با وجود تکذیب اجرای سند 2030؛

اجرای مرموزانه سند 2030 با اجازه‌ای چه کسی است؟/ آیا دولت خلاف گفته‌های خود عمل می‌کند؟

با ورود رهبری و تأکید ایشان بر عدم اجرای این سند به نظر می‌آمد که دولت کوتاه آمده و دست از اجرای آن برداشته اما اظهارات دیروز آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بار دیگر نگاه‌ها را به سمت دولت و وزارت آموزش و پرورش برد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،سند جهانی توسعه پایدار 2030 با موضوع ارتقای سطح سواد و افزایش کیفیت آموزش در سال 2015 در سازمان ملل تصویب شد و در مقام اجرا به‌صورت داوطلبانه از کشورها خواسته شد تا این سند را اجرایی کنند اما به‌ظاهر اجرای آن داوطلبانه است به‌طوری‌که با اجرای آن دیگر نمی‌توان از آن خارج شد.
بر اساس مفاد مطرح‌شده در این سند هر نوع تربیت دینی، الهی، خلاف حقوق بشر است ولی آموزش جنسی تحت عنوان بهداشت را برای کودکان جزو حقوق کودکانی می‌داند که حتی به بلوغ جنسی نرسیده است.
به‌هرحال دولتی‌ها در سال 95 این سند را رونمایی کردند و به‌صورت نامحسوس آن را در مدارس کشور اجرایی کردند، اتفاقی که واکنش بسیاری از دلسوزان نظام ازجمله رهبر انقلاب و مراجع عظام تقلید را به همراه داشت.

رهبر انقلاب: نظام آموزشی کشور نباید بیرون کشور نوشته شود

رهبر انقلاب خردادماه سال 96 دراین‌باره فرمودند: مسئله استقلال خیلی مهم است؛ مسئلهٔ سند ۲۰۳۰ از این قبیل است. حالا بعضی می‌آیند می‌گویند ما تحفظ دادیم یا گفتیم فلان چیزش را قبول نداریم؛ نه، بحث سر این‌ها نیست؛ فرض کنیم در این سند هیچ‌چیز واضح بیّنی هم که مخالف اسلام باشد وجود نداشته باشد؛ که حالا وجود دارد؛ من حرفم این است که نظام آموزشی کشور نباید بیرون کشور نوشته شود.

ایشان تأکید کردند: آن‌ها که خیال می‌کنند ما گزارش درست نگرفتیم؛ نه، گزارش‌های ما گزارش‌های درستی است. شما می‌گویید این سند مثلاً خلاف اسلام ندارد، داشته باشد یا نداشته باشد، اینجا ایران است، اینجا جمهوری اسلامی است. نظام آموزشی ما را چهار نفر بنشینند در یونسکو بنویسند! چرا؟ این همان مسئلهٔ استقلال است.
مراجع تقلید نیز بارها در دروس خارج از فقه خودشان با تأکید بر ضرورت استقلال در آموزش اجرای این سند را یک لکه ننگ خوانده و بر ضرورت پایان دادن به اجرای آن تأکید کردند.
با افزایش انتقادها شورای اطلاع‌رسانی دولت همان زمان با صدور بیانه‌ای درباره سند 2030 تأکید کرد: فرمایشات و بیانات ارزشمند و حکیمانه مقام معظم رهبری در خصوص سند «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰»، که در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ در دیدار با معلمان، مطرح شد از همان لحظه، موردتوجه و اهتمام جدی دولت قرار گرفت.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده بود: "جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به بخش‌هایی از «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» که به هر شکلی در تعارض با مقررات و اولویت‌های ملی، باورهای دینی و ارزش‌های فرهنگی جامعه ایرانی تفسیر و تعبیر شوند، نمی‌داند".

بر اساس سند 2030 باید در برابر غرب پاسخگو باشیم

این در حالی است که حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برخلاف نظر دولت‌مردان می‌گوید: بر اساس این سند تعهد داریم در برابر غرب پاسخگو باشیم و بگوییم چطور سیاست‌های آن‌ها را در مدارسمان اجرا کردیم. نمی‌گوییم کسی قصد خیانت داشته، گاهی صدمه حماقت از خیانت کمتر نیست، حتی اگر فرد نیت خوبی داشته باشد. آمریکا اجازه نمی‌دهد یک کلمه خلاف قانون اساسی کشورش مطرح شود. حتی در مورد مسائل هسته‌ای بااینکه بمب اتم دارد، قراردادها را امضا نمی‌کند، ولی ما که بمب نداریم باید امضا کنیم، یعنی حتی قوانینی که خودشان نوشته‌اند را امضا نمی‌کنند و به ما می‌گویند که امضا کنیم.
به‌هرحال با ورود رهبری و تأکید ایشان بر عدم اجرای این سند به نظر می‌آمد دولت کوتاه آمده و دست از اجرای آن برداشته اما اظهارات دیروز آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بار دیگر نگاه‌ها را به سمت دولت و وزارت آموزش و پروش برد.
وی در دیدار با حجت‌الاسلام سعید رضا عاملی اظهار داشت: گفته می‌شود که سند 2030 به‌صورت مرموز در برخی از جاها در حال اجرا است، متأسفانه برخی گوششان به تذکرات بدهکار نیست. برخی از افراد نفوذی بدون توجه به وزیر آموزش‌وپرورش به دنبال اجرای این سند هستند.
حال این سوال مطرح است که اجرای این سند با اجازه چه کسی است و دولت مردان چرا بر خلاف بیانیه و نظرات صریح شان بر عدم اجرای سند، اجازه داده اند این سند عملیاتی شود؟



انتهای پیام/110
http://qomefarda.ir/2813
اخبار مرتبط

نظرات شما