قم فردا گزارش می دهد؛

مراجع و علمای قم در کنار سیل زدگان کشور/کمک به سیل زدگان وظیفه همه است

سیل ویرانگر روزهای اخیر، دل مراجع معظم تقلید قم و همچنین علمای اعلام را نیز به درد آورد؛ تا آن جا که آنان نیز برای کاستن از آلام مردم دست به کار شدند و ضمن صدور پیام تسلیت و واریز کمک، مردم و مسئولان را نیز به کوشش همه جانبه برای حل مشکلات تشویق و ترغیب کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، از همان ساعات نخست و آغازین روزهای وقوع سیل ویرانگر در بخش های مختلف کشور؛ تلاش همه جانبه ای برای کمک به مردم مناطق سیل زده آغاز شد.

در این میان، مراجع معظم تقلید قم و همچنین علمای اعلام این شهر و دیگر شهرهای کشور نیز بر خود وظیفه دانستند تا ضمن حضور در میدان کمک به همنوع، زمینه را برای افزایش کمک ها هم فراهم سازند.

آیت الله نوری همدانی: همه در حد توان خود به صحنه بیایند
از دیگر مراجع عالیقدری که در این باره سخن گفته اند می توان به آیت الله حسین نوری همدانی اشاره داشت که در سخنانی فرموده است:
«در دنیا برای انسان‌ ها امتحاناتی وجود دارد که هیچ انسانی از این امتحانات و جریانات مستثنی نبوده و فقط شکل و نوع آن متفاوت است، کسانی که لیاقت داشته از این جریانات نردبانی برای رشد و تعالی می‌سازند، اما کسانی که قابلیت ندارند با همان امتحان شقاوت و پستی آن‌ ها روشن می‌شود ... هر کس باید در حد توان خود به افراد حادثه‌ دیده و سیل ‌زده کمک کند، ما نیز در حد توان خود کمک کرده و می ‌کنیم، اما لازم است همه مردم و مسئولان به میدان بیایند.»

آیت الله مکارم شیرازی: باید خودمان را جای سیل زدگان بگذاریم
یکی از این بزرگان، مرجع عالیقدر، آیت الله ناصر مکارم شیرازی بود که تاکنون، 350 میلیون تومان برای این امر اختصاص داده و البته این اجازه را نیز اعلام فرموده است که مردم می توانند تا یک سوم کل وجوهات شرعی را به این امر اختصاص دهند و در عین حال زکات یا ردّ مظالم را نیز برای این منظور در نظر بگیرند.
این مرجع تقلید شیعیان همچنین بر کمک فوری و همه جانبه مردم و مسئولان به سیل ‌زدگان مناطق مختلف تأکید فرموده و اینچنین با این افراد ابراز همدردی کرده است:
امیدوارم صدای ما به گوش همه برسد. ما باید خودمان را جای سیل ‌زدگان بگذاریم و برای جبران خسارات واردشده دست ‌به ‌دست هم بدهیم تا این خسارات جبران شود. این حادثه امتحان بزرگی برای همه بوده و باید از این امتحان همگی آبرومند بیرون بیاییم؛ چراکه اگر مردم به فکر هم باشند خداوند نیز رحمان و رحیم بوده و لطفش شامل همه خواهد شد.
این استاد خارج فقه و اصول حوزه های علمیه در عین حال کمک رسانی به سیل زدگان مظلوم را مسئولیت و وظیفه همه دانسته و فرموده است:
لازم است به ‌شکرانه سلامتی خود و دوستانمان به این قضیه ورود کنیم. برای این منظور سه مرحله رفع نیازهای فعلی سیل ‌زدگان، بازسازی اماکن تخریب ‌شده و همچنین پیشگیری نسبت به سیل های احتمالی در آینده باید به ترتیب اولویت مورد توجه مردم و مسئولان باشد. همچنین افراد متمکن و غیرمتمکن هر کدام باید به ‌قدر توان خود به آسیب ‌دیدگان سیل اخیر کشور کمک کنند و باید در این قضیه همه مشارکت داشته باشند که البته بهتر است بیشتر مشارکت ها به صورت نقدی باشد.

