آیت الله کعبی در گفتگو با قم فردا:

رئیس دستگاه قضا باید انقلابی و میدان‌دار عدالت‌خواهی باشد

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه وظیفه اصلی دستگاه قضا باید بهبود در سند تحول قضائی باشد ، گفت: رئیس جدید دستگاه قضا باید انقلابی و میدان‌دار عدالت‌خواهی باشد همانگونه که آیت الله رئیسی راه و مسیر عدالت گرایی و فساد ستیزی را بر پایه احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی های مشروع آغاز کرد.

 آیت الله عباس کعبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا به مناسبت روز قوه قضائیه اظهار داشت: بهبود در سند تحول قضائی وظیفه اصلی رئیس جدید قوه قضائیه باید باشد.
وی ادامه داد: کسی که رئیس قوه قضائیه می شود باید راه و مسیر عدالت گرایی و فساد ستیزی را که آیت الله رئیسی بر پایه احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی های مشروع  شروع کرده ادامه دهد. در این راه با شتاب و همراه با تلاش با پشتوانه فکری و برخورداری از ظرفیت فضلا و نخبگان حوزه و دانشگاه در ایجاد تحول تاثیر گذار باشد.
عضو خبرگان رهبری عنوان داشت:  هرکسی که رئیس قوه قضائیه می شود باید به معلولیت های ویژه قوه قضائیه که در اصل 156 وجود دارد توجه کند و همچنین به ابعاد کلان هم که جزء وظایف ذاتی قوه قضائیه در قانون اساسی است توجه کند.
آیت الله کعبی با اشاره به ماموریت های قوه قضائیه در قانون اساسی ، گفت: یکی از ماموریت ها می تواند ماموریت های انقلابی ناشی از مسئولیت های انقلابی یعنی فرا ملی و امتی و انسانی و دفاع از مظلوم در برابر ظالم باشد.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از ماموریت های قوه قضائیه ماموریت های فرا قوه ای و حاکمیتی مانند تعامل با سران قوا و تعامل بین دستگاهی و بین قوه ای است؛ تعاملات با مردم برای احیای حقوق عامه در اعمال حاکمیت در سطوح ملی هم باید مد نظر باشد.
این استاد برجسته حوزه با اشاره به ماموریت های درون قوه ای ناظر بر مسئولیت های اصلی قوه و اداره قوه قضائیه ، ابراز داشت: این بخش به چند دسته تقسیم می شود که در بحث ماموریت های مدیریت به نظر می آید برنامه ریزی سیستم ها و فرآیندها، بودجه و منابع مالی، منابع انسانی و رفتاری،  پشتیبانی جهادی،  حفاظت و صیانت از نیرو، فناوری، مدیریت تحول و نوآوری جزء ماموریت های مدیریتی باشد.
وی افزود: قضاوت و حل و فصل  دعاوی ، کشف جرم، تعقیب و مجازات ، احکام و حدود ، نظام زندان داری و اداره زندان بر پایه تربیت زندانی ، برگرداندن شخصیت زندانی به جامعه، پیگیری لوایح قضائی مناسب، اداره ثبت‌اسناد و املاک می تواند از ماموریت های ویژه قضائی باشد.
آیت الله کعبی با اشاره به رویکرد حاکم بر ماموریت های قوه قضائیه مبتنی بر قانون اساسی، گفت: احیای حقوق عامه، گسترش  عدل و آزادی های مشروع، پیشگیری از وقوع جرم، نظارت بر حسن اجرای قوانین، اصلاح مجرمین، صیانت درونی قوه قضائیه می تواند جزء این دسته باشد.
وی خاطرنشان کرد: رئیس دستگاه قوه قضائیه باید انقلابی و میدان دار عدالت خواهی باشد. باید عادلانه و شجاعانه با مفاسد کلان اقتصادی و اجتماعی و... مبارزه کند. باید توجه حداکثری به کرامت انسانی داشته باشد. با نوآوری میدان‌دار احیای حق و اقامه عدل باشد. با شفافیت حداکثری از تعارض منافع به عنوان زیرساخت عدالت جلوگیری کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه تاکید کرد: رئیس جدید دستگاه قضا باید به تحول دیجیتال نظام قضائی با هوشمند سازی نظام قضائی به عنوان زیرساخت عدالت توجه کند و نگاه جامع به حکمرانی قضائی داشته باشد .
وی تصریح کرد: کارآمد کردن قوه قضائیه به ایجاد تشکیلات و ساختار نوین متناسب با گام دوم انقلاب اسلامی ضرورت دارد و هر کسی رئیس دستگاه قضائی شد باید همه به دستگاه قضا کمک کنند تا در کنار قوه مجریه بتواند با تحول و اقتدار انقلاب اسلامی را درگام دوم در رسیدن به اهداف بنیادی محقق سازد.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/27118
اخبار مرتبط

نظرات شما