نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم مطرح کرد :(1)

نگاه رهبر انقلاب به قم جامع و ویژه است/ تاکید رهبری بر توسعه متوازن قم

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در سفر به قم توسعه متوازن بود، گفت: مقام معظم رهبری در این سفر به قم در حوزه های مختلف با اقشار مختلف دیدار داشتند و در موضوعات مختلف صحبت کردند که این نشان می دهد نگاه رهبری به قم یک نگاه جامع است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حسن بختیاری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم در میزگرد بررسی مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به قم که در دفتر پایگاه خبری تحلیلی قم فردا برگزار شد، اظهار داشت: سفر رهبری در واقع یکی از نقاط تاریخی از حرکت های توسعی در قم بوده و هست و در واقع محور خیلی از فعالیت هایی بود که اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: در اداره شهر برنامه ریزی هایی که در حوزه های مختلف شهری انجام می شود در کنار چنین سفری در این حد، علاوه بر پیگیری به صورت عادی باید در خصوص مصوبات آن جهشی هم داشته باشیم.
عضو شورای شهر قم عنوان داشت: این سفر یک فرصت مقتنمی بود تا برنامه  ها با حرکت جهشی و سرعت بیشتری جلو برود.
وی با اشاره به اینکه در ابتدا باید ببینیم هدف گذاری از این سفر به قم چه بوده است، عنوان داشت: اصلی ترین هدف این سفر ارتقا جایگاه و شان شهر قم در مجموعه کشور بود.
نگاه ها به قم نگاه ویژه است
بختیاری خاطرنشان شد:شهر قم شهر ویژه با شرایط خاص است، شهر قم خاستگاه انقلاب، مرکز حوزه های علمیه و مرکز جهان تشییع است. نگاه ها به این شهر یک نگاه ویژه است.
وی اضافه کرد: قم اگر به جایگاه واقعی توسعه ای خود برسد می تواند بدون حرف زدنی یک نظام و عملکرد موفق داشته باشد و همچنین می تواند برای دنیا یک الگو، نگاه و ایدئولوژی ارائه دهد
عضو شورای شهر قم با اشاره به اینکه باید به سفر رهبری به قم یک نگاه راهبردی داشته باشیم، گفت: یکی از اهداف رهبر معظم انقلاب در سفر به قم، ارتقا جایگاه قم بود.
نگاه رهبری به قم یک نگاه جامع است
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا هم بود که مقام معظم رهبری در این سفر به قم در حوزه های مختلف با اقشار مختلف دیدار داشتند و در موضوعات مختلف صحبت کردند که این نشان می دهد نگاه رهبری به این موضوع یک نگاه تک بُعدی نیست و یک نگاه جامع است.
تاکید رهبری در قم به توسعه متوزان
بختیاری ابراز داشت: اگر بخواهیم با یک مفهوم علمی تر به هدف سفر رهبری به قم نگاه کنیم باید بگوئیم که رهبر معظم انقلاب به دنبال یک توسعه متوازن بودند چرا که در حوزه های مختلف صحبت کردن و مشکلات را مطرح کردند و توصیه هایی را هم مطرح کردند.
وی ادامه داد: ابزارهای مختلفی برای رسیدن به این توسعه متوازن شهری وجوددارد. یکی از این ابزار های مهم بحث عدالت محوری و توسعه عادلانه امکانات بوده است .
نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: شهری که در آن توزیع عادلانه امکانات وجود نداشته باشد به توسعه نخواهد رسید و نمی تواند به آن جایگاه خود برسد.
وی عنوان داشت: یکی از محورهای مهم در فرمایشات مقام معظم رهبری، محرومیت زدایی است، رهبری در صحبت های خود به روشنی به این نکته توجه دارند و می فرمایند بخشی از نقاط شهر نقاط محرومی هستند، بایستی به آنها توجه شود، حتی به روشنی اسم مناطق نیروگاه و شاه ابراهیم را هم فرمودند.
توسعه متوازن در پس تصمیمات مدیران
بختیاری با اشاره به اینکه این ها مسیر و چارچوب حرکت مدیران برای اتخاذ تصمیم صحیح را روشن می کند، عنوان داشت: اولا بایستی ببینیم مصوباتی اعلام شده است در این راستا بوده و چقدر ازآنها محقق شده است.
وی عنوان داشت: اصولا آن چیزی که در قالب مصوبات سفر اتفاق افتاد با آن راهبرد و استراتژی که تعریف شده بود منطبق نبود یعنی طبق تعریفی که از پروژه ها در خصوص توسعه متوازن انجام شد با چیزی که رخ داده انطباق نداشته است.
عضو شورای شهر بیان داشت: بنابر این دو موضوع وجود دارد: آیا آنچه که تحت عنوان مصوبات سفر مطرح شد در آن راستا بود یا خیر؟ آیا مصوبات سفر محقق شده است یاخیر؟ در حوزه مدیریت شهر تقریبا همه مصوبات سفر به صورت مشخص عملیاتی شده است.
وی اضافه کرد: یکی از مسائلی که با آن چیزی که هدف گذاری شده بود عملیاتی نشد مسئله فضای سبز است که در تمام مناطق یکی نیست. سرانه فضای سبز قم 21متر است اما در برخی مناطق به 4متر هم نمی رسد. در این مسئله شاید شهرداری و شورای شهر هم کوتاهی کردند.
بختیاری با اشاره به اینکه در خصوص ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی هم اتفاق خاصی رخ نداد، گفت: چرایی عدم اجرای مصوبات سفر رهبری به مسئله نگاه و رویکرد  مدیران استان در این چند دهه نسبت به موضوعات است. متاسفانه مدیران در شهر ما دنبال کارهای راحتر بودند. به عنوان مثال دوست دارند توسعه فضای سبز در منطقه راحتر انجام شود تا در منطقه ای که بسیار سخت است. آن هدف گذاری اساسی که توسعه متوازن نیاز  مردم است بعضا مد نظر نیست.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/22196
اخبار مرتبط

نظرات شما