قمیار راه رهایی مردم از فرآیندهای فرسایشی و طولانی شهرداری

نیاز مردم برای انجام بسیاری از امور و رفع معضلات خویش به شهرداری ها بر کسی پوشیده نیست و همواره شهروندان برای امور مختلف به شهرداری‌ها مراجعه می‌کنند از این رو بخش مهمی از زندگی مردم را شامل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،مردم خواسته یا ناخواسته گذرشان به شهرداری‌ها می‌افتد و علی رغم میل باطنی خویش در صفوف فرآیندهای دشوار، طولانی و همیشه ناتمام آن، بخش عمده‌ای از زمان روزانه خود را از دست می‌دهند و دچار تنش‌های ناشی از پروتکل‌های سنگین و طولانی و خستگی مفرط می‌شوند و در نهایت علاوه بر اتلاف وقت و بازماندن از فعالیت‌های روزانه و کسب و کار خویش، متحمل هزینه‌های گزاف و مازاد شده‌اند.

البته ناگفته نماند، علت اصلی طولانی و پر هزینه بودن در یافت خدمات و فرآیندهای اخذ مجوزهای موردنیاز شهروندان اعم از پروانه ساخت و ساز و درخواست گواهی پایان کار و… از شهرداری‌ها، رشد شهر و افزایش تعداد متقاضیان و درخواست‌ها و همچنین وضع قوانین و دستورالعمل‌های متعدد فرادستی و کنترلی در طول زمان بوده است.

علاوه بر این، در روزهایی که به علت شیوع ویروس کرونا در کشور، پزشکان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی تاکیدات فراوان داشتند همچنین استان قم با وضعیت زرد، به علت مجاورت با کلانشهر تهران که دارای وضعیت قرمز می باشد، از حساسیت ویژه ای برخوردار است لذا مسئولان بر رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی تاکید ویژه داشته‌اند بنابراین مراجعه حضوری به شهرداری و پیگیری امور مربوط به آن به دلیل تجمع مردم در صف های پروتکل های شهرداری و ارتباط با مسئولان مربوطه می‌تواند به نوعی خطرساز و حادثه آفرین باشد.

در این شرایط از اسفندماه سال گذشته تا کنون بسیاری از سازمان ها و ارگان های دولتی و کلیه مراکز آموزشی اعم از مدارس و دانشگاه ها، با هدف کاهش رفت و آمدها و اجتماعات مردمی بر طبق رعایت حداکثری دستورالعمل های وزارت بهداشت، بسیاری از خدمات خود را به صورت الکترونیکی به مردم ارائه می‌دهند و شهرداری قم نیز از این قاعده مستثنی نبوده و میز خدمات الکترونیکی با هدف استفاده از میز خدمت شهرداری در سطح استان را برای شهروندان طراحی و ارائه کرده است.

علاوه بر آن، با ابلاغ بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور در سال ۹۶ به منظور ارائه خدمات به موقع، سریع و آسان به ارباب رجوع و همچنین ارتقای رضایت‌مندی آنان کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف به راه‌اندازی میزخدمت الکترونیکی و قابل دسترس از طریق وب و دستگاه های ارتباطی قابل حمل هوشمند شدند از این رو شهرداری قم با هدف استفاده از میز خدمت شهرداری در سطح استان، پروژه میز خدمت الکترونیکی را در سال ۹۸ آغاز و ظرف مدت یک سال، میز خدمت الکترونیکی با نام شناسایی سامانه «قمیار» را طراحی کرده که هم اکنون آماده خدمت رسانی به شهروندان قمی است.

در میز خدمت الکترونیک یا به اختصار با نام شناسایی سامانه «قمیار»، خدمات مورد نیاز مردم به صورت ساده و مرحله به مرحله به همراه راهنمایی های مورد نیاز طراحی شده است تا مردم برای امور مربوط به شهرداری اعم از اخذ پروانه ساخت و ساز و… از مراجعه حضوری صرف نظر کرده و با صرفه‌جویی و مدیریت در زمان خویش و کاهش هزینه‌ها و مهم تر از آن حفظ سلامت و بهداشت خود و خانواده شان ، کلیه امور مربوطه را به صورت غیرحضوری و یا با حداقل مراجعات حضوری به شهرداری، در دفاتر پیشخوان به ثمر برسانند.

