اگر فرزند باادبی می خواهید به ابعاد شخصیتی او توجه کنید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، فاطمه آریانژاد کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی مازندران با بیان اینکه بخش عمده ویژگی‌های شخصیتی انسان در دوران کودکی شکل می‌گیرد، گفت: شناخت و توجه به ابعاد مهم کودک در تربیت درست او اهمیت بالایی دارد.

او افزود: بقیه عملکرد‌های دوره‌های زندگی کودک برگرفته از دوران کودکی است.

روانشناسان معتقدند بخش عمده ویژگی‌های شخصیتی انسان قبل از ۷ سالگی یا همان کودکی ساخته می‌شود و در این دوران نیاز کودک به ارزشمند شمردن و اهمیت دادن لازم و ضروری است و هر چه احساس ارزشمندی در این دوره بهتر درک شود در دوره نوجوانی، فرزندی مطیع و آماده خدمت را خواهیم داشت، اما انتقال حس ارزشمندی در تمام کنش‌های ما با کودکانمان زمانی معنا پیدا می‌کنند که بتوانیم ابعاد مهم کودکانمان را بشناسیم.
 
در این دوران کودک به شدت به محبت و در تأمین نیاز‌های عاطفی به والدین خود محتاج است ، این موضوع تا دوسالگی برای رشد ذهنی کودک ضروری است؛ مادر باید کاملاً در کنار فرزندش باشد، او را در آغوش بگیرد و نیاز‌های زیستی و عاطفی‌اش را رفع کند.

برای شناخت بُعد عاطفی باید گفت وقتی فردی به شدت برای ما مهم و ارزشمند است در حالت پریشانی و گریه‌اش بی‌توجهی نکرده پس سعی کنید حتی اگر با دلیل موجهی گریه می‌کند فرزندتان را طرد نکنید.او باید بداند همیشه و بی‌قیدوشرط از سوی پدر و مادر دوست داشته می‌شود، مورد احترام قرار می‌گیرد، دیدگاهی به او تحمیل نشده و می‌تواند از خود دفاع کند. بدین گونه، مسئولیت‌پذیری به او آموزش داده شده و نیروی تصمیم‌گیری و استدلال در او قوت می‌گیرد.

در بُعد رفتاری کودک باید متذکر شد که احساس ارزشمندی در این بعد به این معنی نیست که هر کاری برایش مضر است انجام دهد. خیر! کدام آدم مهم زندگی‌تان را می‌شناسید که بخواهد راه اشتباهی برود و شما به دلیل ارزشمند بودنش او را رها کنید؟ گاهی به او امر و نهی می‌کنید  اما همه این کار‌ها را با رعایت احترام و تجلیل انجام می‌دهید.

گستردگی احساس مسئولیت و احساس اینکه همه در خدمت کودک هستند به او جرات تصمیم‌گیری و حس اعتماد به محیط را می‌دهد. دور ماندن کودک از تحقیر شدن، به رشد بهتر ذهنی، عاطفی و عقلی او کمک می‌کند.

ما موظفیم نظم و قانون رابه کودکان آموزش دهیم

پس برای درک بعد شناختی کودک باید قوانین را ساده و به روشنیِ روز به زبان آوریم و به دور از غر زدن و سرکوفت بیان کنیم و اگر می‌خواهیم پیام‌های سازنده و آموزشی، به‌خوبی در مغز کودکانمان پردازش شود، چشمه زلال ذهن کودک را آلوده به خار و خاشاک نکنیم. کودکان با داشتن قوانین و چارچوب‌های معین، به‌آسانی می‌توانند با محیط ارتباط مناسب برقرار کنند.
 



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/20614
کلیدواژه: کودک تربیت شخصیت
اخبار مرتبط

نظرات شما