دغدغه‌های این روز‌های مادران و پدران برای خرید جهیزیه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، «از گران بودن یخچال، گاز، ماشین لباس شویی و... داشت می‌گفت، تازه از بازار برگشته بود و تندُ تند داشت تعریف می‌کرد که چه شده و چه کرده. برای خرید جهیزیه دخترش حسابی ذوق داشت، اما قیمت اجناس بازار حسابی تو ذوقش زده بود.


می‌گفت بالاخره دخترم رو راضی کردیم بدون جشن عروسی بره سر خونه زندگیش و به هوای کرونا مراسم شلوغی نگیریم دخترم هم در عوضش گفته اگر مراسم عروسی شلوغ برام نمی‌گیرید پس باید جهیزیه خوبی برام تهیه کنید. حالا هم با دیدن قیمت‌های اجناسی که دخترش سفارش داده زانوی غم بغل کرده بود.

درآمد شوهر مریم خانم، (مادری که درگیر و دار خرید جهیزیه برای دخترش است) بد نبود، اما می‌گفت قیمت‌ها خیلی بالاست و از اونجایی که تمام جهیزیه رو خودمون باید بخریم فشار زیادی به شوهرم وارد میشه اگر بخوام از قیمت‌ها و پولی که باید برای خرید جهزیه سفارشی دخترمون خرج کنیم بهش بگم شب تا صبح خوابش نمیبره».

تنها بخش کوتاهی از درد و دل‌های این روز‌های مادرهایی که درحال تهیه جهیزیه برای دخترانشان هستند را شنیدید، مادران و پدرانی که بین گرانی‌ها و توقعات بالای فرزندانشان گیر افتاده اند و نه می‌توانند دختران را راضی به اجناس ارزان قیمت کنند نه می‌توانند برای کاهش قیمت‌ها کاری انجام دهند.

////

شروع زندگی‌های مشترک این روز‌ها کمی متفاوت از سنوات گذشته شده است و خبری از مراسم‌های لاکچری و آنچنانی دیگر نیست همه از ترس کرونا و گرفتاری این بیماری بدون هیچ بزن و بکوبی به خانه بخت می‌روند و زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند. کرونا در کنار تمامی سختی‌هایی که داشت یک اتفاق مثبت را رقم زد و آن هم همین کم شدن مراسم‌های لوکس بود که تا حدودی توانست ریشه چشم و هم چشمی‌ها را برای برگزاری مراسم عروسی بسوزاند.

هرچند هنوز یک سنت قدیمی که دیگر آن جذابیت گذشته  راندارد، از بین نرفته، آن سنت قدیمی همان خرید جهیزیه برای دختران است که سال‌های زیادی می‌شود این خرید تبدیل به کابوس برای خانواده دختر شده و چشم و هم چشمی کمر پدران را در خرید جهیزیه خم کرده است. هرچه پیش‌تر می‌رویم رقابت دختران در بردن جهیزیه به خانه همسر بیشتر می‌شود قیمت لوازم خانگی هم روزبه روز بیشتر می‌شود.

برگزار نشدن مراسم عروسی به خاطر کرونا دلیلی بر دلایل پیش از این دختران برای بردن جهیزیه آنچنانی شده است و می‌گویند حالا که نتوانسته‌ایم عروسی بگیریم پس باید جهیزیه خوب داشته باشیم و بدون توجه به قیمت‌های این روز‌های لوازم خانگی به خانواده خود فشار می‌آورند که باید این را بخرید و آن را بخرید. امثال مریم خانم‌های زیادی این روز‌ها در بین خواسته‌های دخترانشان گیر افتاده‌اند نمی‌دانند چه طور با این قیمت‌ها جهیزیه بخرند.

بازار بی سر و سامان لوازم خانگی هم دلش به حال این خانواده‌ها نمی‌سوزد و فقط فکر پر کردن جیب هایشان هستند و این را نمی‌گویند، زمانی قیمت‌ها الکی افزایش پیدا می‌کنند چه قدر برای خانواده‌هایی که دخترانشان دم بخت هستند زندگی سخت می‌شود، از دختر شوهر دادن پشیمان شده و می‌گویند اگر می‌دانستیم دختر شوهر دادن انقدر سخت است والله عجله نمی‌کردیم حتی بعضی از خانواده‌ها گفته اند که دو سال پیش دخترما نامزد کرد، اما برای خرید جهیزیه اقدامی نکردیم و الان می‌بینیم قیمت‌های فعلی لوازم خانگی با دو سال پیش چه قدر تغییر کرده است.

