در پی بی خیال مسئولین؛

خیز سوم کرونا با محدودیت های حداقلی/ صعود دوباره جان باختگان کرونا در قم

با اعلام دکتر حریرچی دیگر رنگ ها در خصوص کرونا بی معنی است و کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد، این سخنان نشان می دهد در ابتدا دولت و سپس دستگاه های اجرایی استان به همراه دانشگاه علوم پزشکی برای کنترل این بیماری باید محدودیت هایی را درنظر بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت پنج شنبه شب با اعلام اینکه دیگر رنگ ها در خصوص کرونا بی معنی است چرا که کل کشور قرمز است. ظهر دیروز با اعلام فوت 144 نفر کرونایی در کشور که آمار مرگ‌های ناشی از این بیماری در کشورمان تا ظهر دیروز جمعه به 23هزار و 952نفر رسید.
از همین رو ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت روز پنجشنبه در قاب تلویزیون چند بار آب پاکی را روی دست همه‌مان ریخت، در مورد مرگ و میرهای کرونایی حرف‌های واقعی ولی تلخی زد. او گفت اگر روند فعلی ابتلا و بستری ادامه داشته باشد آمار کشته‌های کرونا به ۴۵هزار نفر هم می‌رسد.
چرا دولت برنامه ای ندارد؟
دکتر حریرچی با اشاره به اینکه برای کنترل بیماری باید از ماسک استفاده کنیم و تردد ها را کاهش دهیم. اما موضوع مهم اینجاست که چرا دولت محدودیت های بهتر و سختی را اجرا نمی کند؟چرا قانون مجازات افراد بی ماسک اجرا نمی شود؟ چرا برای ایام تعطیل برنامه جدی ندارد تا عده ای که بدون کوچکترین احساس مسئولیتی به مسافرت می روند مقابله کند؟چرا ساحل ها را برای مسافران نمی بندد؟ و سوال های بسیاری که شاید سوال هرکسی باشد.
با توجه به اینکه شرایط کل کشور بحرانی و قرمز است اما دکتر حریرچی در سخنان روز پنج شنبه خود به دو شهر تبریز و قم اشاره کرد و گفت که در شهر تبریز تعداد بستری‌های روزانه از کمتر از۴۰نفر به ۱۶۰نفر و در قم از ۱۰بستری روزانه به ۱۶۰بستری رسیده که در واقع انفجاری بی‌سرو صداست. 
از همین رو باید گفت روز گذشته(جمعه) ۱۳ نفر از همشهریان قمی کرونا مثبت جان خود را از دست دادند که طبق نظر کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی وضعیت استان قم از وضعیت بحرانی و فوق قرمز به وضعیت سیاه رسیده است البته این موضوع در سخنان دکتر حریرچی هم وجود دارد که این مسئله را با لفظ انفجار مطرح کرده است.
630بیمار مبتلا به کرونا در قم
در حال حاضر سه بیمارستان کامکار، فرقانی و امیرالمومنین(ع) قم به بیماران کرونایی اختصاص داده شده و ۶۳۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در قم بستری هستند که حال 105 نفر از آنها وخیم می باشد.
همین آمار ها موجب شد تا شب گذشته جلسه اضطراری دراستان تشیکل شود که در این جلسه دکتر گویا رییس مرکز بیماری های واگیردار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دکتر قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم و جمعی از معاونین حضور داشته باشند.
البته تاکنون هیچ خبری از تصمیمات گرفته شده در این جلسه منتشر نشده است اما امیداست محدودیت های سخت تری در نظر گرفته شود تا سلامت مردم حفظ شود. اما باید به این موضوع هم اشاره کرد که در این تصمیم گیری ها باید دستگاه های استان مخصوصا استانداری هم مشارکت کند چرا که دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی نمی تواند در این زمینه اقدام موثری داشته باشد.
نبود تصمیم قاطع عامل بی خیالی مردم
نبود تصمیم درست و قاطع از سوی مسئولین دولتی و عدم اجرای محدودیت های مناسب از سوی دستگاه ها و دانشگاه علوم پزشکی استان موجب شده است تا مردم این بیماری را جدی نگیرند و بارفعالیت کادر پزشکی و درمانی چندبرابر شود.
اگر محدودیت ها سخت تر و اجرای آن جدی تر شود همانند پیک اول این بیماری به خوبی کنترل خواهد شد البته اجرای طولانی مدت محدودیت ها و برخی قوانین مانند جریمه افراد بدون ماسک باعث کنترل بیماری برای ماه های آینده مخصوصا در فصل سرما خواهد شد.
تشکیل جلسه اضطراری در بامداد روز جمعه نشان از وقامت حال قم در شیوع کرونا دارد که برای مدیریت و کنترل این بیماری باید برنامه های دقیق با حضور تمام دستگاه اعلام و اجرا شود البته در این زمینه عصر دیروز دانشگاه علوم پزشکی در طلاعیه اعلام کرد: به اطلاع همشهریان عزیز می‌رساند با توجه به پیک شدید بیماری کرونا در قم و تراکم زیاد بیماران در بیمارستان‌ها و به دنبال آن ایجاد شرایط فوق بحرانی هر گونه تجمع و گردهمایی در سطح استان ممنوع است.
در ادامه اطلاعیه آمده است: مردم شریف قم در صورت مشاهده هر گونه تجمع و همایش، مراتب را با شماره‌های 137 و 190 در میان گذاشته و یا به سامانه 3000141410 پیامک کنند تا برخوردهای قانونی لازم صورت گیرد.
قم نیازمند تصمیم جدی و سخت تر
 در هر صورت در این وضعیت بحرانی کشور مخصوصا قم در ابتدا نیاز است تا دولت برنامه های منسجم تر و جدی تری را اجرا کند و در کنار این موضوع باید مسئولین استان قم هم در کنار دانشگاه علوم پزشکی برای خروج استان از این بحران محدودیت های سخت تری را اعمال و اجرا کنند تا سلامتی مردم حفظ شود.
مردم هم باید در این روزها همکاری کامل را داشته باشند. البته ساده ترین راهکار در این موضوع کاهش تردد ها و زدن ماسک است که باید این موضوع برای حفظ سلامتی خودمان رعایت شود.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/20371
اخبار مرتبط

نظرات شما