گزارش قم فردا از کودکانی که قربانی مدلینگ می شوند؛

شوآف‌های مجازی والدین با کودکان /شخصیت کودکان قربانی خودنمایی والدین

این روز‌ها فضای مجازی جولانگاه افرادی شده که فاقد سواد رسانه‌ای و در حال رواج اعمال خارج از عرف با آسیب زدن به فرزندان خود هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سالیان زیادی است که استفاده از گوشی همراه هوشمند و شبکه‌های اجتماعی، به جزء جدا نشدنی از زندگی افراد جامعه تبدیل شده است و هر روز ابعاد جدیدی از فضای مجازی را شاهد هستیم به گونه‌ای که بسیاری از افراد با عضویت در شبکه‌های اجتماعی مختلف علاوه بر به اشتراک گذاشتن علایق خود، به کسب درآمد می‌پردازند و در این بین برخی برای جذب دنبال کننده و لایک بیشتر، از خانواده و به ویژه کودکان خود استفاده می‌کنند.
بسیاری از والدین از فرزندان خود برای جذب لایک و افزایش فالوور استفاده می کنند، برخی برای کودکی که هنوز به دنیا نیامده پیج زده اند و از عکس سونوگرافی تا خرید سیسمونی و جشن تعیین جنسیت را در آن به اشتراک می گذارند.
 
برخی هم پس از به دنیا آمدن فرزند با انتخاب اسامی خاص و منحصر به فرد پیجی ایجاد می کنند و همه لحظات زندگی او را با دیگران به اشتراک می گذارند.  کودک رفته رفته بزرگ می شود، در حالیکه همیشه باید لباس های زیبا و تمیز داشته باشد و مرتب به نظر برسد، عکس های آتلیه ای پشت سر او هم به مناسبت های مختلف به اشتراک گذاشته شود.
 خندیدن، بازی کردن، خرید اسباب بازی و ... که افزایش فالوور را در پی دارد به اشتراک گذاشته می شود و کودک از همان ابتدا می آموزد که همواره دوربینی برای ثبت لحظات وجود دارد و هزاران چشم به دنبال حرکات و رفتارهای او هستند و او باید به گونه ای تلاش کند که تاییدیه دیگران را داشته باشد.
 پایه های شخصیتی این کودکان بر اساس اعتماد به نفس های کاذب، خود شیفتگی، نیاز دائم به تایید شدن، ناتوانی در نه شنیدن، تلاش برای جلب رضایت دیگران و ... شکل می گیرد و آن ها در بزرگسالی افرادی می شوند که توان حل مشکلات خود را ندارند زیرا همیشه حامیان آن ها این کار را انجام می دادند.
حال این سوال مطرح می‌شود که آیا خانواده‌ها به آسیب‌های فردی و اجتماعی که گریبان گیر این کودکان در دوران کودکی و آینده آن‌ها می‌شود، توجه می‌کنند یا خیر؟



شوآف‌های مجازی والدین با کودکان

از همین رو رخساره فضلی دکترای علوم تربیتی در گفتگویی در این خصوص می‌گوید: این دقیقا نوعی کودک آزاری است. به دلیل اینکه کودکان برای لذت بردن از زندگی آفریده شده اند. باید خانواده‌ها برای رشد و بازی کودکان بستر‌های درستی فراهم کنند. متاسف هستم از اینکه استفاده ابزاری از کودکان زیاد شده است. از کودک به عنوان یک ابزار برای بالا بردن کاربران اینستاگرام استفاده می‌کنند.
این دکترای علوم تربیتی در ادامه بیان کرد: مطمئنا استفاده ابزاری از کودک در فضای مجازی آسیب دارد. آسیب فردی و اجتماعی بر روی کودک می‌گذارد. این نمود بارزی از کودک آزاری است. در درجه اول یک نیاز زود هنگام را در کودک ایجاد کرده ایم. مسیر رشد کودک از روال طبیعی خارج شده است. کودک به سوی وانمود سازی سوق داده می‌شود و آن چیزی که نیست نشان داده می‌شود از همین رو کودک از خود بودن فاصله می‌گیرد.