حالا که برای این بازار بی سامان لوازم خانگی نمی‌شود کاری کرد می‌توان جوانان را به سوی ازدواج ساده و کم هزینه‌تر سوق داد، درست است که قیمت لوازم خانگی بالاست، اما با انتخاب لوازم ارزان قیمت‌تر می‌توان هم زندگی را شروع کرد و بدون زرق و برق آنچنانی هم می‌شود که خوشبخت بود.

////

اما برای این که جوانان در این روز‌های کرونایی بدون تشریفات زندگی مشترک خود را عاشقانه آغاز کنند اقداماتی هرچند اندک صورت گرفته است. به همین منظور محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تشویق جوانان به ازدواج بدون تشریفات در ایام کرونا، گفت: امسال با وجود این بیماری هفته ازدواج را با شعار‌هایی مبنی بر ازدواج بدون تشریفات در ایام کرونا برگزار کردیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه در هفته ازدواج به زوج‌هایی که بدون تشریفات زندگی مشترک خود را آغاز کردند جوایزی اهدا شد، افزود: در هفته ازدواج ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای جهیزیه، مسکن، اشتغال و ... جوانان در نظر گرفته شد.

تندگویان ادامه داد: ارائه تسهیلات برای ازدواج آسان جوانان از ابتدای سال آغاز شده و در حال حاضر نیز ادامه دارد.

از آنجایی که سبک زندگی جوان امروز با جوانان قدیم، تغییراتی داشته است، به همین علت اغلب جوانان حاضر نیستند با حداقل‌ها در هیچ مقوله‌ای کنار بیایند و همین امر باعث می‌شود توقع‌ها بالا رفته و امکان فراهم کردن این توقعات وجود نداشته باشد. همچنین آغاز یک زندگی مشترک در فرهنگ ایرانی با سایر فرهنگ‌ها مختلف است و برگزاری مراسم‌های مختلف برای آغاز یک زندگی فقط در بین خانواده‌های ایرانی رواج دارد. خرید جهیزیه نیز یکی از همین سنت هاست که فقط می‌توان در فرهنگ ایرانی آن را ببینیم، اما با اصل این فرهنگ قدیمی هیچ مخالفتی وجود ندارد آن چه که با آن مخالفت می‌شود چشم هم چشمی و رقابت زوج‌های مختلف با یکدیگر بر سر این موضوع است.

دختر و پسری که حتی سال‌ها به هم علاقمند بودند، به خاطر تشریفات خواستگاری و عروسی از هم دور شدند و متاسفانه این حواشی تا سال‌ها پس از ازدواج، زندگی و ارتباط آن‌ها را دچار اختلال می‌کند. هر چقدر مراسم خواستگاری دختری سبک‌تر برگزار شود آن زندگی با برکت‌تر است و با اینکه در مضامین دینی از این دست مصادیق بسیار است، اما متاسفانه برخی خانواده‌ها حتی برخی خانواده‌های مذهبی در هنگام ازدواج فرزند خود، انعطاف ناپذیر و سخت گیر می‌شوند.

امیر ناظرى روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار با باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفت: قرار نیست خانواده دختر، وسایل و تجهیزات کل سال‌های زندگی دختر و پسر را تامین کنند بلکه فقط کالا‌های ضروری و آن هم در حد کفایت. آن چیزی که مشاهده می‌شود متاسفانه گاهی خانواده پسر لیست اقلام را برای تامین به خانواده دختر می‌دهند و یا اینکه پسر در مورد جهیزیه نظر می‌دهد.

این روانشناس با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم ازدواج ترویج شود راهی نداریم جز اینکه دختران هم در این زمینه همراهی کنند و با توجه به شرایط جامعه در برگزاری مراسم عروسی سخت گیر نباشند، بیان کرد: چه لزومی دارد و چه منطق و عقل سلیمی میپذیرد که یک پسر و دختر در آغاز زندگی با کلی بدهی زندگی را شروع کنند. پسر و خانواده وی سعی کنند با توجه به علایق دختر و در حد متعادل عروسی را برگزار کنند. چقدر تلخ که حتی در مراسم‌ها هم ما دنبال این هستیم که باید از همه مراسم ها بهتر باشد.