آیت الله علوی گرگانی و هُشدار بلایای طبیعی برای مومنین
و اما بخش دیگری از حمایت های مراجع معظم تقلید از سیل زدگان در صدور پیام تسلیت آنان بود که در این باره می توان به پیام آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی اشاره داشت؛ پیامی که در بخش هایی از آن ضمن تشکر از همه گروه های خدمت رسان و همچنین ضرورت ورود گروه های جهادی در این موضوع  چنین آمده است:
«با توجه به وقوع سیل ویرانگر در برخی استان ‌های شمالی و غربی و جنوبی مخصوصاً استان‌ های لرستان و خوزستان همچنین استان گلستان لازم است مردم خوب و شریف ایران هم دوش مسئولان محترم و گروه‌ های جهادی به کمک سیل‌ زدگان بشتابند و در این راه از هیچ کمکی دریغ نکنند.
وقوع این گونه بلایای طبیعی گر چه می‌تواند هشداری برای مؤمنین جهت توجه به پروردگار باشد، لکن در کنار آن آزمایش ملت برای همدلی و دلسوزی نسبت به هموطنان هم است که تاکنون ملت در این آزمایش موفق بوده است، لکن لازم است همچنان کمک ‌های مردمی به مردم سیل ‌زده اعم از کمک جسمی و مالی و روحی ادامه داشته باشد و مسئولان نیز در این موضوع نباید هیچ گونه کوتاهی داشته باشند و تا جبران خسارات در کنار مردم شریف مصیبت دیده باشند.
اینجانب از تمام گروه‌های مردمی و مسئولان سپاه و ارتش و ادارات خدمت‌ رسان و کسانی که در این راه متحمل زحمات فراوان شده‌ اند تشکر می‌کنم و به دولت محترم و مسئولان عزیز تأکید می‌ کنم در جهت جبران خسارات وارده به زمین‌ های کشاورزی و منازل مردمی و ارائه تسهیلات کافی به آنان دقت و همت داشته باشند.»
این مرجع عالیقدر همچنین در دیدار اخیر با اعضای ستاد پشتیبانی مردمی قم از مناطق سیل‌ زده ضمن اشاره به اهمیت تقسیم کار در انجام امور مربوط به سیل زدگان، بر ضرورت نظم و انتظام کمک‌ رسانی به سیل‌زدگان تأکید کرد و فرمود:
«باید مراقبت کنیم که این کمک ‌رسانی هدر نرفته و به دست مستحق آن برسد، همچنین از اعضای ستاد تقاضا داریم در توزیع اقلام نظم و انضباط وجود داشته باشد و نباید سلسله اقلام جایی برود که نیاز نبوده است.»


تأکید علمای اعلام بر توجه به منویات رهبری در ماجرای سیل
و اما این نیز بخشی از سخنان آیت الله احد بهشتی از دیگر علمای قم و از اعضای مجلس خبرگان رهبری است که دین اسلام را دین تعاون دانسته و گفته است:
« در این باره باید از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) الگو گرفت و لازم است تا این الگوگیری در رفتار مسئولان و مردم هم تجلی پیدا کند. همچنین ضروری است تا در جهت حل مشکلات سیل زدگان به منویات رهبر معظم انقلاب هم توجه جدی شود.»

کوتاه سخن آن که حوادث سیل اخیر بیش از هر چیز، عبارت آشنای «بنی آدم اعضای یک پیکرند» را بر همگان روشن ساخت؛ به ویژه آن که قشر روحانیت و در رأس آن ها، مراجع معظم تقلید و علمای اعلام نیز در این میدان حاضر بودند و البته همچنان حاضر هستند.

انتهای پیام/120
http://qomefarda.ir/6047
اخبار مرتبط

نظرات شما