کودکانی که حریم خصوصی ندارند
 از طرفی عادله صفت گل، روانشناس بالینی با اشاره به این موضوع بیان کرد: در این میان بسیاری از والدین هم کودکان خود را کانون توجه قرار می دهند، برخی از بدو تولد و حتی از دوران شکل گیری جنین اقدام به ایجاد پیج در اینستاگرام می کنند و همه لحظات زندگی کودک را در آن به اشتراک می گذارند.
 وی بیان کرد: با توجه به این که این پیج از بدو شکل گیری جنین ایجاد و تا بزرگسالی او هر لحظه ثبت می شود، کودک به نمایش دادن و تایید گرفتن در فضای مجازی عادت می کند و از واقعیت دور می شود و در برابر مشکلات اصلی زندگی آمادگی نخواهد داشت و قدرت حل مساله او گاهی پایین است.
 صفت گل عنوان کرد: این کودک هیچ حریم خصوصی برای خود ندارد و به جای صحبت با دوستان در مدرسه و محل با افراد مجازی خود صحبت می کند که حتی حالت چهره آن ها را از نزدیک نمی تواند ببیند و در تشخیص احساس از بدن طرف مقابل هم دچار مشکل می شود.
وی خاطرنشان کرد: البته اگر این فضای مجازی در حد طبیعی استفاده شود واقعا مشکلی ندارد، اما گاهی والدین در این زمینه افراط می کنند و همه ابعاد زندگی کودک تحت تاثیر فضای مجازی است.



ذبح کودکی فرزندان در شبکه‌های اجتماعی
این در حالی است که مصطفی یزدانی، فوق تخصص روانپزشکی کودکان با اشاره به استفاده از آرایش و مدل‌های خاص برای کودکان جهت استفاده ابزاری از آن‌ها در بستر فضای مجازی عنوان کرد: این اقدامات در حالی شکل می‌گیرد که متناسب با سن کودکان نیست؛ اما خانواده‌ها با این فعالیت‌ها می‌خواهند لایک و فالوور بیشتری را صفحات اجتماعی خود کسب کنند.
وی  ابراز کرد: مدل قرار دادن کودکان و استفاده از لوازم آرایش برای آن‌ها شاید این حس را در کودکان ایجاد کند که من زیبا نیستم و امر موجب کاهش اعتماد به نفس در کودکان می‌شود.
این روانشناس کودک ادامه داد: ایجاد فضای رقابتی از دیگر مسائلی است که ممکن است برای کودکان در بستر شبکه‌های اجتماعی شکل گیرد به این معنا که فضای رقابتی در بین هم سالان کودکان ممکن است ایجاد شود که یک فرد لایک و فالوور بیشتری دارد و منم در شرایط پائین تری قرار دارم و این مسئله نیز موجب کاهش اعتماد به نفس در کودکان می‌شود.
یزدانی تصریح کرد: دلبستگی که بین والدین و کودکان و بالعکس باید وجود داشته باشد تا کودکان بتوانند در کنار والدین خود احساس راحتی و ابراز علاقه کنند، نقاشی بکشند، بازی‌های کودکانه انجام دهند و زمان اختصاصی والدین برای فرزندان و بالعکس در نظر بگیرند، شکل نمی‌گیرد و بسیاری از اوقات این موضوعات دستخوش مسائل دیگر می‌شود که آنان تمام وقت خود را در فضای مجازی می‌گذرانند تا شهرت پیدا کنند.

آنقدر صفحه‌های اینستاگرامی مشابه این موضوع زیاد هستند که در نگاه ما دیگر عادی جلوه می‌کنند، اما این مسئله عادی نیست. اینکه در میان تمام بحران‌های اقتصادی و اجتماعی که برای بسیاری از اقشار جامعه کمرشکن است، زندگی‌های نمایشی و تجملی زیاد باشد به مرور تغییر ارزش‌ها و فرهنگ‌های آن اجتماع اتفاق افتاده و اختلالات شخصیتی هر روز در جامعه بیشتر می‌شود.


حسن حیدری
انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/27155
اخبار مرتبط

نظرات شما