فوتبال آسیا با این ستاره‌ها جان می‌گیرد

بازیکنان متعددی از قاره کهن در فوتبال اروپا حضور دارند که تعدادی از آن‌ها در جام ملت‌های آسیا به میدان خواهند رفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،امیرمحمد سلیمانی: فوتبال آسیا اگرچه کمترین نماینده را نسبت به قاره های آفریقا و آمریکای جنوبی در اروپا دارد اما ستاره های زیادی را در این چند سال راهی قاره سبز کرده است؛ از علی دایی و علی کریمی تا پارک جی سونگ و هیدوشی ناکاتا. شاید در نگاه نخست احساس کنیم آسیایی ها حالا جایگاه خوبی در فوتبال اروپا ندارد، اما بررسی شرایط سه لژیونر برتر مدعیان اصلی قهرمانی نشان می دهد شرایط فوتبال آسیا و ایران در جهان هنوز هم قابل قبول است. با بررسی لیست منتشر شده استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و تیم ملی ایران، سه بازیکن برتر شاغل این کشورها در اروپا را معرفی خواهیم کرد.

 

استرالیا؛ کیسه کانگوروها خالی تر از همیشه

هجده بازیکن از لیست نهایی استرالیایی ها برای جام ملت‌ها در اروپا شاغل هستند. گستردگی استرالیایی‌ها در سرزمینی که روزگاری متعلق آن بودند، بیشتر است. هفت استرالیایی در تیم های مختلف بریتانیا بازی می کنند که اکثریت آنان در اسکاتلند حضور دارند. آن ها که یک نماینده در لیگ برتر انگلیس دارند، دو بازیکن هم در چمپیونشیپ به میدان فرستاده اند. این شرایط در آلمان هم برای استرالیایی ها مشابه است، آن ها در بوندسلیگا یک نماینده دارند و در بوندسلیگا دو هم تنها یک بازیکن به نام کشورشان ثبت شده است. در چنین شرایطی شاید مهم ترین بازیکنان ترکیب استرالیا، چندان هم معروف نباشند.

متئو رایان؛ شناخته شده ترین استرالیایی

به همان میزان که برایتون برای علیرضا جهانبخش ناامید کننده بود، روز های خوبی را برای سنگربان استرالیایی ساخته است. او که سابقه بازی در کلوب بروژ و والنسیا را در کارنامه خود دارد، تا امروز 57 بازی در دروازه برایتون ایستادگی کرده و 81 گل خورده است. آمار دروازه بان 26 ساله برایتون چندان جالب نیست. او در تیمی که در دو فصل حضورش همیشه به دنبال ماندن در لیگ برتر بوده تنها 13 بار کلین شیت کرده است. با این حال حضور او در همه 38 بازی فصل گذشته برایتون در لیگ برتر و 19 مسابقه این تیم از ابتدای فصل، نشان می دهد ارزش 8 میلیون یورویی او بی دلیل هم نیست. رایان 49 بازی ملی در کارنامه اش دارد و با توجه به عملکرد قابل قبولش در تیم ملی استرالیا، وارد باشگاه پنجاه تایی‌ها شده است.

متئو لکی؛ ستاره استرالیایی ها در بوندسلیگا

وینگر 27 ساله هرتابرلین که سابقه بازی در مونشن گلادباخ را هم در کارنامه خود دارد، این فصل فرصت زیادی برای درخشیدن در ترکیب برلینی ها نداشته است. او که تنها سه بازی فصل را با حضور نود دقیقه ای به پایان رسانده در اکثر بازی های فصل به عنوان یار تعویضی به زمین آمده تا نتیجه حضورش در یازده رقابت تیمش تنها 576 دقیقه و دو گل باشد. لکی که بخش زیادی از فصل را به دلیل مصدومیت از دست داده، هنوز هم درگیر آن است و احتمالا ابتدای جام ملت ها را از دست خواهد داد. لکی در 59 بازی ملی اش 9 گل هم به ثمر رسانده و با سه میلیون یورو سومین بازیکن ارزشمند استرالیایی ها نام گرفته است.

