سامانه «کیف پول شهروندی» در قم راه‌اندازی می‌شود/افزایش 25 درصدی کرایه تاکسی

در نود و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر قم مسائل متعدد شهری از راه‌اندازی سامانه «کیف پول شهروندی» در قم تا افزایش نرخ تعرفه کرایه‌های انواع خودروهای فعال در حوزه حمل‌و‌نقل درون شهری و ارزیابی آمادگی حوزه حمل‌ونقل عمومی شهر برای برگزاری جشن بزرگ نیمه شعبان مورد بحث و بررسی قرار گفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، نود و یکمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم دوشنبه شب در ساختمان شهید باکری برگزار شد.

روح‌الله امراللهی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در ابتدای این جلسه اظهار کرد: تکلیف ریل متروکه در محدوده شهری باید هرچه زودتر تعیین شود چرا که مانع از اقدام شهرداری در این محدوده شده است و با تعیین تکلیف آن شاهد رونق و تحرک در منطقه 2 خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به کاهش نرخ تعرفه پیشنهادی خدمات تاکسی‌ها و وانت بارها گفت: با توجه به اینکه هر خط تاکسی معادل هشت سرویس رفت و برگشت درآمد دارد ضمن اینکه درآمد بهترین خطوط تاکسی روزانه بین 700 تا 800 هزار ریال است و همچنین با توجه به اینکه رانندگان تاکسی از جمله قشرهای آسیب پذیر جامعه هستند باید در تصمیم‌گیری‌ها وضعیت معیشتی این قشر نیز مورد توجه قرار گیرد.

 

سامانه «کیف پول شهروندی» در قم راه‌اندازی می‌شود

مجتبی سبحانی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم نیز در ادامه این جلسه از تلاش برای ایجاد زیرساخت‌های فنی لازم برای آغاز فاز اجرایی طرح «کیف پول شهروندی» بر پایه الکترونیک کارت شهروندی در قم خبر داد و افزود: پرداخت بواسطه الکترونیک کارت شهروندی به طور موقت در تعدادی از تاکسی‌های قم اجرا شده که موفقیت‌آمیز بوده است.

وی با اشاره به افزایش 67 درصدی هزینه خودرو نسبت به سال گذشته  بیان کرد: به منظور واقعی‌سازی تعرفه تاکسی‌ها نیاز به افزایش 49 درصدی نرخ تمامی خطوط است ولی برای رعایت حال مردم امکان واقعی شدن این نرخ بهای خدمات وجود ندارد.

عباس ذاکریان معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم نیز در این جلسه با بیان اینکه تلاش‌ها بر این است که تا خرداد ماه سال جاری زیرساخت‌های لازم در راستای پرداخت الکترونیکی با استفاده از کارت شهروندی با اولویت تاکسی های خطی ایجاد شود عنوان کرد: برای نخستین بار در سال 1398 پرداخت الکترونیکی در سامانه حمل و نقل خطی راه‌ اندازی می‌شود.

 وی اضافه کرد: حذف پول خرد از جمله مزیت‌های استفاده از کارت شهروندی و پرداخت الکترونیکی با استفاده از بارکد است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم اذعان کرد: خطوط تاکسی به دلیل اینکه دارای نرخ ثابت هستند امکان راه اندازی سامانه کارت شهروندی و پرداخت الکترونیکی را در حال حاضر دارا هستند و البته برنامه‌ریزی لازم برای افزوده شدن تاکسی‌های بی‌سیم و سایر تاکسی‌ها به سامانه پرداخت الکترونیکی نیز در دستور کار است.

ذاکریان تصریح کرد: با راه اندازی سامانه پرداخت الکترونیکی محدودیتی برای تعریف بهای خدمات وجود ندارد.

وی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی «تاکسی زائر» در منطقه هسته مرکزی و اطراف حرم حضرت معصومه(س) گفت:  اجرای طرح پرداخت الکترونیکی سامانه‌های حمل و نقل عمومی منوط به فعال شدن زیرساخت‌های فنی برای کیف پول شهروندی در قالب کارت شهروندی است که این موضوع در دست پیگیری است.

 

آمادگی خطوط حمل و نقل عمومی برای جشن بزرگ نیمه شعبان

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم  از تعریف تعرفه کرایه‌های انواع خودروهای فعال در حوزه حمل و نقل بار و مسافر درون شهری بر اساس شرایط جدید و ایجاد تاکسی‌های اینترنتی خبر داد و گفت: شرایط به گونه‌ای تغییر یافته که در نرخ تاکسی‌های بی‌سیم کاهش 34 درصدی و تعرفه پیک موتوری کاهش 45 درصدی و در برخی موارد افزایش نرخ رخ‌ داده است.

ذاکریان در ادامه با اشاره به در پیش رو بودن جشن بزرگ نیمه شعبان و حضور جمعیت زیاد زائران در قم گفت: به منظور کاهش فشار ترافیکی در شهر باید زائران را تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی کرد و بستر مناسب برای استفاده راحت آنان از وسایل نقلیه عمومی را فراهم ساخت. لازم به ذکر است که به منظور برگزاری پیاده‌روی باشکوه روز نیمه شعبان تردد خودرو شخصی و موتور سیکلت در این روز محدود می‌شود.

وی از افزایش خطوط اتوبوسرانی از پنج خط به هشت خط در نیمه شعبان خبر داد و گفت: از ظهر روز شنبه تا ظهر روز یکشنبه خط حرم به جمکران به صورت رایگان زائران را جا‌به‌جا می‌کند.

معاون حمل و نقل عمومی و ترافیک شهرداری قم عنوان کرد: پارکینگ حجت مقابل آتش‌نشانی نیز راه اندازی شده است که با تکمیل ظرفیت پارکینگ‌های نزدیک به جمکران، پارکینگ‌های واقع در خیابان ظهور آماده پارک وسایل نقلیه خواهند بود.

مجید اخوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم نیز در ادامه این جلسه عنوان کرد: بر اساس  لایحه اخذ مجوز کاهش بخشی از عوارض، جرائم و هزینه‌های حفاری ابنیه و ساختمان‌های راه آهن،اقداماتی در راستای پاکسازی بخشی از حریم راه آهن در محدوده بلوار امام رضا(ع) که در بین خط متروکه و خط فعال قرار دارد صورت گرفته است تا اراضی موجود در این قسمت شرایط مساعدی پیدا کنند و قابل استفاده شوند.

وی از اختصاص 10 میلیارد ریال توسط شهرداری قم برای این منطقه خبر داد و افزود: اختصاص این مبلغ هزینه برای این منطقه به منظور محرومیت‌زدایی در این منطقه صورت گرفته است.

در ادامه این جلسه لایحه اخذ مجوز نرخ پیشنهادی کرایه انواع خودروهای فعال در حوزه حمل و نقل بار و مسافر درون‌شهری در سال 1398 توسط اعضای شورا مورد ارزیابی قرار گرفت و در پایان نظر کمیسیون مربوطه مبنی بر بر تعیین حداقل نرخ کرایه خودروهای بیسیم و دربستی با رقم پنجاه هزار ریال و افزایش حداکثر 25 درصد نرخ کرایه سایر خودروها در سال 1398 با 7 موافق، 2 رای ممتنع و 4 رای مخالف به تصویب رسید.

تقدیر از اعضای جانباز شورای اسلامی شهر قم به مناسبت ولادت حضرت عباس(ع) و روز جانباز حسن ختام نود و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر قم بود.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/6662
اخبار مرتبط

نظرات شما