داروی ضدالتهاب، تنها دارو برای درمان کرونا/اثر ماسک از واکسن بیشتر است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،

مصطفی قانعی دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در خصوص تاثیر نداشتن رمدسیویر برای درمان ویروس کرونا  اظهار کرد: همان طور که در رسانه‌ها مشاهده کردید دیروز تحقیقاتی که ایران هم مشارکت جدی در آن داشت و توسط سازمان بهداشت جهانی انجام شد، آزمایشاتی  بر روی چندین هزار نفر با وجود چندین دارو اتفاق افتاد.

او گفت: یکی از این دارو‌ها رمدسیویر بود که با شیوه نامه‌های بهداشتی کشوری ما هم، این دارو به عنوان داروی اصلی قلمداد نشد، اما  اینکه پزشک مجاز به استفاده از آن بود در شیوه نامه کشوری قرار گرفت. نتایجی که دیروز منتشر شد، نشان داد این نوع دارو تاثیری در بهبودی بیماران ندارد. براین اساس در نشست کمیته علمی، نتایج این تحقیق، تاثیر جدی در تصمیم گیری خواهد داشت.

۴ دارویی که از پروتکل درمانی کرونا خارج شد

قانعی بیان کرد: در حال حاضر دارویی را برای درمان قطعی ویروس کرونا نداریم. داروهای «اسلتامیویر»، «فاوپیراویر» و «کلترا» ازدستورالعمل‌ها خارج کرده بودیم که «رمدسیویر» مانده بود و آن هم از پروتکل خارج شد.

دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: ما در فازی که بیمار بستری می‌شود باید درمان ضد التهاب را اولویت قرار دهیم. داروی کورتیکوئید استروئید در دستورالعمل‌ است و به عنوان درمان اصلی که از اسفندماه معرفی شد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: داروی اینترفرون هم که در لیست وجود داشت فقط شاید در مراحل اول بیماری اثر کند و وقتی بیمار بستری شد تاثیر چندانی در بهبودی بیمار نخواهد داشت بنابراین هزینه ای نباید به بیماران تحمیل کرد زیرا عوارض خاص خودش را دارد. 

دسترسی به واکسن تا سال آینده

قانعی گفت: گروه‌های پر خطر افرادی که دیابت یا بیماری‌های قلبی - عروقی دارند حتما منزل بمانند تا آمار مرگ و میر کمتر شود. اکنون واکسن کرونا در کشور ما فاز حیوانی را طی می‌کند و سال آینده وارد فاز انسانی خواهد شد.

او بیان کرد: قطعا اگر تمهیدات لازم صورت بگیرد و مراقبت‌های لازم انجام شود می‌توانیم شاهد راه‌های درمانی قطعی این نوع ویروس باشیم. به طور قطع استفاده از ماسک و رعایت نکات بهداشتی حتی از زدن واکسن هم موثر‌تر است.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/21129
اخبار مرتبط

نظرات شما