ماسیمو لونگو؛ جرقه ای که ملایم می‌سوزد

هافبک فعلی کویینزپارک رنجرز در کنار لکی و رایان، بخشی از تیم قهرمان استرالیا در جام ملت های قبلی بود. لانگو که حالا 26 ساله است، از 16 سالگی در فوتبال اروپا رشد کرده و سابقه بازی در تیم زیر 21 سال و زیر 18 سال تاتنهام را دارد. با این که بسیاری امیدوار بودند او نام بزرگی در فوتبال اروپا باشد، در نهایت به کیو پی آر در سطح دوم لیگ انگلستان محدود شد. سابقه طولانی لونگو باعث شده او در 37 بازی ملی اش شش گل زده باشد. او که این فصل نام مهمی در ترکیب کویینز بوده، 24 بازی در ترکیب این تیم انجام داده و حاصل 2089 دقیقه حضورش در پیراهن شماره 21 این تیم رتبه نهم جدول 24 تیمی چمپیونشیپ بوده است. لونگو در فصل جاری 18 پاس کلیدی داده که هیچ کدام منجر به گل نشده است. این آمار برای بازیکنی میانه زمین مناسب نیست اما او برجسته ترین نام استرالیا در پست هافبک ها به حساب می آید و با توجه ارزش تقریبا سه میلیون یورویی اش، باید او را یکی از ستون های اصلی استرالیا در جام ملت ها دانست.

 

ژاپن؛ سامورایی ها در قاره سبز

ژاپن یازده ملی پوش اروپایی دارد. آن ها از ساوتهمپتون تا مارسی و از سالزبورگ تا هانوفر را با بازیکنانشان گرفته اند و حالا جدی تر از همیشه آماده اند تا عنوان قهرمانی را دوباره به توکیو بازگردانند. شاید تعداد ژاپنی ها در اروپا کمتر از استرالیا باشد اما از ایران و کره جنوبی بیشتر است و آن ها دومین تیم آسیایی هستند که بیشترین بازیکن شاغل در اروپا را راهی جام ملت های 2019 خواهند کرد. حالا که تیم ملی ژاپن پوست اندازی کرده است، نام های جدیدی مطرح شده که احتمالا موفقیت نسل های پیشین را تکرار خواهند کرد.

مایا یوشیدا؛ ستون دفاعی با تجربه

مدافع 30 ساله ساوتهمپتون که در تیم قهرمان آسیا 2011 هم پیراهن ژاپن را پوشیده بود بخش مهمی از تجربه سامورایی ها در 2019 است. او در چهار فصل اخیر هیچ فصلی را با بیش از 30 بازی به پایان نرسانده و تا پایان نیم فصل جاری هم تنها 13 بازی در ترکیب ساوتهمپتون قرار گرفته است. یوشیدا به عنوان یکی از قدیمی ترین بازیکنان ساوتهمپتون فعلی، 175 بار پیراهن این تیم را پوشیده و هشت سال است که به اردو های تیم ملی ژاپن دعوت می شود. او در 89 بازی ملی 10 گل به ثمر رسانده که برای مدافعی در میانه خط دفاعی آمار جالبی است. او از ابتدای فصل 48 پاکسازی و سه پاس کلیدی داشته و تنها پنج تکل موفق زده است. با این حال حضور او به عنوان یک بازیکن باتجربه در کنار هیروکی ساکای و یوتو ناگاموتو می تواند دفاع ژاپن را مستحکم تر کند.

یوشینوری موتو؛ امید اول ژاپن در خط حمله

مهاجم 26 ساله نیوکاسل فیزیک قدرتمندی دارد که کمتر در بازیکنان ژاپنی دیده ایم. او با 10 میلیون یورو دومین بازیکن ارزشمند سامورایی ها است و ابتدای فصل از مایتنز به انگلیس آمد. او در باشگاه آلمانی اش در 72 بازی 23 گل زد و 11 پاس گل داد. پیشتر از آن، آمار جالب موتو در توکیو اف سی بود که او را راهی اروپا کرده بود؛ 26 گل در 61 بازی. با این حال آمار موتو از ابتدای فصل چندان جالب نبوده و او در 13 بازی برای نیوکاسل تنها یک گل زده است. موتو فرصت زیادی هم در نیوکاسل نداشته است، او تنها 539 دقیقه برای تیمش بازی کرد. با این حال او یکی از مهم ترین بازیکنان ژاپن در جام ملت ها است و حضورش در این مسابقات بیشتر از جام جهانی روسیه خواهد بود، جایی که او تنها یک بازی درون ترکیب کشورش قرار گرفت.

