جهان در انتظار فریادرس مظلومان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، نیمه شعبان فرخنده ترین روز خلقت و روز شکوفتن انسانی آسمانی و معصوم از فرزندان پیامبر(ص) است؛ فریادرسی که روزی با ندای «الا یا اهل العالم انا بقیه الله» همچون خورشیدی از کعبه ظهور می کند تا بشارت خداوند را محقق نماید.
این نوای الهی و حقیقتی که تمام پیامبران از آن سخن گفته اند، هیمنه کاخ های پوشالی استبداد و پایه های ظلم و ستم را در هم خواهد شکست.
این روزها دفتر دل شیعیان پر است از مشق انتظار، انتظاری که به بیان صریح آیات قرآن و تفاسیر رسیده از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با روشن شدن دیدگان جهانیان به جمال رعنای زیباترین صدف گوهر آفرینش و یوسف سپید سیمای مشکین چشم به پایان خواهد رسید.
شیعیان جهان و کسانی که در عصر حاضر به استضعاف کشیده شده اند، برای بازستادن حق خود و رسیدن به قدرت و ایجاد یک حکومت واحد جهانی مبتنی بر حق، عدل و توحید لحظه شماری می کنند تا با آمدن آن منجی که در تمام ادیان بشارت آمدنش داده شده است، از عدالت سیراب شوند.
عظمت وجودی منجی آخرالزمان باعث شده است پیروان ادیان مختلف به نحوی به تحلیل شخصیت و تحلیل جایگاه منجی در هستی بپردازند؛ این اعتقاد میان شیعیان از جامعیت بالایی برخوردار است و پیروان این مذهب معتقدند انسانی الهی جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد.
قرآن کریم در آیه پنج سوره قصص آمدن منجی را این گونه بشارت می ‌دهد: «ما می خواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم و حکومتشان را در زمین پابرجا سازیم؛ و به فرعون و هامان و لشکریانشان، آنچه را از آن ها [بنی اسرائیل] بیم داشتند، نشان دهیم.»
در تفکر شیعی، انتظار موعود، به عنوان یک اصل مسلم اعتقادی مطرح بوده و در بسیاری از روایات بر ضرورت انتظار قائم آل محمد(ص)، تصریح شده است؛ پیامبر اسلام(ص) نیز درباره منجی آخرالزمان می فرمایند: «اگر از عمر جهان جز یک روز باقی مانده باشد، خداوند آن روز را آنقدر طولانی می کند تا مرد صالحی را از خاندان من برانگیزد که صفحه زمین را پر از عدل و داد کند، همانگونه که از ظلم و جور پر شده است.»
رسول خدا(ص) در حدیث دیگری می فرمایند: «بشارت می دهم شما را به مهدی. او در میان امت من مبعوث خواهد شد و این زمانی است که مردم دچار تفرقه، تزلزل و گرفتاری شده اند. او زمین را از عدل و داد پرخواهد ساخت همان گونه که پیش از آن از ستم پر می شود. ساکنان زمین و آسمان از وجود او خشنود خواهند شد.»
امام رضا(ع) نیز در توصیف چهره، سجایای اخلاقی و ویژگی های برجسته آن حضرت می فرمایند: «قائم آل محمد(عج) هاله هایی از نور چهره زیبای او را احاطه کرده است، رفتار معتدل و چهره شادابی دارد. از نظر ویژگی های جسمی شبیه ترین فرد به رسول خدا(ص) است. نشانه خاص او آن است که گرچه عمر بسیار طولانی دارد، ولی از سیمای جوانی برخوردار است؛ تا آن جا که هر بیننده ای او را چهل ساله یا کمتر تصور می کند. از دیگر نشانه های او آن است که تا زمان مرگ با وجود گذشت زمان بسیار طولانی هرگز نشان پیری در چهره او دیده نخواهد شد».

* فضیلت انتظار
در روایت متعدد فضیلت و ثواب بسیاری برای منتظران قائم(عج) بیان شده است؛ امیرالمومنین(ع) می فرمایند: «منتظر فرج باشید و از رحمت خداوند ناامید نشوید. بدرستی که خوشایندترین اعمال نزد خداوند، صاحب عزت و جلال، انتظار فرج است».
امام صادق(ع) نیز در حدیثی می فرماید: «خوشا به حال شیعیان قائم ما که در زمان غیبتش چشم به راه ظهور او هستند و در هنگام ظهورش فرمانبردار او، آنان اولیاء خدا هستند، همان ها که نه ترسی برایشان هست و نه اندوهگین شوند.»
امام صادق(ع) در حدیث دیگری می فرماید: «هر کس از شما بمیرد در حالی که منتظر این امر باشد همانند کسی است که با حضرت قائم(ع) در خیمه اش بوده باشد. سپس حضرت چند لحظه ای درنگ کرده، آنگاه فرمود: نه، بلکه مانند کسی است که در خدمت آن حضرت شمشیر بزند. سپس فرمود: نه، به خدا همچون کسی است که در پیشگاه رسول خدا(ص) شهید شده باشد.»

