چه فناوری هایی در سال ۲۰۲۰ منسوخ شدند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، شکی نیست که ۲۰۲۰ سالی بود که باعث شد بسیاری از مردم سراسر جهان به فعالیت‌ها، برنامه‌ها و کارهای مورد علاقه خود برای همیشه خداحافظی کنند. طی یک سال گذشته کاربران شاهد لغو شدن بسیاری از مراسم‌ها بودند و همچنین زمان انتشار تعداد زیادی از بازی‌ها و فیلم‌ها به تعویق افتاد.

این وقایع تنها قسمت‌های بد سال ۲۰۲۰ را به حساب نمی‌آیند؛ در این سال طرفداران دنیای فناوری و فضای مجازی نیز ناچار شدند تا با برخی از برترین گجت‌ها، برنامه‌ها و نرم افزارها خداحافظی کنند. از بین تمامی مواردی که در سال ۲۰۲۰ پایان یافتند تعدادی از آن‌ها محبوبیت بیشتری را بین کاربران داشتند. این نرم افزارها و یا گجت‌ها به دلیل عدم موفقیت غیر فعال نشدند و علت اتمام فعالیت‌ آن‌ها عدم توانایی ارائه خدمات نوین در دهه جدید بود.

همان‌طور که مشخص است با گذر زمان دنیای فناوری پیشرفت چشمگیری داشته و این مسئله باعث شده نحوه خدمات رسانی نرم افزارها و گجت‌ها تفاوت پیدا کند. به دنبال همین مسئله، نرم افزارهایی که ماهیت آن‌ها بر پایه ارائه خدمات قدیمی‌تر بوده دیگر قادر به ادامه فعالیت نیستند. البته گفتنی است؛ برنامه‌ها و گجت‌هایی که در سال ۲۰۲۰ فعالیت خود را به اتمام رساندند به طور ۱۰۰ درصد از بازارهای جهان خارج نشده‌اند بلکه این امر بیشتر به آن معنا است که شرکت سازنده آن‌ها دیگر از این نرم افزارها و فناوری‌ها پشتیبانی نخواهد کرد. در ادامه به برخی از مطرح‌ترین برنامه‌ها و گجت‌هایی می‌پردازیم که در سال ۲۰۲۰ فعالیت رسمی خود را به پایان رساندند.

 

نرم افزار استریم ویدئوی Quibi

می‌توان گفت یکی از غم‌انگیز‌ترین اتفاقات سال ۲۰۲۰ داستان کوتاه دوران فعالیت برنامه کوئیبی است. نرم افزار مذکور یک سرویس استریم ویدئویی بود که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و در همین سال نیز از دنیای فناوری خداحافظی کرد. برنامه Quibi تنها توانست شش ماه در دنیای فناوری فعالیت داشته باشد و به دلیل وجود رقیب‌های سر سخت نتوانست آن طور که باید بازار سرویس‌های استریم ویدئو را در دست بگیرد.

مسئولان این نرم افزار همچنین ایده‌های بزرگی داشتند که متاسفانه به دلیل عدم توانایی در اجرای صحیح آن‌ها به مشکل بر خوردند. مایکل ودل، یکی از تحلیلگران دنیای فناوری و همچنین استاد دانشگاه مریلند در رابطه با این برنامه گفت: "به طور کلی شیوع ویروس کرونا یکی از اصلی‌ترین دلایل شکست کوئیبی بود. با این وجود من فکر می‌کنم شرکت ارائه دهنده برنامه مشکلاتی داشت که به آن‌ها پیش از عرضه نرم افزار خود فکر نکرده بود و به همین دلیل نتوانستند با بزرگ شدن مشکلاتشان مقابله کنند".

نرم افزار استریم ویدئوی Quibi

وی همچنین معتقد است برنامه Quibi قابلیت‌های بسیاری را در ابتدا در اختیار کاربران قرار داده بود اما به دلیل عدم وجود مشترکان اولیه این اقدام تنها هزینه‌ها را افزایش داده بود. به عقیده ودل، مسئولان این برنامه باید برخی قابلیت‌ها را طی گذر زمان عرضه می‌کردند تا کاربران به استفاده از آن ترغیب شوند. یکی دیگر از اشتباهات برنامه کوئیبی تمرکز بر روی قابلیت‌هایی بود که برای همه کاربران اهمیتی نداشت. برای مثال افراد می‌توانستند ویدئو‌های استریم شده را در حالت‌های عمودی و یا افقی تماشا کنند اما این ویژگی برای بسیاری از کاربران قابلیتی ساده به نظر می‌آمد چرا که افراد برای تماشای محتوای مناسب به برنامه‌های استریم می‌آیند و تمرکز زیادی بر روی قابلیت‌های این چنینی ندارند.