شویا ناکاجیما؛ بال سمت چپ ژاپن در دستان او

ناکاجیما شاید کم نام و نشان ترین بازیکن ژاپن در خط حمله این تیم باشد اما ارزشمندترین است. او تازه در سال 2018 به تیم ملی کشورش دعوت شد و هنوز به ده بازی ملی هم نرسیده اما عملکرد او در تیم پورتیموننس پرتغال آنقدر خوب بوده که در جام ملت ها قابل اعتماد باشد. او که دائما به عنوان بازیکن قرضی از اف سی توکیو به تیم پرتغالی می رفت، ابتدای فصل گذشته به عنوان بازیکن رسمی پورتیموننس معرفی شد. او در 24 سالگی به عنوان وینگری ریزنقش اما سرعتی بازی های جالبی را به نمایش گذاشته و در 14 بازی این فصلش آمار حیرت انگیز 5 گل و 6 پاس گل را ثبت کرده است. ناکاجیما را باید یکی از مهم ترین بازیکنان ژاپن در جام ملت ها دانست که با 15 میلیون یورو گران ترین بازیکن تیم ملی فعلی آنان است.

 

کره جنوبی؛ خطرناک ترین لژیونر ها

کره ای ها با فاصله یک میلیون یورو با ژاپن، حدود 85 میلیون یورو بازیکن در جام ملت ها دارند که آن ها را به ارزشمندترین و گرانترین کشور حاضر در جام ملت ها تبدیل کرده است. البته که بیش از پنجاه درصد از آن متعلق به فوق ستاره آنان در تاتنهام است اما کره ای ها هفت بازیکن دیگر هم در اروپا دارند. این آمار جدا از چندین بازیکنی است که در ژاپن و قطر هم حضور دارند. با این حال تفاوت زیادی میان سطح بازیکنان کره جنوبی وجود دارد که ممکن است در جام ملت ها مشکلات زیادی برای این تیم به همراه داشته باشد.

سون هیونگ مین؛ فوق ستاره آسیا در کره جنوبی

سون که 26 ساله است، 72 بازی ملی دارد که در آن ها 23 گل هم زده. او که نام مهمی در ترکیب اسپرز است، 26 بازی این تیم را درون ترکیب اصلی بوده و در 1642 دقیقه بازی 12 گل زده است. سون که بدون شک بهترین بازیکن فعلی قاره آسیا است از ابتدای فصل 9 پاس گل هم داده تا مجموعا روی بیش از 20 گل تاتنهام تاثیرگذار باشد. اگرچه او اکثر بازی هایش در تاتنهام را به عنوان وینگر چپ بازی کرده است اما جایگاهی در مرکز و سمت راست تیم مائوریسیو پوچتینو داشته و حالا آماده تر از همیشه راهی امارات می شود. سون بدون شک بهترین بازیکن کره جنوبی محسوب می شود و سه سال به عنوان بهترین فوتبالیست کشورش معرفی شده است. آمار حیرت انگیز سون زمانی تکمیل می شود که بدانیم او در 166 بازی برای تاتنهام، بر روی بیش از 90 گل تاثیرگذار بوده است.

هی چانگ هوان؛ امیدوارکننده؟

اگرچه هوان به اندازه هم وطنش شناخته شده نیست اما در سن و سال خودش، یکی از بهترین بازیکنان کره جنوبی است. او در 22 سالگی، 20 بازی ملی دارد و حالا هم که مالکیتش در اختیار سالزبورگ است، پس از مدتی حضور در هامبورگ به باشگاه اتریشی برگشته تا ارزش 10 میلیون یورویی اش را به خوبی ثابت کند. این مهاجم در اتریش 86 بازی کرده و 29 گل هم به ثمر رسانده هر چند که حضورش در هامبورگ چندان درخشش نداشت تا او در 14 بازی برای تیم آلمانی تنها دو گل زده باشد. با این حال حضور او در تیم ملی کره جنوبی حاصل قدرت جوانی و درخشش جذابش است.

کی سونگ یونگ؛ ببر کهنسال

یونگ که هنوز سی ساله نشده، ده سال است در تیم ملی کشورش بازی می کند. حاصل این یک دهه، 107 بازی و 10 گل بوده و حالا هم در نیوکاسل مثل باشگاه های قبلی اش حضور قابل قبولی دارد. او به رکورد 200 بازی در لیگ برتر رسیده و بخش مهمی از تجربه تیم ملی کشورش به حساب می آید. به نظر می رسد باید یونگ را به عنوان سردمدار میانه زمین کره ای ها بدانیم.