وی اضافه کرد: زوجی که دنبال رقابت در برگزاری مراسم باشد در ماراتن زندگی دیر یا زود کم می‌آورد و باید به زوجینی که درهمین دوران کرونا بدون گرفتن مراسم به خانه بخت رفتند تبریک عرض کرد، هرچند در اینجا هم به یاد مراجعی میفتم که دختر و پسر توافق در این زمینه کردند، اما خانواده دختر بشدت مخالف و باعث اختلاف بسیار زیاد شده بودند. خانواده‌ها تسهیلگر ازدواج باید باشند و نه سرعت گیر آن.

ناظری تصریح کرد: دختر و پسر در مورد مهریه توافق کنند، یک دوره‌ای سکه بالا و حتی به تاریخ تولد تبدیل به یک فرهنگ لوکس شده بود و خوشحالم که در حال حاضر این موضوع در اکثریت افراد حتی بین دختران مورد نکوهش قرار میگیرد. همه ما شنیدیم یا دیدیم که یک مراسم خواستگاری به خاطر مهریه بهم خورده است و جالب آنکه همین خانواده‌ها ادعا میکنند ما صلاح دختر و پسر را می‌خواهیم.

این روانشناس با بیان اینکه یادمان باشد اگردر تک تک مراحل ازدواج، انعطاف و گذشت نباشد قطعا با چالش‌های مختلف مواجه میشویم، خاطرنشان کرد: همیشه به دختر و پسر‌ها این نکته را می‌گویم که ادعای عشق و دوستی خود را درمیدان عمل ثابت کنید و اتفاقا این مراسم‌ها خود میدان عمل بسیار چالش برانگیز است.

////

همچنین فرشته سادات شجاعى خانواده درمانگر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره بیان کرد: با گذشت زمان، تشکیل زندگی تفاوت‌های زیادی پیدا کرده تا جایی که در زمان‌های نه چندان دور زوجی که قصد تشکیل خانواده را داشتند پس از برگزاری مراسم خواستگاری و آشنایی، یک مراسم ساده را برگزار می‌کردند و راهی خانه بخت می‌شدند.

این خانواده درمانگر تصریح کرد: به مرور آغاز زندگی مشترک دستخوش تغییراتی بود و تجملات و چشم و هم چشمی در ازدواج رخنه کرد و امروزه آغاز یک زندگی مشترک آنقدر هزینه بر و سنگین شده که بسیاری از جوانان توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند و نتیجه بالا رفتن سن ازدواج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ترویج ازدواج آسان در بین جوانان بهترین راهکار برای آغاز زندگی مشترک است، گفت: جوانانی که می‌توانند بسیار ساده و با یک مراسم به رنگ سادگی، اما توام با همدلی زیر یک سقف بروند و سال‌ها در کنار هم خوشبخت باشند. چه بسیار زندگی‌های مشترکی که در کمال سادگی آغاز شده و سال‌ها پایدار و استوار ماندند، برگزاری مراسم پر هزینه و تجملاتی نمی‌تواند تضمین کننده خوشبختی زوج‌ها باشد، خوشبختی را باید در سادگی، گذشت و مهربانی یافت.

شجاعی با بیان اینکه یکى از مهم‌ترین عاملی که در ترغیب جوانان به ازدواج نقش دارد نهاد خانواده است، افزود: چرا که در اکثر موارد تا خانواده نخواهد به هیچ وجه ازدواجی رخ نمی‌دهد فلذا خانواده‌ها باید بخواهند جوانان خود را سر و سامان دهند و دولت و جامعه هم در جهت رفع موانع ازدواج جوانان به حرکت در آیند.

این خانواده درمانگر اظهار کرد: کمال بی انصافی است که خانواده‌ها با ایجاد شروط دشوار جوانان را از داشتن یک ازدواج ساده محروم کنند؛ و این آسان گیرى باید در هر دو جهت باشد، از مراسم خواستگارى و مهریه تا مراسمات و هدیه جات و خرید‌ها و جهیزیه و مسکن و همچنین جوان‌ها هم خانواده هاى خود را نباید تحت فشار قرار دهند.

