در حاشیه قطعی برق و اختلال در اینترنت؛

نبود مدیریت و برنامه ریزی بلای جان کشور/گلایه به حق مردم از خاموشی های مداوم

این روز ها قطعی مکرر برق و در پی آن قطعی گاز و اینترنت در برخی مناطق باعث ایجاد نارضایتی در بین مردم شده است که این مسئله نشان از نبود مدیریت و برنامه ریزی دقیق در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  قطعی مکرر برق در روزهای اخیر در سایر نقاط کشور و به تبع در مناطق مختلف قم گلایه های مردمی را به وجود آورده است. متولیان امر می گویند که علت این قطعی ها نرسیدن گاز به نیروگاه ها است که تولید برق را با مشکل مواجه کرده است.
مسئله افزایش مصرف گاز با توجه به تعطیلی مدارس، سالن های ورزشی و عدم برگزاری بسیاری از مراسم های عمومی در اماکن عمومی و سالن ها به دلیل شیوع کرونا چندان قابل قبول نیست، هر چند که باید در مصرف انرژی از هر نوعی صرفه جویی کرد.
افزایش مصرف گاز عامل قطعی برق است
با توجه به این مسئله مهدی آهنین‌پنجه ، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم  افزایش مصرف گاز و اعمال خاموشی اضطراری را دلیل قطعی برق در برخی از مناطق قم اعلام کرد و گفت: این موارد خاموشی ناشی از افزایش مصرف گاز خارج از عهده شرکت توزیع برق استان و توسط مرکز دیسپاچینگ ملی صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به افزایش دو درجه متوسط سرمای هوا نسبت به سال گذشته بیان کرد: این امر موجب افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی مصرف گاز در کشور و در نهایت کمبود آن در نیروگاه‌ها شد که نتیجه آن خاموشی‌های هفته‌های اخیر است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان قم از مکاتبه با دستگاه‌های اداری و اجرای استان قم و دعوت به همکاری در کاهش مصرف انرژی خبر داد و گفت: از مجموعه مدیریت شهری نیز خواستیم نسبت به کاهش خاموشی بوستان‌ها نیز اقدام کنند تا بتوانیم هر چه بهتر شرایط موجود را مدیریت کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه در بخش توزیع برق هیچ‌گونه مشکلی در استان نداریم، مدیریت مصرف انرژی را تنها راه برون‌رفت از خاموشی‌های احتمالی در این ایام اعلام کرد و از شهروندان خواست تا با مصرف بهینه برق و گاز، بر استمرار خدمات برق و گاز در کشور یاری رسانند.
آهنین‌پنجه همچنین با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای مدیریت هرچه بهتر خاموشی‌های ناشی از کمبود گاز در نیروگاه‌ها خاطرنشان کرد: شهروندان گرامی می‌توانند از طریق نرم‌افزار «برق من» خاموشی‌های احتمالی مناطق خود را پیگیری کنند.
شکسته شدن پیک مصرف سوخت مایع در نیروگاه سیکل ترکیبی قم
از طرفی یدالله علیپور،  مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی قم با اشاره به اینکه  نیروگاه سیکل ترکیبی قم در تامین برق و روشنایی قم نقش بسزایی به ویژه در برهه‌های بحرانی دارد، اظهار داشت: به دلیل تحریم‌ها و عدم تامین تجهیزات لازم یکی از خطوط تولید استان از دو ماه گذشته تعطیل شده‌است.
وی ادامه داد: از ۴ روز گذشته سوخت اصلی نیروگاه سیکل ترکیبی قم قطع شده و به ناچار این نیروگاه به مصرف گازوئیل روی آورده‌است، این نیروگاه در هر ۲۴ ساعت به ۱۲۰ تانکر حمل گازوئیل نیاز دارد و هم اکنون در تامین سوخت و حمل آن با تانکر مشکل داریم.
مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی قم خاطرنشان کرد: پیک مصرف گازوئیل در نیروگاه سیکل ترکیبی قم برای اولین بار در فصل زمستان امسال طی دهه های گذشته شکسته شده است.
وی تاکید کرد: برای تامین ایمن و مطمئن گازوئیل در نیروگاه سیکل ترکیبی قم نیازمند یک خط ویژه انتقال گازوئیل هستیم تا بتوانیم بحران کنونی را پشت سربگذاریم.
علت خاموشی ها، ننگ نامه پاریس!
 این در حالی است که سید یاسر جبرائیلی از کارشناسان کشورمان هم در یک برنامه زنده تلویزیونی علت اصلی خاموشی ها را ننگ نامه پاریس دانسته و گفته که؛ کشورهای استعماری مانع استفاده کشورهای جهان سومی از مسیرها و روش هایی می شوند که خودشان به پیشرفت رسیده اند.