خدمات کاربردی و متنوع سامانه قمیار

شهروندان در میزخدمت می‌توانند طیف گسترده‌ای از خدمات مورد نیاز خود را دریافت نمایند و هر زمان مردم به دریافت خدمتی از شهرداری نیاز داشته باشند می‌توانند در این سامانه، از بخش «جستجوی خدمت» بوسیله ابزارهای جستجو و فیلترینگی که برای آن ها تعبیه شده است، خدمت مورد نظر خود را پیدا کرده، مراحل درخواست و پیگیری آن را انجام دهند.

درخواست پروانه احداث بنا( ساخت و ساز)، درخواست گواهی پایان کار، درخواست نقل و انتقال، درخواست ۱۳۷، ثبت امتیاز همیاران پسماند، جستجو درگذشتگان، درخواست سرور(مخصوص کارکنان سازمان فاوا)، از شهرداری بپرس، درخواست نصب بیلبورد، درخواست دامنه (مخصوص کارکنان سازمان فاوا) و ایستگاه صلواتی از جمله خدمات و بخش‌های متنوع این سامانه است که در دسترس عموم مردم قرار دارد.

سرویس‌های دیگری که هم اکنون برروی قمیار قابل استفاده هستند شامل سرویس پرداخت قبوض شهری (آب، برق، گاز، تلفن ثابت)، سرویس شارژ کیف پول شهروندی شهرداری قم، سرویس پرداخت کرایه تاکسی با استفاده از موبایل، سرویس دیدبان شهر (سامانه ۱۳۷)، سرویس ویژه نامه کرونا ویروس، سرویس خدمات الکترونیکی کلیه دستگاه‌های دولتی و اجرایی استان قم، سرویس وضعیت آب و هوای استان قم، سرویس پرداخت عوارض نوسازی، سرویس سیمای شهرداری، سرویس پخش زنده شبکه استان قم می‌باشد.

مطابق با برنامه‌ریزی انجام شده، به تدریج تعدادی از خدمات که قابلیت ارائه به صورت الکترونیکی را دارند، در این سامانه به صورت الکترونیکی در اختیار شهروندان قرار خواهند گرفت و آن‌ها می‌توانند از طریق ابزارهای ثبت درخواست مرحله به مرحله‌ای که در سامانه تعبیه شده است، بدون (یا با حداقل) مراجعه حضوری، خدمت (و یا مجوز) مورد نظر خود را دریافت نمایند.

استفاده از میزخدمت بسیار آسان است و مردم برای ورود به سامانه باید به جمع کاربران فضای مجازی بپیوندند و اگر در فضای مجازی شهرداری قم عضو هستند می‌توانند صرفا با وارد کردن نام کاربری (یا شماره تلفن همراه و یا کد ملی) به همراه گذرواژه (رمز عبور) وارد محیط سامانه شده و از خدمات آن استفاده کنند.

مردم برای عضویت در فضای مجازی شهرداری می‌توانند با ورود به پورتال شهرداری قم، در قسمت عضویت، مراحل ثبت نام خود را تکمیل کرده و از نسخه تحت وب سامانه «قمیار» که در تمامی کامپیوترهای شخصی، تبلت‌‎ها و گوشی‌های تلفن همراه، از طریق مرورگر وب (Web Browsers) استفاده کنند.

علاوه بر آن سامانه «قمیار» دارای اپلیکیشن ویژه گوشی تلفن همراه اندروید نیز می‌باشد که علاقه مندان می‌توانند برای دانلود و نصب آن به صورت مستقیم از پورتال شهرداری قم و یا از طریق نرم افزار «بازار» اقدام کنند.

خاطرنشان می‌شود، اپ میزخدمت شهرداری قم(قمیار) با کد شامد ۱۹۶۱۳۹-۰-۶۳-۶۸۹۷۷۷-۲-۱ در سامانه سرآمد از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ثبت گردیده است.

 

 

 

انتهای پیام/



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/20992
اخبار مرتبط

نظرات شما