 

برنامه محبوب و کاربردی Adobe Flash Player

نرم افزار Adobe Flash Player در تاریخ ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ به صورت رسمی غیر فعال شد و شرکت توسعه دهنده آن بروزرسانی نهایی برای اتمام فعالیت آن را عرضه کرد. این شرکت اظهار داشت که توسعه فناوری HTML5، WebGL و WebAssembly به مرحله‌ای رسیده که می‌توانند جایگزین بهتری برای نرم افزار ادوبی فلش پلیر شوند.

نرم افزار Adobe Flash Player

با وجود محبوب بودن برنامه مذکور، پایان فعالیت این نرم افزار به معنی رشد و توسعه امنیت سایبری و عدم اتمام سریع شارژ باطری‌های لپ تاپ است. شرکت ادوبی برنامه‌های خود برای غیر فعال کردن نرم افزار فلش پلیر را سه سال پیش مطرح کرده بود تا برنامه نویسان و شرکت‌های مختلف بتوانند به راحتی راه مناسبی برای ایجاد تغییرات خود پیدا کنند و جایگزین مورد نظر خود را در محل مورد نظر قرار دهند. شرکت ادوبی با غیر فعال کردن نرم افزار مورد نظر از کاربران خود خواست تا به صورت دستی برنامه فلش پلیر را از رایانه‌ها حذف کنند تا امنیت سایبری آن‌ها حفظ شود.

 

هدست واقعیت مجازی Oculus Go

از زمانی که شرکت فیسبوک مجموعه Oculus را در سال ۲۰۱۴ خریداری کرد، این ابرقدرت دنیای فناوری تغییرات بسیاری را بر روی شرکت خریداری شده پیاده‌سازی کرد. با گذر شش سال فیسبوک سرانجام تصمیم گرفت تا هدست‌های Oculus Go را از بازار جهانی حذف کند تا بر دیگر هدست‌های واقعیت مجازی خود تمرکز داشته باشد. فیسبوک در ادامه به طرفداران فناوری واقعیت مجازی اعلام کرد که سعی دارد به جای مدل Oculus Go هدست‌های Oculus Quest را توسعه دهد.

هدست واقعیت مجازی Oculus Go

با وجود آن که اکنون بسیاری از کاربران هدست‌های Oculus Quest را ترجیح می‌دهند اما این Oculus Go بود که امکان شرکت در رویداد‌های ورزشی در قالب واقعیت مجازی را به کاربران داد. شرکت Oculus در رابطه با مدل Oculus Go گفت: "هدست منسوخ شده ما راه واقعیت مجازی را به زندگی بسیار از کاربران باز کرد و توانست توضیح جدیدی برای سرگرمی‌های مجازی داشته باشد. این هدست تجربه‌های متفاوتی را در اختیار کاربران قرار داد و اکنون وظیفه خود را به مدل Oculus Quest سپرده است". گفتنی است؛ شرکت سازنده همچنین قصد دارد در بهار سال ۲۰۲۱ مدل Oculus Rift را از رده خارج کند.

 

کنسول بازی نینتندو 3DS

این کنسول خاطره‌انگیز که در سال ۲۰۱۱ به بازار جهانی راه پیدا کرد سر انجام در سپتامبر ۲۰۲۰ فعالیت خود را به پایان رساند. کنسول مذکور یکی از دستگاه‌های سری محصولات DS شرکت نینتندو بود که با صفحه نمایشی متفاوت، دوربین جلو و گرافیک ارتقا یافته عرضه می‌شد. این کنسول همچنین نسبت به مدل Nintendo DS Lite از کیفیت بالاتری برخوردار بود. در مجموع کنسول مذکور توانست ۷۵ میلیون عدد در جهان فروش داشته باشد و بیش از ۲۲۷۰ بازی را به گیمرها ارائه دهد. از محبوب‌ترین عناوین این کنسول نیز می‌توان به بازی‌هایی همچون Super Mario 3D Land، Mario Kart 7 و Pokemon Sun And Moon اشاره کرد.

کنسول بازی نینتندو 3DS


سیستم عامل شگفتی آفرین ویندوز ۷

زمانی که سیستم عامل ویندوز ۷ در ۲۲ اکتبر سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد، شرکت مایکروسافت به کاربران خود وعده داد که به مدت ۱۰ سال از این سیستم عامل پشتیبانی خواهد کرد. با فرا رسیدن سال ۲۰۲۰ این مدت زمان به پایان رسید و مایکروسافت دیگر هیچ گونه بروزرسانی امنیتی و گرافیکی برای ویندوز ۷ منتشر نخواهد کرد. زمان دقیق اتمام پشتیبانی از این سیستم عامل ۱۴ ژانویه سال ۲۰۲۰ بود که مایکروسافت به صورت رسمی غیر فعال شدن ویندوز ۷ را اعلام کرد. از آن زمان تاکنون شرکت مایکروسافت به تمامی کاربران این سیستم عامل پیشنهاد می‌کند تا ویندوز‌های جدید را بر روی رایانه‌های خود نصب کنند تا از بروز مشکلات امنیتی خودداری کنند.

ویندوز ۷




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/23280
اخبار مرتبط

نظرات شما