عدی شده و متأسفانه در چند هفته گذشته شیوع بیماری افزایش پیدا کرد و حتی روزانه موارد فوتی را داشتیم و اکنون در وضعیت قرمز  گرفتیم مردم  فکر نکنند بیمار رفته باید همچنان رعایت کنند استفاده از ماسک یک واکسن دو طرفه است، استفاده از ماسک کم شده است مردم به حرمت این ایام  استفاده از ماسک را افزایش دهند.



انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/19788
اخبار مرتبط

نظرات شما