رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم در میزگردجهش تولید و کارآفرینی:

برای پویایی اقتصاد باید ساخت و ساز فعال شود/حضور سرمایه ها در بورس به جای تولید

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم با اشاره به اینکه برای قوی شدن اقتصاد باید در بازارکشورهای همسایه حضور داشته باشیم، گفت: برای پویایی اقتصاد باید ساخت و ساز فعال شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حسن آقاجانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم در میزگرد جهش تولید و کار آفرینی که در دفتر پایگاه خبری قم فردا برگزار شد اظهار داشت: اتفاقات اقتصادی خوب و بدی دائما گریبانگیر اقتصادکشور است و معتقدیم که این ها نعمتی است برای کشور که می توانیم اقتصادی پویا تر برای کشور داشته باشیم.
وی ادامه داد: ما پیشنهاد و طرح هایی داریم که می توانیم به سرعت برخی مشکلات اقتصادی را حل کنیم و شاهد اقتصاد پویاتری در کشور باشیم.
این کارآفرین اقتصادی با اشاره به اینکه هر کاری ابزار خود را می خواهد، گفت: بدنی که خون کم دارد هرچه به او دارو بدهید مشکلش حل نمی شود باید به این بدن ابتدا خون تزریق شود؛ خون دراقتصاد پول است پول در اقتصاد اشتغال است و اشتغال در اقتصاد داشتن بازار است.
وی اضافه کرد: اگر این مسائل برعکس عمل شود نتیجه ای نخواهد داد ولی اگر به ترتیب انجام شود حتما نتیجه خواهیم گرفت و اقتصادی قوی خواهیم داشت.
برای پویایی اقتصاد باید ساخت و ساز فعال شود

