نماینده سابق مجلس در گفتگو با قم فردا:

استانی شدن انتخابات باعث ایجاد اختلافات قومی می شود

یک کارشناس ارشد مسائل سیاسی با اشاره به اینکه اولویت امروز قوه مقننه دستیابی به یک نگاه کلان ملی و استراتژیک است، گفت: قطعا طرح استانی شدن انتخابات مشکلاتی مانند دامن زدن به اختلافات قومی و قبیله ای و حتی مذهبی می باشد.

محمدعلی عبدالله زاده، نماینده سابق مردم  در گفتگو با پایگاه تحلیلی خبری قم فردا با اشاره به استانی شدن انتخابات، اظهار داشت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی دارای ابعاد مختلفی است و به نظر می رسد که نباید به صورت صفر و صدی به آن نگاه شود.
این فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق (ع) همچنین تصریح کرد: به نظر بنده اولویت نخست درباره مجلس شورای اسلامی و به تَبَع آن تصمیم گیری برای نوع برگزاری انتخابات این مجلس، توجه به این نکته است که قوه مقننه کشور به یک جایگاه برجسته ملی و با نگاه کلان استراتژیک برسد و از وضعیت فعلی رهایی یابد.
وی ادامه داد: به هر حال به نظر می رسد که در شرایط فعلی، نگاه مردم و جامعه به مجلس شورای اسلامی یک نگاه ایده آل نیست و البته این نگاه تنها به این دوره فعلی مجلس مربوط نیست؛ بلکه در چند دوره اخیر به وجود آمده و هر چه به جلوتر آمده ایم؛ جامعه چنین پنداشته که انتظاراتش از مجلس و نمایندگان خود برآورده نشده است.
استانی شدن انتخابات باعث ایجاد اختلافات قومی می شود
این استاد دانشگاه در عین حال اضافه کرد: قطعا طرح استانی شدن انتخابات هم مشکلاتی خواهد داشت که دامن زدن به اختلافات قومی و قبیله ای و حتی مذهبی و همچنین عدم شناخت مردم از کاندیداهای جدید نسبت به نمایندگان فعلی از جمله آن هاست؛ اما در عین حال نمی توان از نظر دور داشت که رأی های اندک برخی نمایندگان در برخی حوزه های انتخابیه و یا نحوه  و توزیع حوزه های انتخابیه که برخی بسیار کوچک و در حد یک شهر و چند روستا و برخی بسیار بزرگ تر و در حد چند شهرستان هستند نیز مشکلاتی را پدید آورده که باید به آن ها توجه شود.
عبدالله زاده در ادامه بیان داشت: پس فراموش نکنیم که آن چه بیش از هر چیز مهم است؛ ارتقای سطح مجلس از وضعیت غیر ایده آل فعلی به یک نگاه کلان ملی و استراتژیک است که البته این گذار، نیاز به یک کار علمی تخصصی و رسیدن به یک ساز و کار حساب شده دارد و نباید آن را برخی طرح های جزئی پیوند زد.
عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: به هر حال این طرح هم مانند همه طرح ها موافقان و مخالفانی دارد؛ اما تردیدی نیست که این طرح هم بدون مشکل نیست و طراحان اینگونه طرح ها و البته همه دست اندرکاران و مسئولان مجلس شورای اسلامی بویژه نمایندگان مردم در قوه مقننه باید به این بیندیشند که آن چه بیش از هر چیز مهم است؛ خود جایگاه مجلس و در صدر نشاندن آن است.
 
انتهای پیام/120
http://qomefarda.ir/2655
اخبار مرتبط

نظرات شما