قم فردا گزارش می دهد؛

فرستادن کودکان برای خرید توسط والدین بی ملاحظه

شاید خیلی زمان ها هنگام بازگشت از محل کار در خلوتی کوچه و خیابان کودکانی را مشاهده کنیم که برای انجام خریدهای کوچک،توسط والدین به بیرون ازمنزل فرستاده شده اند ، یا کودکانی را مشاهده کنیم که زیورآلات زیادی به دست و گردن داشته باشند یعنی بهترین فرصتی که والدین ناخواسته به سود جویان و فرصت طلبان میدهند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،بعدظهر حدود ساعت دو و نیم از محل کار به سمت منزل حرکت کردم در بین راه برای خرید نان متوقف شدم محله تقریباً خلوت بود اما موتور سواران با سرعت زیاد در رفت و آمد بودند وارد نانوایی سنگکی شدم تقریباً خلوت بود چند دقیقه بعد از ورود من یک دختر کوچک حدود ۳ ساله بسیار زیبا و معصوم وارد نانوایی شد ۵ هزار تومان پول و یک کاغذ در دست داشت منتظر بودم تا پدر ایا مادر و یا بزرگتر دیگری وارد نانوایی شود اما در کمال تعجب متوجه شدم این دختربچه کوچک به تنهایی برای خرید نان به نانوایی ها آمده است این دختر بچه به قدری کوچک بود که حتی نمی توانست از نانوا بخواهد به او نان بدهد کاغذی در دست داشت که روی آن نوشته بود دو عدد نان!

 این صحنه برایم خیلی ناراحت کننده بود چطور پدر و مادر یک بچه آن هم دختربچه‌ ای به این کوچکی را به تنهایی برای خرید نان به بیرون از منزل فرستاده بودند نانوا متوجه ناراحتی من شد و گفت از این اتفاقات زیاد رخ می دهد کودکان کوچک در طول روز بدون همراه بزرگتر به نانوایی مراجعه می کنند این حرفه نانوا واقعا دردناک بود.

آنچه من مشاهده می کردم یک دختر بچه کوچکی بود که قرار بود ۲ عدد نان سنگک را بدون هیچ پوششی از نانوایی به منزل ببرد نان داغی که احتمال داشت دست و یا صورت کودک را بسوزاند از طرفی در آن زمان از روز احتمال گم شدن، ربوده شدن و گرفتار انسان های بیمار شدن نیز در کمین بود همچنین خطر تصادف با موتور و ماشین نیز دور از انتظار نبود چطور یک پدر و مادر خودخواهانه در منزل نشسته تا فرزند کوچک آنها از نانوایی برای آنها نان تهیه کنند در این فکر و خیال بودم که نانوا دو عدد نان را روی توری نانوایی قرارداد نوبت خود را به دختر بچه دادم نان به قدری داغ بود که حرارت آن صورت دختر بچه را میسوزاند و جرات نمی‌کرد با آن دست بزند از او خواستم صبر کند تا نان ها سرد شوند دختر بچه کمی ترسیده بود و نگران بود بعد از چند دقیقه که نان ها کمی خنک تر شد آنها را تا کرده و نانوا برای سهولت یک پاکت به دختر بچه داد تا نان ها را درون آن بگذارد واقعاً دلم میخواست همراه دختر بچه راهی منزل آنها  شوم و پدر و مادر وی را سرزنش کنم که چگونه راضی شده اند دختر بچه برای آنها نان تهیه کند.

 خطر کرونا، خطر تصادف، خطر ربوده شدن و خطر گم شدن دختر بچه اصلاً برای آنها معنایی دارد یا نه؟ واقعاً یک پدر و مادر و یا یک بزرگتر چطور راضی می شود یک دختر بچه و یا حتی پسر بچه که به درستی نمی تواند صحبت کند را برای خرید به بیرون از منزل بفرستند از نظر من اینها مصداق کودک آزاری است.

والدین باید بدانند توجه آن‌ها به کودک فقط شامل خرید لباس، تبلت و فرستادن کودک به کلاس‌های متنوع نیست بلکه آن‌ها باید از چگونگی تنها گذاشتن فرزندشان و افراد موجود در پیرامون کودک مطلع باشند. قبل از هر اقدامی والدین باید درباره اعتماد‌های بی‌اساس خود به افراد پیرامون هوشیار باشند. یکی از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز کودک‌ربایی، غفلت والدین است. باید دانست این غفلت شامل سپردن کودک به افراد غیرموجه در قالب دوستان، فامیل، آشنا و همچنین فرستادن کودک به بیرون از منزل برای خرید و بازی است است.

طبق آمار سهم مرگ و میر کودکان تا سن ۱۰ سال  به صورت روزانه دو کودک بوده که قربانی تصادفات رانندگی می‌شوند و بسیار غم‌انگیز است به گفته کارشناسان حوادث تصادف اولین عامل مرگ کودکان ایرانی است.

اصلی ترین افراد درایجاد امنیت برای کودکان والدین و خانواده ها هستند، متاسفانه گاهی والدین ناخواسته نسبت به نقش خود کوتاهی می کنند ، با توجه به برنامه‌ها و فعالیت‌های سنگین روزانه پدران و مادران و صرف نظر از خستگی حاصل از این کارها گاهی والدین در زمان نامناسب کودکان را به بیرون از منزل می فرستند که کار مناسبی نیست.