 

ایران؛ عملکرد متفاوت یوزها در قاره سبز

شاگردان کی‌روش کمتر از سایر مدعیان در اروپا نماینده دارند اما کیفیت این بازیکنان آنقدری بالا هست که با رقبایشان در جنگ بمانند.

علیرضا جهانبخش؛ درجستجوی زمان از دست رفته

جهانبخش زمانی بهترین بازیکن هلند بود. او در آلکمار همه کار کرد. مجموع آمار علیرضا در هلند جذاب است؛ 112 بازی، 39 گل و 31 پاس گل. او این آمار را در بیش از هشت هزار دقیقه تجربه به دست آورد و آماده بازی در لیگ برتر انگلیس شد. جهانبخش به برایتون پیوست و تنها ایرانی سطح نخست فوتبال انگلیس شد. با این حال روز های خوبی برای گیله‌مرد فوتبال ایران در برایتون رقم نخورد. او از ابتدای فصل 11 بازی برای برایتون انجام داده که بیشتر آن ها را به عنوان یار تعویضی معرفی شده است. نکته ناامید کننده درباره جهانبخش این است که او در پایان نیم فصل نخست لیگ برتر هیچ گلی برای تیمش به ثمر نرساند. او در دو بال راست و چپ برای برایتون به زمین رفته و البته تاثیرگذاری زیادی نداشته است. جهانبخش ده بازی اخیر برایتون را به دلیل مصدومیت از دست داده و نخستین بازی ایران در جام ملت ها را هم از روی نیمکت دنبال خواهد کرد. او گرانترین بازیکن تیم ملی در جام ملت ها خواهد بود؛ 18 میلیون یورو!

سامان قدوس؛ آیا او بهترین بازیکن تیم‌ملی است؟

سامان فصلی فوق العاده را در لیگ فرانسه پشت سر می گذارد. او یکی از معدود بازیکنان تیم ملی در این فصل است که بیش از 1100 دقیقه بازی کرده است. سامان در 16 بازی لیگ یک فرانسه و یک بازی جام اتحادیه سه گل و چهار پاس گل داده و محبوبیتش در آمیان، آنقدر زیاد شده تا صفحه رسمی باشگاه پیراهن او را میان هواداران قرعه‌کشی کند. قدوس بیشتر بازی های تیمش را به عنوان مهاجم مرکزی آغاز کرده هر چند که سابقه بازی در پست وینگر چپ هم در میان دقایق حضورش در ترکیب تک شاخ ها چندان هم کم نیست. این که کی‌روش از او به عنوان هافبک هجومی استفاده خواهد کرد یا تصمیم دارد سامان را به عنوان مهاجم اصلی به کار بگیرد هنوز مشخص نیست اما آن چه مشخص است، آمار فوق العاده سامان درآمیان است. او که در اکثر حضورهایش در ترکیب آمیان از ابتدا به میدان رفته، سابقه بازی مقابل تیم های موناکو، پاریسن ژرمن و مارسی را در فصل جاری به دست آورده است. سامان با پنج میلیون یورو، سومین بازیکن ارزشمند تیم ملی است و البته نخستین لژیونری است که در لیگ فرانسه بازی کرد.

مجید حسینی؛ مدافع ثابت ترابوزان‌اسپور ناجی تیم ملی؟

حسینی که روز های خوبی را در استقلال می گذراند، برای روز های بهتر راهی ترکیه شد. اما ترابوزان به اندازه استقلال به او اعتماد نداشت. به همین دلیل ستاره ترکیب استقلال در ترکیه به بازیکنی تعویض شد که بیش از یک ماه از اردو تیمش را به دلیل مصدومیت هم از دست داده بود. او در 11 بازی از 17 رقابت ترابوزان در سوپرلیگ ترکیه به میدان رفته و در دو بازی آن ها در جام حذفی حضور داشته است. حسینی در 1047 دقیقه ای که برای ترابوزان به میدان رفت، یک گل و یک پاس گل برای تیمش ثبت کرده و نمی توان منکر نقش او در جایگاه دومی این تیم شد. با این حال حسینی به دلیل مصدومیت های متعدد، بخشی از فصل را از دست داده است. درخشش حسینی در لیگ ترکیه باعث شده تا بسیاری او را بهترین دفاع ایرانی این روز های کی‌روش بدانند. مدافع 22 ساله کرجی تیم ملی، حالا یک و نیم میلیون یورو ارزش دارد.

 




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/2152
اخبار مرتبط

نظرات شما