ورود دریاچه ارومیه به فاز دوم احیا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،
 

 مسعود تجریش عصر امروز در همایش هم‌اندیشی سمن‌های غیردولتی در احیای دریاچه ارومیه در سال کهربای دانشکده برق دانشگاه تبریز اظهار کرد: در جلسات اواخر سال ۹۲ این کارگروه به لحاظ حقوقی برای یک موضوع مهم تشکیل شد همانطور که وعده رئیس‌جمهور نیز برای احیای دریاچه ارومیه بود از این‌‌رو برای عمل به این وعده نیاز به بستر مناسب، منابع، دستگاه متولی، نظارت و پایش نیاز است.

وی ادامه داد: مطالعه و برنامه چگونگی احیای دریاچه ارومیه با حضور ۷۰۰ نفر از متخصصان به یک برنامه رسید و سپس تصویب شده و در نهایت دستگاه‌های اجرایی متولی اجرای این طرح شدند.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ایران خاطرنشان کرد: قبلا مباحث و الزامات فرهنگی و اجتماعی احیای دریاچه ارومیه نیز بر عهده استاندارها بود که ضعف زیادی در این بخش دیده شد.

وی با بیان اینکه در بخش فنی هیچ ایرادی نداریم و همه مقاله و بررسی گواه این مطلب است، تصریح کرد: الزامات فرهنگی و اجتماعی نقطه ضعف همه ماست و متاسفانه در جامعه مشارکت مردمی و کار فرهنگی تعریف نشده است.

فاتحه دریاچه ارومیه را خوانده بودند

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: الان مقالات و بحث‌های زیادی برای دریاچه ارومیه وجود دارد و حتی بسیاری از محققان داخلی و خارجی معتقد بودند که احیای دریاچه ارومیه امکان احیا ندارد و آن را مانند جنازه‌ای می‌دیدند که باید دیر یا زود نماز میت آن را خواند.

وی بیان کرد: الحمدالله در حال حاضر کف دریاچه به حالت سال ۹۴ برگشته است و این نشان از احیای دریاچه ارومیه دارد که البته عنایت خداوند نیز وجود دارد.

تجریشی با تاکید بر اینکه در کشور به ارومیه به عنوان مدل نگاه می‌شود، افزود: باید بتوان مشارکت مردمی را در احیای دریاچه ارومیه به عنوان مدل داشت.

وی گفت: در گذشته حداقل تراز بستر دریاچه ارومیه به صورت سالانه با ۴۰ سانتی‌متر کاهش سطح آب دریاچه روبه رو بودیم ولی در سال ۹۳ با شکل‌گیری برنامه به سمت تثبیت دریاچه رفتیم و در این راستا دستگاه‌های اجرایی در رهاسازی لایروبی کمک کردند.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ایران ابراز کرد: شرایط تثبیت از سال ۹۳ وجود داشت و سپس برنامه ورود به شرایط احیا بود که از اردیبهشت سال گذشته آغاز شده است و اگر تراز به ۱۲۷۲/۹ برسد، می‌توان گرد و خاک را حل کرد و وارد مرحله احیا شد.

با کمک دولت می‌توان ۹۵ درصد کانون‌های گرد و خاک را زیر آب برد

وی متذکر شد: می‌توان به کمک دولت با افزایش یک متر تراز آب دریاچه ارومیه، ۹۵ درصد کانون‌های گرد و خاک را زیر آب برد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: در حال حاضر برنامه تثبیت پشت سر گذاشته و وارد فاز دوم احیا شده‌ایم و با تامین بودجه که در اولیت است تا ۱۴۰۴ می‌توان عملیات احیا را داشته باشیم.

وی بیان داشت: مغرور نشویم که دریاچه در شرایط خوبی است چراکه در آبان امسال انتظار تبخیر وجود دارد ولی قطعاً تا انتهای سال جاری و از سال آینده با ورود ۷۵۰ میلیون متر مکعب آب دائمی این تراز را با پروژه‌های خود بالا ببریم که در کنار آن عنایت خداوند نیز وجود دارد.

تجریشی با بیان اینکه این سیلاب‌ها می‌تواند به احیا کمک کند، تصریح کرد: امسال بارش‌ها مناسب بود همچنین میزان بارش در داخل حوزه آبریز نیز زیاد بود و در مقابل خسارت‌ها هم کمتر بود که عمده آن به‌ لایروبی‌ها همچنین رهاسازی بستگی داشت.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ایران متذکر شد: سال گذشته همکاری در رهاسازی کمتر بود به طوریکه در بوکان در زمان خود رهاسازی انجام نگرفت و وقتی رهاسازی آب شد، آب به مزارع رفت و مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد شد.

وی اضافه کرد: با هماهنگی بسیاری خوبی که داشتیم، توانسته‌ایم آب‌ها را از سطح‌ رها کنیم.

تجریشی خاطرنشان کرد: وضعیت بارش با رشد ۶۶ درصدی در حوضه دریاچه ارومیه نسبت به دوره بلند مدت افزایش دارد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه یادآور شد: از دو سال پیش که موضوع عملیات دریاچه ارومیه شروع شد، UN گزارشی داده و به صراحت اعلام کرده که وسعت دریاچه افرایش یافته و دولت و مردم مصمم به احیاء هستند.

تجریشی بیان کرد:اعتبار پرداختی برای دریاچه ارومیه برای آذربایجان‌غربی ۹۳ میلیارد تومان و برای آذربایجان‌شرقی ۳۵ میلیارد تومان است.

معیشت مردم با دریاچه ارومیه ارتباط مستقیم دارد

وی با اشاره به لایروبی ۲۵۳ کیلومتر در ۴ سال اخیر در حوضه دریاچه ارومیه گفت: در سال اول و دوم فعالیت‌های فرهنگی توسط استان‌ها صورت گرفت ولی به تدریج به این موضوع رسیدیم که معیشت مردم با دریاچه ارومیه ارتباط مستقیم دارد از این‌رو مجموعه‌هایی به صورت نهادینه شکل گرفت.

تجریشی گفت: در تکاب که یکی از مناطق عقب مانده به لحاظ زیرساختی است، اقدام تغییر الگوی کشت کرده‌ایم تا از محصولات پرآب به کم آب‌بر روند و به همین منظور رونق توسعه کشت زعفران در آن منطقه انجام گرفته است.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های اساسی ستاد احیای دریاچه ارومیه رواج گیاهان دارویی به جای گیاهان پرمصرف آب است.

تجریشی یادآور شد: سال گذشته با گسترش فرهنگ اصلاح کشت، سد حسن‌دوست ۶۵ درصد مصرف را کاهش داده و از چغندر به کاشت کلزا رفته‌اند.

وی، برگزاری رویدادهای استارت‌آپ ویکند، دریاچه ارومیه و برگزاری دوره‌های آموزشی را مورد اشاره قرار داد.

تجریشی متذکر شد: زیره سیاه از جمله کشت‌هایی است که می‌تواند به صورت دیم کشت شود و درآمدی در ازای هر هکتار سود داشته باشد.

وی گفت: امیدوارم با همدلی و هم‌زبانی در سایه عنایت حق تعالی کماکان شاهد طلوع و غروب خورشید در پهنه لاجوردی دریاچه ارومیه باشیم.


انتهای پیام/
منبع:فارس
http://qomefarda.ir/7080
اخبار مرتبط

نظرات شما