شاید خیلی زمان ها هنگام بازگشت از محل کار در خلوتی کوچه و خیابان کودکانی را مشاهده کنیم که برای انجام خرید های کوچک، توسط والدین به بیرون از منزل فرستاده شده اند ، یا کودکانی را مشاهده کنیم  که زیورآلات زیادی به دست و گردن داشته باشند یعنی بهترین فرصتی که والدین ناخواسته به سود جویان و فرصت طلبان می دهند تا کودک خود را در معرض خطر بیندازند.

نیروی انتظامی بارها به خانواده ها هشدار داده است از آویختن زیورآلات و طلاجات بر فرزندان خردسالشان خودداری کنند زیرا این کار وسوسه افراد معتاد و بزهکار را برای سرقت بیشتر کرده و جان کودکان را به خطر می‌اندازد.

والدین باید به این نکته توجه داشته باشند کودکان خود را بدون نظارت کافی و در ساعات خلوت روز و شب در کوچه وخیابان رها نکنند. بی توجهی شهروندان به این نکته باعث جسارت سارقان و متجاوزان می شود همچنین همراه داشتن طلا توسط کودکان، آنها را طعمه خوبی برای مجرمان خواهد کرد.

پس والدین باید پیش از هرچیز به نقش خود در تامین امنیت جسمی و روحی فرزندان خود توجه داشته باشند، زیرا ممکن است کودکان در همان زمانی که به دلیل غفلت ووالدین در ساعاتی خلوتی روز به بیرون فرستاده می شوند مورد ازار و ترس قرار بگیرند، منظور از ترس و ازار تنهامقوله جسمی نیست زیرا یک کودک ممکن است در خلوتی کوچه حتی با دیدن یک سایه نیز دچار ترس و وحشت شود و تا سالها این ترس و وحشت در زندگی او تاثیر گذار باشد.

کودک آزاری عبارت است از هر گونه بدرفتاری فیزیکی و یا عاطفی، سواستفاده جنسی، غفلت یا رفتار همراه با بی‌توجهی یا استثمار تجاری یا سایر انواع استثمار، که منجر به آسیب واقعی یا احتمالی به سلامت، بقا، رشد یا کرامت کودک در زمینه روابط یا مسئولیت، اعتماد یا قدرت شود.

کودک‌آزاری به چهار گونه ۱) عاطفی (روانی)، ۲) بدنی، ۳) جنسی و ۴) غفلت و بی‌توجهی دسته‌بندی می‌شود. آزار روانی (عاطفی): این نوع آزار کمتر از انواع دیگر گزارش می‌شود یا شناسایی می‌شود، اما بسیاری آن را شایع‌ترین نوع کودک‌آزاری می‌دانند. این نوع آزار معمولاً دیگر انواع آزار همراه است. کودکی که از نظر روانی آزار می‌بیند رفتار‌هایی بروز می‌دهد که برای آن‌ها دلیل پزشکی یا دلیل موجهی پیدا نمی‌شود یا متناسب با سن او نیستند یا نشانه‌های عدم رشد کافی از جنبه‌های مختلف وجود دارد.

آزار جنسی: این نوع آزار برای دختربچه‌ها بیشتر از پسربچه‌ها اتفاق می‌افتد.

آزار جسمی: هرگونه لطمه یا آزار بدنی؛ هر نوع کتک زدن، تکان دادن شدید، سوزاندن، پرتاب کردن و هل دادن، مسموم کردن، خفه کردن و مانند آن نشانه آزار جسمی است.

برای کاهش همه جرایم راه حل‌های منطقی و امتحان شده‌ای وجود دارد که در قالب کاهش پیشگیری از وقوع جرایم معنا پیدا می‌کند. در ادامه راهکار‌های آموزشی در خصوص کاهش جرم کودک‌ربایی را می‌خوانیم.

۱- به فرزندان‌تان تاکید کنید سوار خودرو یا موتورسیکلت افراد ناشناس و غریبه نشوند و هیچ‌گاه آن‌ها را همراهی نکنند.

۲-آدرس دقیق خود را بنویسید و همواره در جیب کودک خود بگذارید.

۳- از فرزندان بخواهید موقع رفتن به هر جایی، خانواده را از ساعت و جزئیات آن مطلع کنند.

۴-از فرزندتان بخواهید اطلاعات و جزئیات مسائل خانوادگی و دارایی‌هایتان را برای افرادی که شناخت دقیقی از آن‌ها ندارد، بازگو نکند.

۵- به شدت از آراسته کردن فرزند به ویژه دختران با زیور آلات یا پوشش‌های گران قیمت در زمان‌هایی که در کنارشان نیستید، پرهیز کنید. همچنین اسباب بازی‌های گران قیمت بچه‌ها را تنها در جا‌های مطمئن به آن‌ها بدهید.

۶- مهارت نه گفتن به فرزندان در برابر خواسته‌ها و ترغیب‌های نابه جای دیگران را به آن‌ها در اولین فرصت ممکن آموزش دهید.

۷-به فرزندان در خصوص اطلاع فوری به پدر یا مادر و پلیس در صورت تعقیب یا زیر نظر قرار گرفته شدن توسط افراد غریبه، تذکر دهید.

۸- از فرستادن کودکان کم سن خود برای خرید بپرهیزید.

۹-از فرزندان خود در مسیر تردد از منزل به مدرسه و به خصوص در کوچه‌های خلوت و تاریک، با دقت و ملاحظه بیشتری مراقبت کنید.

مرضیه مهدیلو

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/21188
اخبار مرتبط

نظرات شما