با حضور نویسنده کتاب و شخصیت اصلی داستان؛

کتاب "سرباز کوچک امام" در قم نقد و بررسی شد

نشست نقد کتاب "سرباز کوچک امام" نوشته فاطمه دوست‌کامی با حضور نویسنده و نیز مهدی طحانیان رزمنده و آزاده دفاع مقدس که داستان این کتاب درباره اوست، در قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ا ین نشست که در تالار غدیر اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم و به همت این اداره کل برگزار شد، فاطمه دوست کامی، نویسنده کتاب با اشاره به این که برای نوشتن این اثر به مدت چهار سال بیش از صد و شصت  مصاحبه با مهدی طحانیان ، رزمنده و آزاده دفاع مقدس انجام داده است، گفت: در این مصاحبه ها به خوبی متوجه شدم که با شخصیتی روبرو هستم که حافظه بسیار قوی دارد و جریانات مربوط به جنگ و اسارت خود را به شکل دقیق و جزیی به خاطر دارد و همواره بحث دفاع مقدس و دفاع از ارزش های اسلامی و انقلابی برایش یک دغدغه فراموش نشدنی است.
وی افزود: جالب این است که در این کتاب، ایشان به هزاران سوال ریز و درشت بنده جواب داده و جذابیت این اثر به آن است که بهترین تصویرها را از اتفاقات به مخاطب ارائه می‌دهد چراکه در موضوع مستندنگاری، تخیل راه نداشته و سلیقه ادبی نویسنده نیز در کار دخالت داده نشده است.
این نویسنده حوزه دفاع مقدس همچنین گفت: از سویی با توجه به این که شخصیت اصلی کتاب نوجوانی 13 ساله است، مطالعه این کتاب برای نسل جدیدی که به دنبال الگوی واقعی می گردد، بسیار مفید و کاربردی است.
مرضیه نفری ، مدرس ادبیات داستانی به عنون منتقد بیان داشت: انتخاب زاویه دید اول شخص در این کتاب سبب افزایش صمیمیت کار شده و در ضمن دیدگاه‌های مورد نظر را به شیوه مطلوب‌تر به مخاطب ارائه می‌کند.
وی افزود: صداقت نویسنده و تدوین‌گر برای حرف‌زدن از شخصیت‌های دیگر در این کتاب حرکت بسیار قابل تقدیری است که باعث شده مخاطب ارتباط بسیار خوبی با این اثر پیدا کند.
مهدی طحانیان ، شخصیت اصلی این داستان نیز که دیگر رزمنده و آزاده نام آشنای دفاع مقدس به شمار می رود، طی سخنانی در ادامه این جلسه با بیان این که بنده سال‌ها در کنار آزادگان زندگی کرده و از نزدیک در جریان مشکلات و سختی‌های آن ها بوده ام، ابراز داشت:
این یک حقیقت مسلم است که عموم آزادگان ما هیچ گاه در برابر دشمن کوتاه نیامده و مردانه و عزتمندانه از آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی دفاع کردند و امروز هم قدرتمندانه پشت سر ولایت و نظام اسلامی در برابر دشمن ایستاده اند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: نعمت‌ها و الطافی که خدای متعال در حق ما داشت را باید بیان کنیم و بر این مساله تاکید بورزیم که ما هرچه داریم به برکت شهدای والامقام است و این که بنده به شخصه در تمام لحظاتی که در اسارت بودم عنایت پروردگار عالم را حس می کردم.
طحانیان گفت: در دوران دفاع مقدس با دست خالی پشت دشمن را به خاک زدیم و بعد از عنایات خدا و ولایتمداری امت، اراده و خودباوری و ایثار رزمندگان رمز موفقیت ما بود.
گفتنی است در پایان این مراسم از نویسنده کتاب و به خصوص این رزمنده و آزاده دفاع مقدس با اهدای لوحی از سوی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم و با حضور مسئولان استان تجلیل به عمل آمد.
انتهای پیام/160
http://qomefarda.ir/3030
اخبار مرتبط

نظرات شما