آقاجانی با اشاره به ناتوانی دولت در این زمینه، گفت: در کشور ابزارهایی داریم که دولت از این ابزار ها استفاده نمی کند. ایجاد اشتغال در پالایشگاه ها و این گونه موارد برای دولت به ازای هر نفر700میلیون تا 1میلیارد هزینه دارد در حالی که ایجاد اشتغال با راه اندازی ساخت و ساز برای هر نفر 25میلیون تومان هزینه برای دولت دارد.
وی اضافه کرد: ما در کشور هیچ چیزی کم نداریم فقط اشتغال ایجاد نشده و در این زمینه کمبود داریم؛ اشتغال را چگونه می توان به دست آورد. نیمی از مردم کشور ما صاحب خانه نیستند در حالی که با پیگیری و فعال کردن ساخت و ساز در کشور بسیاری از شغل های مرتبط و غیر مرتبط فعال خواهد شد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم با اشاره به اینکه تمام مواد و مصالح مورد نیاز ساخت و ساز در کشور موجود است، ابراز داشت: در فعال شدن ساخت و ساز که نیمی از آن دستمزد است در جیب مردم می رود.
وی ادامه داد: دولت باید ساخت  ساز را شروع کند ولی باید پول زمین را نگیرد چرا که مردم فقیر شده اند و نیازمند کمک هستند. هزینه زمین برای دولت بسیار کم است. می توانیم ساخت و ساز را با آورده های مردم و اقساط شروع کنیم.
حضور در بازارکشورهای همسایه برای قوی شدن اقتصادکشور
آقاجانی با اشاره به بازارکشورهای اطراف، گفت: کشورهای اطراف ما بسیار نیازمند موادغذایی، سوخت و ... هستند که ما می توانیم به آنها صادر کنیم و برای خودمان در کشور اشتغال ایجاد کنیم.
وی اضافه کرد:  امروز کشور ما مشکل اشتغال دارد که دولت با هزینه اندک می تواند این زمینه را با فعال سازی ساخت و ساز ایجاد کند چرا که ارز نمی خواهد و نیمی از آن دستمزد است که به مردم برمی گردد.
عدم تصمیم نامناسب دولت، مشکل ساز شده است
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم با اشاره به اقدامات دولت برای حل مشکلات تولیدکنندگان، گفت: امروز یکی از مشکلات ما خوب تصمیم نگرفتن دولت است.
وی خاطرنشان کرد: باید مالیات داده شود و ما هم در این موضوع شک نداریم اما دولت از آن کسی که باید مالیات بگیرد نمی گیرد و از آن کسی که نباید مالیات بگیرد می گیرد. امروز دولت کسی را مورد هدف قرار می دهد که قلب تپنده کشور است.
آقاجانی ادامه داد: امروز برای گرفتن پروانه ساخت و ساز باید بیش از 2سال پله های ادارات را بالا و پایین رفت و یا پرونده های بسیار در خصوص ماده 100 تشکیل شده است که می توان با اندکی انعطاف هم پرونده ها را کم کرد و هم درآمدزایی کرد.
وی اضافه کرد:  بخش خصوصی یک دولت کوچک است و چرا این بخش موفق تر از بخش دولتی است چون در این عرصه افراد موفق تر و کار بلدتر در صحنه می مانند.
حضور سرمایه ها در بورس بجای تولید
این کارآفرین عرصه های اقتصادی بیان داشت: امروز سرمایه ها به سمت تولید سوق پیدانمی کند. فرد پول خود را در بانک با 25درصد سود قرار می دهد و یا در بورس قرار می دهد و بورس 3هزار درصد به او سود می دهد . این موضوع به اقتصاد کشور ضربه سنگینی وارد می کند.
وی ادامه داد: فعالیت در بورس برای افراد عادی و کم درآمد نیست. در بورس کسی سرمایه گذاری می کند که اگر چندسال پول او در بورس بماند در زندگی اش هیچ اتفاقی رخ ندهد. بعضی با این دید در بورس سرمایه گذاری می کنند که چندماه دیگر چندبرابر برداشت کنند. بورس در اصل خوب است اما به شرطی که حساب و کتاب داشته باشد.
آقاجانی افزود: کسی که تولید کننده می شود و تمام دارایی خود را به میدان می آرود و می گوید من می خواهم به کشور خدمت کنم و کارخانه تولیدی را دایر می کند که از همان روز یکی مالیات می خواهد یکی مجوز می خواهد ولی کسی که در بورس و یا سکه سرمایه گذاری می کند به کسی پاسخگو نیست.
وی تاکید کرد: افراد اقتصاددان همیشه زودتر از دولت قدم بر می دارد چرا که این افراد در این سیستم کار می کنند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم گفت:  باید اشتغال ایجاد شود و درمان اقتصاد با کارآفرینی است و بیشترین ایجاد اشتغال در فعال کردن ساخت و ساز است.
وی اضافه کرد: از اول انقلاب تاکنون گلوی اقتصاد چندین بار سخت فشرده شد و همین مسئله موجب شد تا تولیدکنندگان مشتری ها خود را از دست بدهند.
قوی شدن اقتصاد با ثبات قیمت ها
آقاجانی با اشاره به اینکه ثبات قیمت ها بسیار مهم است، گفت: ثبات یکی از اصلی تریم مسائل اقتصاد است و امروز نمی توانیم به این ثبات برسیم چرا که دشمن نمی گذارد ولی ابزار آن را داریم.
وی اضافه کرد: تنها راه نجات کشور این است که شروع به ایجاد اشتغال و ثبات در قیمت ها کنیم و ایجاد ثبات از ایجاد اشتغال می باشد.
این کارآفرین اضافه کرد:  در بعضی مناطق مانند چابهار، کیش و مناطق آزاد دزدی بسیار کم است چرا که همه صاحب شغل هستند. کسانی که دزدی می کنند اگر اشتغال داشته باشند به هیچ وجه دست به دزدی نمی زنند.
وی بیان داشت: باید مناطق آزاد در کشور بیشتر شود. در انتهای سال با آماری که از مناطق آزاد می گیریم می توانیم بفهمیم چه چیزی بیشتر وارد شده است تا کارخانه آن را در داخل ایجاد کنیم و از واردات آن پرهیز کنیم.
ورود برخی کالای قاچاق از مناطق آزاد
آقاجانی تصریح کرد: امروز در مناطق آزاد قاچاق بیشتر شده است چرا که واردات چیزی را که دولت ممنوع می کند از آنجا وارد می شود.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/20240
اخبار مرتبط

نظرات شما