سعودی و قطار عادی‌سازی روابط

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، روزنامه القدس العربی در مقاله‌ای با عنوان «سعودی و قطار عادی‌سازی روابط» ضمن تشریح تاریخچه روابط پنهان رژیم‌های سعودی و صهیونیستی در طول ده‌ها سال گذشته نوشت: به نظر می‌رسد دولت آمریکا به عربستان و مشخصا فرد مورد حمایتش در این کشور یعنی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، فشار آورده است تا در برداشتن گام‌های اعلام عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل شتاب کند؛ چرا که جرد کوشنر، مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، که با بن سلمان روابط بسیار خوبی دارد عربستان را به عادی‌سازی روابطش با اسرائیل تشویق کرده و گفته است این روابط به نفع اقتصاد عربستان و دفاع این کشور است و به کاستن از قدرت ایران در منطقه کمک خواهد کرد.

کوشنر در مصاحبه‌ای تأیید کرده است سلمان بن عبدالعزیز شاه و بن سلمان ولیعهد عربستان به وی گفته‌اند خواهان دیدن یک کشور فلسطینی مستقل در کنار فرصت‌های اقتصادی برای فلسطینیان هستند. کوشنر درباره احتمال عادی‌سازی روابط بین عربستان و اسرائیل گفت چنین چیزی برای کار‌های سعودی بسیار مفید خواهد بود و برای بخش دفاع عربستان نیز فایده خواهد داشت.

از طرف دیگر رابرت او براین، مشاور امنیت ملی آمریکا، به نشریه آمریکایی نیوزویک گفته است عربستان شاید کشور بعدی باشد که روابطش را با اسرائیل پس از امارات عادی‌سازی خواهد کرد.

او براین در گفتگو با سی‌ان‌بی‌سی نیز گفت رویکرد منطقه، برقراری روابط با اسرائیل است و عادی‌سازی روابط امارات با اسرائیل باعث شد به برخی طرف‌های دیگر برای پیوستن به امارات نیز انگیزه بدهد تا روابطشان را با اسرائیل عادی‌سازی کنند. او افزود: با برخی رهبران منطقه تلفنی گفتگو کردیم و ترامپ و کوشنر و پمپئو نیز همین کار را کرده‌اند.

 

 القدس العربی در ادامه نوشت: اما موضع رسمی عربستان در قبال شتاب در عادی‌سازی روابط به نظر می‌رسد محتاطانه‌تر است، زیرا فیصل بن فرحان آل سعود وزیر خارجه عربستان در کنفرانس خبری با همتای آلمانی‌اش گفت عربستان بر پایبندی اش به یک گزینه راهبردی و استنادش به ابتکار‌های صلح عربی و قطعنامه‌های بین‌المللی تأکید می‌کند و اگر این‌ها تحقق یابد همه مسائل ممکن خواهد بود.

اما ناظران معتقدند بابی را که محمد بن زاید در ابوظبی گشوده است در تعاملات آینده بین اسرائیل و عربستان نقش بزرگی ایفا خواهد کرد و شاید افتتاح سفارت اسرائیل در ریاض برای مدتی به تعویق بیفتد، اما به هیچ وجه به معنای توقف ارتقای روابط تسلیحاتی و اقتصادی بین عربستان و اسرائیل نخواهد بود. در این راستا، به راهبرد بن سلمان معروف به چشم‌انداز ۲۰۳۰ اشاره می‌شود که مهمترین محورش طرح نیوم است و دروازه ورود اسرائیل به جهان عادی‌سازی روابط با کشور‌های عربی پیرامون خواهد بود.

ایلی کوهن ، وزیر اطلاعات اسرائیل، در گفتگوی با روزنامه اینترنتی سعودی ایلاف در بیستم ژوئن گفته بود «بین اسرائیل و عربستان گفتگوی متقابل جاری است و گنج‌های طبیعی زیادی وجود دارد و اسرائیل در جهان در زمینه فناوری پیشتاز است و می‌توانیم شرکای قدرتمندی در منطقه باشیم». به نظر می‌رسد این سخنان کوهن تأکیدی بر مشارکت اسرائیل و همکاری‌اش در طرح نیوم در عربستان باشد.

کوهن در این مصاحبه طرح نیوم را بسیار بزرگ توصیف کرده و گفته بود اسرائیل دارای مهارت و فناوری است و در جهان در زمینه فناوری آوری و هوش مصنوعی، پیشرفته‌ترین و پیشتازترین است.

در انتهای این مطلب آمده است: خلاصه آنکه اگر عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان در حال حاضر به صورت رسمی اعلام نمی‌شود به خاطر آن است که حکام سعودی در تنگنا قرار نگیرند و باقیمانده آبرویشان حفظ شود به همین سبب موضوع ربط دادن عادی‌سازی روابط حکام سعودی با اسرائیل، به حل مسئله فلسطین از طریق اجرای راهبرد راهکار تشکیل دو کشور که حقوق فلسطینیان را در یک کشور دارای حاکمیت تضمین کند منوط شده است، اما برای همه معاملات آینده بین ریاض و تل آویو از طریق ابوظبی مانعی وجود ندارد تا زمان مناسب اعلام عادی‌سازی روابط بین عربستان و اسرائیل فرا برسد.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/19860
اخبار مرتبط

نظرات شما