وی عنوان کرد: زمانی استعمار با اشغال نظامی کشورهای دیگر و زمانی هم با حمایت از یک دیکتاتور بومی برنامه های منفعت طلبانه خود را پیش می بردند، اما در سال های اخیر در استعمار فرانو، آنان با شیوه هایی به ظاهر علمی و سازماندهی شده به سمت تحمیل نامحسوس قراردادها و عهدنامه های متعدد بر کشورهای هدف می روند تا کشورهای جهان سومی را عقب نگه دارند.
جبرائیلی اظهار کرده که خاموشی‌های شبانه تنها بخش کوچکی از ثمرات پیوستن به توافقنامه پاریس است! در حالی که کشورهای پیشرفته خودشان بیش از 75 درصد گازهای گلخانه ای را تولید می کنند.
او تأکید دارد که کشورهای استعماری می خواهند به هر بهانه ای سازماندهی شده با بهره گیری از توافقنامه‌ ها صنایع کشورهای جهان سومی را تعطیل کنند تا مردم این کشورها تنها به مصرف کننده تولیدات آنان باشند و توافقنامه‌ پاریس از جمله مواردی است که مشکلات جدی برای صنایع فولاد، آلومینیوم، سیمان، شیشه به وجود آورده است.
در هر صورت آنچه که کاملا مشخص است وجود نارضایتی و ایجاد مشکلات فراوان در پی قطعی های مکرر برق درکشور برای مردم است. این قطعی های برق علاوه بر آسیب زدن به وسایل برقی و کاهش عمر مفید آنها در این برهه سخت اقتصادی، باعث ایجاد مشکل برای دانش آموزان در این روزهای کرونایی کرده است. این تناقض در صحبت های مدیران و عدم برنامه ریزی باعث شده دود این مشکلات بر چشم مردم برود.
ظرفیت‌ و زیرساخت‌های شبکه دیتای استان توان پاسخگویی به افزایش مصرف را دارد
اما در این روزها که برق و گاز قطع می شود، اینترنت هم در استان دچار افت و در برخی مناطق و یا کل استان دچار قطعی می شود در حالی که در این خصوص جواد غلامپور، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم با اشاره به اینکه در زیرساخت های اینترنت مشکی نداریم، گفت: پهنای باند استان در ابتدای سال ۹۳ حدود چهار گیگابیت برثانیه بود که این پهنا هم اکنون به ۲۲۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته‌است.
وی ادامه داد: با وجود اینکه با شیوع کرونا و غیرحضوری شدن فعالیت بسیاری از ادارات،‌ دانشگاه‌ها ، مراکز آموزشی و کسب و کارها، با افزایش چشمگیر مصرف اینترنت در استان مواجه بودیم ولی به دلیل ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های مناسب، شبکه دیتای استان به خوبی توان پاسخگویی به این افزایش مصرف را نشان داد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم، با تاکید بر اینکه شبکه دیتای استان از پایداری مطلوبی برخوردار است، اظهار داشت: ظرفیت پهنای باند استان ۲۲۰ گیگابیت بر ثانیه است که در اوج مصرف به ۱۰۰گیگابیت بر ثانیه رسیدیم.
وی اظهار داشت: با عنایت به توسعه وسیع زیر ساخت‌های ارتباطی ، با وجود افزایش پهنای باند و ترافیک مصرفی در ایام کرونا به جهت اجرای آموزش های مجازی در مقاطع مختلف تحصیلی ، استان از وضعیت پایداری برخوردار است.
علت قطعی اینترنت خطای زیرساخت است
این در حالی است حدود یک هفته قبل در کل استان اینترنت به مدت کمتر از یک ساعت به طور کامل قطع شد که در این خصوص ابوالفضل احمدی‌نیا، مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات قم با اشاره به قطعی کامل شبکه اینترنت ثابت و همراه در قم اظهار کرد: این قطعی شبکه کمتر از ۱۵ دقیقه به طول انجام ید با اقدامات فنی لازم برطرف شد و در حال حاضر شبکه به صورت کامل در حالت پایدارقرار دارد.
وی علت این قطعی را خطای زیرساخت دانست و یادآو شد: کارشناسان مخابرات استان به سرعت نسبت به رفع مشکل اقدام کرده و شبکه در وضعیت پایدار قرار گرفت.
مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات استان قم یادآور شد: هم اکنون شبکه اینترنت تلفن همراه و ثابت استان در وضعیت پایداری قرار دارد و هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

در هر صورت این اتفاقات که در سال های قبل به هیچ وجه رخ نمی داد و چندسالی است که در تابستان برق قطع می شود و امسال هم که در زمستان برق و یا گاز قطع می شود و از طرفی اینترنت دچار مشکل می شود نشان از عدم مدیریت و برنامه ریزی مسئولان است.

انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/23486
اخبار مرتبط

نظرات شما