موزه‌های کشور چه برنامه‌هایی برای نوروز ۹۸ دارند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمدرضا کارگر مدیر کل امور موزه‌های کشور  به تشریح برنامه‌های نوروزی موزه‌های کشور پرداخت و گفت: بخشی از برنامه‌هایی که موزه‌ها برای استقبال از نوروز دارند، برنامه‌هایی است که هر ساله باید انجام شود که از آن جمله می‌توان به تمیز کردن موزه‌ها یا خانه‌تکانی موزه‌ها و رفع کردن ایراد‌های جزئی و احتمالی آن اشاره کرد. البته این مسائل، عمومی بوده و همیشه در مرکز توجه است، اما استقبال از نوروز و عید خیلی جدی در دستور کار موزه‌ها قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: درباره فعالیت‌هایی که موزه‌ها در آستانه نوروز و ایام تعطیلات نوروزی انجام می‌دهند باید گفت معمولا موزه‌ها در این ایام برنامه‌های جانبی دارند. مثلا نمایشگاه‌هایی برگزار می‌کنند و آثار به نمایش گذاشته نشده خود را به نمایش می‌گذارند. برخی از موزه‌ها هم آثاری را از موزه‌های دیگر امانت می‌گیرند و در نمایشگاه‌هایی با عناوین مختلف در معرض دید عموم قرار می‌دهند.

کارگر افزود: معمولا برنامه‌هایی به مناسبت نوروز در موزه‌ها صورت می‌گیرد که از آن جمله می‌توان از انجام برنامه‌های موسیقیایی اقوام مختلف، برگزاری کارگاه‌های مختلف، برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی یاد کرد. سفره‌های هفت‌سین به صورت متفاوت با توجه به سنت‌ها و آثاری که در موزه‌ها هستند، بخش دیگری از برنامه‌های نوروزی موزه‌ها است.

مدیر کل امور موزه‌های کشور بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی در سال‌های اخیر در جهت احیای سنت‌های نوروزی، نوروزگاه‌هایی را برگزار می‌کند که بخشی از آن‌ها در محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها خواهد بود. برنامه‌های نوروزی موزه‌ها در مجموع شور و هیجانی را در موزه‌ها ایجاد می‌کند و من واقعا از مردم دعوت می‌کنم که در ایام نوروز از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی بازدید کنند و این بازدید جزو برنامه‌های اصلی آن‌ها در ایام نوروز باشد.

کارگر گفت: ما در همه استان‌ها برنامه نوروزگاهی داریم و در هر جایی که مردم در آن حضور دارند، برگزار می‌شود.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/4594
اخبار مرتبط

نظرات شما