* ولادت و غیبت امام مهدی(عج)
محمد بن الحسن العسکری معروف به حجت بن الحسن، دوازدهمین و آخرین امام و همان مهدی موعود است. او فرزند امام حسن بن علی عسکری (امام یازدهم شیعیان) و همچون پیامبر اسلام نامش محمد و کنیه ‌اش ابوالقاسم است. حجت بن حسن در نیمه شعبان سال 255 هجری قمری علی رغم مراقبت های ویژه ماموران حکومت عباسی، در خانه امام عسکری(ع) در سامرا چشم به جهان گشود. تولد مخفیانه آن حضرت بی شباهت به تولد حضرت موسی(ع) و حضرت ابراهیم(ع) نیست.
امام مهدی(عج) در سال 260 هجری قمری پس از شهادت حضرت عسکری(ع)ـ همچون حضرت عیسی(ع) و حضرت یحیی(ع) که در سنین کودکی عهده دار نبوت شده بودندـ در پنج سالگی منصب امامت شیعیان را عهده دار شد و از همین سال غیبت صغری آغاز شد و تا سال 329 هجری قمری ادامه پیدا کرد؛ در این دوره حضرت مهدی(عج) از طریق چهار نائب به ادامه امور مردم می پرداخت.
غیبت کبری نیز از سال 329 هجری قمری شروع شد و تا زمانی که خداوند مصلحت بدانند ادامه خواهد داشت، در این دوره پاسخ به پرسش ها و احکام مردم بر عهده نایبان عام آن حضرت است و حضرت نایب خاصی برای این دوره معرفی نکرده اند؛ آن بزرگوار پس از سپری شدن دوران غیبت با تشکیل حکومت عدل جهانی احکام الهی را در سرتاسر زمین حاکمیت خواهد بخشید.

* القاب
«امام زمان»، «صاحب الزمان»، «ولی عصر»، «قائم آل محمد» و «حجت الله» از القاب مشهور اوست؛ «مهدی» نیز یکی از مشهورترین نام های حضرت است. امام باقر(ع) درباره دلیل نامگذاری آن حضرت به این اسم، می فرمایند: «قائم آل محمد(عج) را به این دلیل، مهدی می نامند که او، مردم را به آن دسته از اموری که برایشان پوشیده است، هدایت خواهد کرد. وی، تورات اصلی و دیگر کتاب های پیامبران پیشین را از مخفی گاه آنها، بیرون خواهد ساخت.» حضرت صادق نیز در این باره می فرمایند: «به آن حضرت، مهدی گفته اند؛ زیرا او مردم را به امری که آن را گم کرده اند، هدایت می کند.»

* فرهنگ انتظار تحول آفرین و حرکت بخش است
عضو شورای جامعه المصطفی العالمیه(ص) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان این که فرهنگ انتظار در زندگی انسانها تحول آفرین است، گفت: این انتظار در انسان امید و حرکت ایجاد می کند و جهان را از بن بست به گشایش رهنمون می سازد.
حجت الاسلام والمسلمین حسین شهامت دهسرخی افزود: در فرهنگ اهل بیت(ع) تاکید فراوانی به انتظار شده و در روایات آمده کسی که منتظر فرج حضرت موعود باشد، مثل کسی است که در خیمه آن حضرت برای همراهی حاضر است، مثل کسی است که در رکاب آن حضرت مشغول نبرد با دشمنان با دین خداست و همچنین مثل کسی است که در جلوی قدم های پیامبر در میدان نبرد شهید می شود و به زمین می افتد.
وی با بیان این که انتظار موعود، انتظاری پویا، موثر و حرکت آفرین است، اضافه کرد: کسی که منتظر شخصیت جهانی است، باید جهانی بیندیشد، کسی که منتظر شخصیت مصلح است، باید صالح باشد.
وی با اشاره به این که فرج یعنی پخته شدن، ادامه داد: جامعه ای که به پختگی برسد، به گشایش می رسد و معنای انتظار که در کلام اهل بیت(ع) مطرح شده، برای این است که جامعه برای روزهای بهتر از عصر پیامبر(ص) و ائمه معصوم(ع) آمادگی پیدا کند.
دهسرخی با بیان این که انتظار فرج یعنی اخلاق محمدی(ص) عالم گیر و اخلاق اهل بیت(ع) مثل عدالت جهان گستر شود، بیان کرد: بنا نیست حضرت مهدی(عج) با شمشیر دل ها را فتح کند، هنگام ظهور دل ها در گستره جهانی با اغنا، وابستگی و عشق به اهل بیت(ع) و حضرت حجت(عج) فتح خواهد شد.
وی ادامه داد: انسانی که امید به روز ظهور دارد، احساس ناامیدی و افسردگی نمی کند و جامعه ای که به موعود فکر می کند، رو به جلو است و در مقابل استکبار جهانی نمی ترسد؛ از سوی دیگر مسئولانی که معتقد به مهدویت و فرج باشند با کسانی که فکر منزوی داشته باشند، متفاوت عمل می کنند.
وی با اشاره به این که خانواده منتظر سرزندگی و نشاط دارد، بیان کرد: اعتقاد به انتظار تاثیر نورانی و ارزشمندی بین روابط اعضای خانواده ایجاد می کند و هر چه بتوانیم این فرهنگ را در جامعه افزایش دهیم، کرامت های عالی قرآنی، اهل بیتی، نبوی و علوی در زندگی ما رسوخ می کند و کل زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد.
عضو شورای جامعه المصطفی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که بزرگ ترین وظیفه منتظران دعاست، گفت: انسان منتظر باید نسبت به امام زمان(عج) معرفت پیدا کند و مطیع امام شود.
وی با بیان این که امام زمان(عج) گواه بر اعمال ماست، خاطرنشان کرد: وظیفه منتظران حقیقی ایجاد سنخیت بین خودشان و محبوبشان است تا خودشان را در ابعاد مختلف از جمله علم، آگاهی، تربیت و کرامت های اخلاقی ارتقا دهند.
به گفته وی، انتظار مفهوم مقدس، بزرگ، قابل بررسی و تحلیل است که علمای دین و دانشمندان باید نسبت به آن اهتمام ویژه ای داشته باشند.


انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/6970
اخبار مرتبط

نظرات شما