افزایش موارد بستری در تهران و قم/ استفاده از ماسک به زیر ۵۰ درصد کاهش یافته است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۵ مهر به بررسی وضعیت کرونا در کشور پرداخت.

حریرچی با اشاره به اینکه بنده انواع ماسک را استفاده می‌کنم و تاکید دارم که اگر مردم قادر به تهیه ماسک نیستند از ماسک پارچه‌ای استفاده کنند، گفت: مردم می‌توانند ماسکی که خصوصیات پارچه را دارد استفاده کنند و خجالت نکشند.

در استفاده از ماسک سقوط کرده ایم

او با اشاره به اینکه متاسفانه استفاده از ماسک به زیر ۵۰ درصد در کشور رسیده است، افزود: ما در استفاده از ماسک سقوط کرده ایم و این موضوع اثرات بدی دارد. با پوشش ۹۵ درصدی ماسک از هنگام خروج از خانه تا بازگشت به خانه می‌توانیم بیماری کرونا را مدیریت کنیم؛ لذا این موضوع می‌تواند اثر قرنطینه را داشته باشد و می‌توانیم استفاده از ماسک را وظیفه اجتماعی، دینی و اخلاقی برای خودمان تصور کنیم.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ما با امواج متعددی روبرو هستیم و در دریای مواج طوفانی با شدت بسیار زیاد درگیر هستیم، ادامه داد: تست‌های تشخیص کرونای ما خیلی زیاد نیست، ولی نسبت به موج اول و دوم تعداد ابتلا خیلی بیشتر است. همچنین تعداد افراد بستری در برخی از استان‌ها از جمله تهران و قم بیشتر از موج اول و دوم است.

او با اشاره به اینکه آمار کرونا زیبنده کشور ما نیست، بیان کرد: تا موقعی که وضعیت این گونه است و رعایت مردم در همین حدود است، این ویروس نقش خود را ایفا می‌کند.

حریرچی با اشاره به اینکه تعداد فوتی‌ها در برخی استان‌ها بی سابقه و خیلی بیشتر از حدنصاب‌های قبلی است گفت: براساس آمار هفته گذشته، متوسط هر ۷ دقیقه یک نفر به علت کرونا فوت می‌کند که این آمار اصلا زیبنده کشور ما نیست.

او خاطرنشان کرد: مادامی که پیشگیری و رعایت‌های بخشی از مردم در همین سطح نامطلوب و بازگشایی‌های مشاغل هم برقرار باشد، آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا همین خواهد بود و ویروس کرونا کاری ندارد که علت راه اندازی و شکل گیری تجمعات بیش از یک نفر چیست.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به انواع راه‌های ابتلا به ویروس کرونا افزود: در بسیاری از موارد که سرفه‌ها و تنفس چهره به چهره انجام می‌شود، می‌توان عامل ابتلا را شناسایی کرد، اما در برخی موارد مانند ابتلا در محل‌هایی همچون، کافی شاپ و غذاخوری‌ها به هیچ عنوان نمی‌توان عامل ابتلا به کرونا را شناسایی کرد.

حریرچی با اشاره به اعطای اختیارات برای اعمال محدودیت‌ها تصریح کرد: در برخی موارد امکان بازگشت تعطیلی‌ها وجود دارد.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر محور اصلی نگرانی‌ها استان تهران است اظهار کرد: تهران از تجمع و تردد‌های بالایی برخوردار است و تاثیر فراوانی بر سایر استان‌ها می‌گذارد، پس امکان بازگشت تعطیلی‌ها در تهران بسیار بیشتر از سایر استان‌ها است.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره ه تعطیلی یک هفته‌ای مدارس و دانشگاه‌ها افزود: با صلاح دید مسئولان استانی، تعطیلی یک هفته‌ای مدارس و دانشگاه‌ها امکان تمدید خواهد داشت ودرباره تعطیلی سایر اماکن همچون ورزشگاه‌ها، باشگاه ها، آرایشگاه‌ها و تالار‌ها و برگزاری مراسم گوناگون هم مسئولان استانی، مستقل تصمیم گیری خواهند کرد.

حریرچی با اشاره به اینکه برخی مشاغل مانند نیروی انتظامی، بیمارستان‌ها در گروه و دسته اول قرار می‌گیرند و این گروه از مشاغل هرگز تعطیلی ندارند خاطرنشان کرد: اعمال تعطیلی برای مغازه داران و برخی اداره‌ها با صلاح دید ستاد ملی مقابله با کرونا امکان پذیر خواهد بود.

