استاد علوم ارتباطات و رسانه:

برخی تولیدات شبکه خانگی و آگهی های بازرگانی با فرهنگ حجاب وعفاف مغایر است

استاد علوم ارتباطات و رسانه با اشاره به حمله به فرهنگ حجاب از طریق پیام های بازرگانی و برخی فیلم ها در حال رخ دادن است، گفت: برخی تولیدات شبکه خانگی و آگهی های بازرگانی با فرهنگ حجاب وعفاف مغایر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، دکتر سید مرتضی اسماعیلی طبا  در گفتگو باخبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به سالروز شهادت هزاران نفر در واقعه مسجد گوهرشاد که در دفاع از حجاب و عفاف و مقابله با توطئه استعمار انگلیس توسط مزدوران رضاخان  در خون خود غلطیدند، اظهار داشت:  متأسفانه با گذشت بیش از 40سال از انقلاب، نه سینما و نه رسانه ملی و نه شبکه نمایش خانگی در خصوص این اتفاق، اثر فاخری تولید نکرده اند.
وی ادامه داد: در خصوص این اتفاق بزرگ، باید یک  فیلم سینمایی و یا سریال تولید و در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت شود تا برای نسل جدید، معلوم شود که چگونه مردم ایران به رهبری روحانیت در مقابل این حرکت استعماری فرهنگ سوز مقاومت کردند در حالیکه همین پروژه استعماری در ترکیه، با موفقیت اجرا شد. متاسفانه قصور رسانه ملی و سینمای ایران در این زمینه کاملا مشهود است که امیدواریم جبران شود.

حجاب علاوه بر ارزش دینی و اجتماعی یک ارزش ملی است
این استاد علوم ارتباطات و رسانه  بیان داشت: حجاب علاوه بر اینکه یک ارزش دینی است یک ارزش اجتماعی و ملی هم محسوب می شود چراکه در تصاویری که از ایران و سنگ نوشته ها و نقوش برجسته ای که در تخت جمشید و آثار باستانی  قبل از اسلام وجود دارد زنان همه با حجاب در تصاویر نمایش داده شده اند و این نشان دهند این موضوع است که مسئله حجاب بانوان، قبل از اسلام هم برای ایرانی ها بسیار مهم بوده و رعایت می شده است.

نقش رسانه ها در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب
وی افزود: متاسفانه علیرغم ماهیت اسلامی انقلاب ما، رسانه های ما به طور اعم(سینما، رسانه های مکتوب و..) و رسانه ملی بطور اخص، در امر گسترش فرهنگ حجاب و اقناع نسل جوان موفق نبوده اند.

حوزه های علمیه ظرفیتی بی بدیل در اقناع مردم بخصوص نسل جوان نسبت به حجاب هستند
اسماعیلی طبا با اشاره به اینکه حوزه های علمیه به عنوان بزرگترین مراکز تولید واشاعه علوم دینی به شمارمی روند گفت: انتظار این است که حوزه ها با استفاده از ظرفیت های عظیم تبلیغی و علمی خود در اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب و اقناع مردم خصوصا نسل جوان برای حفظ و صیانت ازاین ضروری دین بیشتر تلاش کنند و به شبهاتی که برخی افراد؛که متاسفانه بعضا ملبس به لباس روحانیت هم هستند؛ در مورد ضرورت حجاب در بین جوانان پخش می کنند پاسخ دهند.

فرهنگ حجاب باید برای انسان ها درونی شود
وی خاطر نشان کرد : مباحث فرهنگی از جمله حجاب جزء اموری هستند که باید برای انسان ها درونی شوند؛ تفاوت فرهنگ و قانون در اینجا مشخص می شود.
مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم بیان داشت: برای این که فرهنگ حجاب و عفاف در بین مردم و بخصوص نسل جوان، رواج پیدا کند و استمرار یابد باید به باور و اعتقاد تبدیل شود و به همین جهت است که باید حوزه و رسانه ها با انواع روش ها به تبدیل شدن این فرهنگ به اعتقاد و باورکمک کنند و اقناع مخاطبان برای رعایت حجاب بعد از این مرحله رخ خواهد داد .برای مثال می توان به این موضوع تاکید کرد که پس از انقلاب اسلامی زنان محجبه ما در کنار اصلی ترین وظیفه خود یعنی مادری و تربیت فرزندان برومند، در همه زمینه های علمی، ورزشی، اجتماعی و سیاسی  بسیار موفق تر از قبل از انقلاب بوده اند.

برخی تولیدات شبکه خانگی و آگهی های بازرگانی در مغایرت با فرهنگ حجاب وعفاف است
اسماعیلی طبا تصریح کرد: متاسفانه بعضی از رسانه ها نه تنها اقدامی برای اشاعه و گسترش فرهنگ حجاب نمی کنند بلکه کارهای ضد فرهنگ حجاب هم انجام می دهند به عنوان مثال در برخی از تولیدات شبکه های نمایش خانگی و برخی فیلم های سینمایی و برخی آگهی های بازرگانی در این زمینه نظارت و دقت کافی نمی شود.
وی ادامه داد: اخیرأ استفاده ابزاری از زنان در آگهی های بازرگانی صداو سیما رایج شده است که باید مراقبت کرد در این خصوص دقت بیشتری شود تا به جایگاه والایی که  مکتب اسلام برای زنان قائل است، خدشه ای وارد نشود.
این کارشناس فرهنگ و رسانه ادامه داد: در سریال هایی که در شبکه نمایش خانگی پخش می شود هم درروابط زن و مرد  و هم پوشش ها باید ارزشهای دینی و ملی بیشتر رعایت شوددر غیراین صورت این سریال ها  به حجاب و عفاف جامعه آسیب جدی وارد خواهد کرد.

حمله به فرهنگ حجاب از طریق پیام های بازرگانی و برخی فیلم ها
وی گفت: متاسفانه کسانی که می خواهند به فرهنگ حجاب حمله کنند از همین فیلم ها و آگهی های بازرگانی استفاده می کنند و به تدریج علیه فرهنگ حجاب کار می کنند در مقابل می توان با ساخت فیلم ها و سریال های فاخر، حجاب به عنوان یک عامل صیانت زنان که هیچ مغایرتی با پیشرفت های اجتماعی، سیاسی و علمی آنان ندارد معرفی شود.
اسماعیلی طبا ابراز داشت: متاسفانه تاکنون فیلم و سریال فاخری تولید نشده است که مخاطب با دیدن آن به حجاب خود افتخار کند و نسل جوان را به داشتن حجاب تشویق و ترغیب کند.
 وی عنوان داشت: از مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست داریم تا نظارت بیشتری بر تولیدات شبکه نمایش خانگی و سینماها داشته باشند تا ناخواسته در زمین دشمنان حجاب و عفاف بازی نکنند و همچنین از مسئولین صداوسیما تقاضا داریم در آگهی های بازرگانی، این مسائل را رعایت کنند و امیدواریم در آینده شاهد تولید فیلم ها ، برنامه های مستند، برنامه های کودکان ونوجوانان و سریال های فاخر در حوزه ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در رسانه ملی هم باشیم.

حسین حیدری

انتهای پیام/



http://qomefarda.ir/19891
کلیدواژه: حجاب سینما خانواده
اخبار مرتبط

نظرات شما