وی ادامه داد: کارشناسان و صاحب نظران، اتّفاق نظر دارند که با ادامه وضع فعلی، بسیاری از جوانان تا چندین سال آتی ـ و حتی عده‌ای تا آخر عمر ـ از نعمت داشتن همسر و خانواده بی بهره خواهند ماند. علاوه بر اینکه آسیب‌های متعددِ روحی، روانی، جسمی، اعتقادی و اجتماعی، به گروهی از آن‌ها یا خانواده شان وارد می‌آید که متأسفانه در بعضی موارد غیر قابل جبران است.

شجاعی با اشاره به موانع اصلى ازدواج آسان، گفت: موانع اصلی ازدواج آسان در چهار قسمت؛ فرهنگی، اقتصادی، قانونی و اجتماعی مورد بحث و بررسی است و عده‌ای از جوانان که انگیزه برای ازدواج دارند، از اقدام به ازدواج می‌ترسند. بعضی از علت‌های ترس آنان، وجود هزینه‌های سنگین و تجملاتی و مشکلات مالی در زندگی، انتظار‌های نابجا در زمان ازدواج و بعد از آن، احتمال انتخاب نادرست و امکان عدم تفاهم اخلاقی با همسر است.

این درمانگر با بیان اینکه اقدام فرهنگی خصوصا از طریق رسانه‌ها در جهت تغییر نگرش عمومی که مبتنی بر توقعات نابجای اقتصادی است، اضافه کرد: وظیفه رسانه‌ها و انسان‌های فکور و شخصیت‌های دلسوز اجتماعی در این زمان، القاء دید واقع گرایانه به اقشار مختلف اجتماع در زمینه ازدواج است؛ که با توجه به عدم امکان فراهم شدن اموری از قبیل شغل و مسکن مناسب برای اکثر جوانان تا سالیان متمادی، نمی‌توان توقع حل این مشکل را از راه اقتصادی در کوتاه مدت داشت؛ و قابل ذکر است که در تغییر نگرش، جوان باید باور کند که با تعلّل و تأخیر انداختن ازدواج، نقد جوانی را از دست می‌دهد، و در قدم بعدی برای رفع موانع آن تلاش کرده و سعی کند افکار خانواده اش را تغییر دهد و آن‌ها را راضی کند که لااقل به خاطر شرایط کنونی دست از توقعات خود بردارند.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی و افزایش چند برابری قیمت کالا‌ها و اجاره بها، تصریح کرد: در کنار همه این مشکلات اقتصادی، کرونا نیز به آن اضافه شده است و ماحصل این وضعیت این شده است که در بحث ازدواج جوانان و فرزند آوری دچار مشکل شده ایم.

وی با بیان اینکه ازدواج آسان ازدواجی است که با سادگی شروع می‌شود،افزود: باید موانعی که در مسیر ازدواج آسان وجود دارد یعنی مشکلات اقتصادی، مشکلات اشتغال و مسکن را برداریم تا این اتفاق رخ دهد.

شجاعی با تاکید بر اینکه ازدواج آسان نفسش زیباست به شرط آنکه در جامعه فرهنگ‌سازی شود، اضافه کرد: جامعه ما آماده پذیرش این سنت نیست. نمی‌خواهند بپذیرند ازدواج فقط شروع یک زندگی دو نفره است و بقیه چیز‌های من درآوردی را که خارج از قاعده است می‌توان حذف کرد. وقتی می‌شود از جهیزیه سبک‌تر و ازدواج آسان گفت که خانواده پسر برای این پذیرش آماده باشند و مثل هر فرهنگ دیگری این نیز جا بیفتد.

این خانواده درمانگر خاطرنشان کرد: تا وقتی مادر‌ها برای دخترشان دنبال خواستگار بساز می‌گردند و براى پسرانشان همه چیز را آسان میخواهند،ولی از عروسشان کرور کرور جهیزیه می‌خواهند هیچ ازدواجی آسان نمی‌شود.

حالا که سن ازدواج همین طور در حال افزایش است و آمار فرزندآوری رو به کاهش و قرار هم نیست مسئولان فکر چاره‌ای برای مشکلات جوانان و رفع موانع آن‌ها برای ازدواج کنند بهتر است که از خودمان شروع کنیم، بدون تشریفات بر سر زندگی مشترک برویم و زندگی عاشقانه‌ای را آغاز کنیم.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/21634
اخبار مرتبط

نظرات شما