معاون کل وزیر بهداشت ادامه داد: استفاده از ماسک به زیر ۵۰ درصد رسیده است، در حال حاضر به علت مسائل اقتصادی در سراسر دنیا، حد جریمه افرادی که از پوشش ماسک استفاده نمی‌کنند به ندادن خدمت در اداره‌ها و فروشگاه‌ها خلاصه شده است.

او با بیان اینکه اعمال کسر از حقوق به دستگاه مربوط و تصمیم گیرنده واگذار شده است گفت: تجربه نشان داده است که این میزان از جریمه کافی نیست و براساس تصمیم رئیس جمهور قرار است دستورالعملی جدید از هفته آینده اعلام و اعمال شود.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر در حال تجربه آمار فوتی بالای ۱۷۰ نفر هستیم ادامه داد: احتمال وقوع فوتی‌های بیشتر هم بار‌ها اعلام شده است، اما بیشترین نگرانی ما درباره مدارس و دانش آموزان کشورمان است که با ایجاد فضای مجازی شاد از یک سو و حضور فیزیکی ۱۰ درصدی دانش آموزان در کلاس درس، بخش اعظم نگرانی ما رفع شده است.

حریرچی با اشاره به اینکه بچه‌هایی که در هشت ماه گذشته فوت کردند اکثراً بیماری زمینه‌ای داشتند گفت: بنابراین دانش آموزان و بچه‌های زیر ۱۸ سال هم فوت می‌کند، اما اکثراً موارد ابتلا به آن‌ها از جامعه و خانواده بوده است، هنوز در این بازگشایی‌ها موارد ابتلا و بستری قابل توجهی از دانش‌آموزان ندیده‌ایم، قاعدتا اگر استقبال زیاد باشد و یا اجبار به حضور دانش آموزان در مدارس باشد موارد ابتلا بالا می‌رود.

حریرچی با اشاره به اینکه جامعه زیر ۱۸ سال ما حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهد که موارد ابتلای آن حدود یک درصد است افزود: دانش آموزان می‌توانند ناقل قابل توجه ویروس باشند.

او اظهار کرد: امسال کل تولید واکسن آنفلوانزای دنیا حداکثر ۸۰۰ میلیون خواهد بود که برای ۱۰ درصد اجتماع دنیا تامین خواهد شد، لذا برای ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر جمعیت دنیا حداکثر ۸۰۰ میلیون واکسن توزیع می‌شود، در نیمکره جنوبی بیش از ۹۵ درصد ابتلا به آنفولانزا کاهش یافته است و از بستری‌های چند هزارتایی به چند ده تایی رسیده اند و این موضوع به دلیل استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شستشوی دست و عدم تماس‌های دیگر است، بنابراین رعایت عدالت و اصول علمی باید مطابق با شیوه نامه‌ها باشد.

معاون کل وزیربهداشت تصریح کرد: تجربه قم نشان می‌دهد که ایمنی جمعی جواب نمی‌دهد، بلاشک ما تا چند ماه روند ابتلا و فوت قابل توجهی خواهیم داشت و تا چند ماه آینده حتماً باید مسائل بهداشتی و درمانی را رعایت کنیم، هر وقت تعداد فوتی‌ها به زیر ۱۰ رسید می‌توان در خصوص ایمنی جمعی صحبت کرد.

حریرچی با اشاره به اینکه اداره کرونا دو عنصر اصلی دارد که یکی مردم و دیگری حکومت است اظهار کرد: مجموعه حکومت‌ها در همه کشور‌ها برای مقابله با ویروس تصمیماتی می‌گیرند، اما همه تصمیمات حکومتی بستگی به میزان رعایت توسط مردم دارد، اگر همه جا را تعطیل کنیم، اما مهمانی خانگی داشته باشیم موارد افزایش پیدا می‌کند، هنوز حکومت به این نتیجه نرسیده است که منع رفت و آمد و یا منع تجمع داشته باشیم.

او عنوان کرد: متاسفانه روند نزولی استفاده از ماسک را در مراکز و اماکن عمومی از ۷۶ درصد به ۵۵ درصد را شاهدیم، همچنین در وسایل نقلیه عمومی استفاده از ماسک از ۷۳ درصد به ۵۶ درصد سقوط کرده است، صنوف هم از ۷۷ درصد به ۵۸ درصد تنزل کرده اند.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هشدار می‌دهیم ممکن است جایی برای پذیرش نداشته باشیم گفت: میزان حرکت افراد در اجتماع منجر به تماس اجتماعی می‌شود، در اردیبهشت ماه میزان حضور افراددر اجتماع ۴۵ درصد نسبت به شرایط معمول کاهش یافته بود، اما الان به حدود ۱۲ درصد نسبت به شرایط معمول رسیده است.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/20580
اخبار مرتبط

نظرات شما