متخصص گفتاردرمانی درگفتگو با قم فردا:

نحوه ارتباط والدین با فرزندان از دلایل مشکلات روانی خانواده است

متخصص گفتاردرمانی با اشاره به اینکه عدم شناخت کافی از خود عامل به وجود آمدن بیماری روانی می شود، گفت:نحوه ارتباط والدین با فرزندان از دلایل مشکلات روانی خانواده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، طبق پژوهش‌های جهانی ۲۵ درصد از افراد هر جامعه ای دچار مشکلات روان پزشکی هستند و ممکن است در کشور ما بالاتر هم باشد، این آمار در جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری قم رقم بالایی است یعنی چیزی حدود ۳۰۰ هزار نفر‌، به همین جهت یکی از اهداف مرکز باور، ارتقای سلامت روان و افزایش سطح آگاهی است؛ این آمار را رئیس انجمن علمی روان‌شناسان و روان‌پزشکان استان قم می دهد آماری که برای استان بسیار نگران کننده است.

نحوه ارتباط والدین با فرزندان از دلایل مشکلات روانی خانواده  است
معصومه طاهری متخصص گفتاردرمانی  در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به مسائل فوق ، اظهار داشت: یکی ازدلایل بوجود آمدن مشکلات روانی درخانواده عدم آگاهی و سطح فرهنگی خانواده و نحوه ارتباط والدین با فرزندان می باشد.
وی ادامه داد: عدم آگاهی ازنیازهای فرزندان ، نوع ارتباط والدین با فرزندان و بالعکس از عواملی هستند که باعث میشوداحترام بین خانواده و صمیمیت در میان آنها از بین برود که همین مسئله موجب به وجود آمدن برخی رفتارها می شود.
متخصص گفتاردرمانی  بااشاره به مشاوره پیش از ازدواج ،گفت: شناخت خانوادها از هم و سطح فرهنگ آنها خیلی می تواند دراین مسئله موثر باشد.
 وی اضافه کرد: برخی از بیماری های در کودکان مانند لکنت زبان، جویدن ناخن، شب ادراری، افسردگی و مکیدن انگشت از نحوه برخورد والدین و استرس در خانواده به وجود می آید.
طاهری عنوان داشت: بسیاری ازوالدین فکر می کنند نیازکودک فقط غذا و پوشاک است اماتوجه به نیازکودک، گذراندن وقت با فرزند‌ان، دوست بودن بافرزندکه نیازبه دوستی باجنس مخالف نداشته باشد، دادن اعتمادبنفس به فرزند و عدم مقایسه فرزندان با یکدیگر و یا با هم سن و سالان خود از مهمترین نیاز های کودکان می باشد که اگر تامین نشود باعث بروز این نوع رفتارها و به خطر افتادن سلامت روان می شود.

عدم توجه به داشته ها باعث بیماری های روحی و روانی است
وی خاطرنشان کرد: مهمترین نکته داشتن ایمان و باورقلبی مثبت وشکرگزاری وتوجه به داشته هاست متاسفانه بیشترافرادکه دچارمشکلات روانشناسی هستند شناخت کافی نسبت به خودشان ندارند و تواناییهای خودشان را نمی بینند چون خانواده جو منفی دارد و همیشه بالحن سرخوردگی و منفی با آنها برخورد میکند و اجازه ندادن کودک توانایی های خود را ببیند.
متخصص گفتار درمانی ادامه داد: کودک زمانی که یک کارمثبت انجام می دهد باید او را تشویق کنید چرا که این عمل باعث می شود چنین بچه ای زمانی که یک نوجوان میشود دارای اعتمادبنفس بالا باشد وبرای پیشرفت خود تلاش کند و به توانایی های خود اعتماد داشته باشد.

عدم شناخت کافی از خود عامل به وجود آمدن بیماری روانی می شود
وی افزود: چنین کودکی دوست داشتن را بلد است وخودش رادوست میدارد و این دوست داشتن را از والدین یادگرفته است پس محبت کردن با اینکه هیچ خرجی ندارد امایک ویتامین قوی برای رشد روحی خانواده و فرزندان است مثلاگفتن کلمه افرین پسرگلم، اشکال نداردعزیزم دوباره تلاش کن موفق میشی بجای گفتن کلمات سرکوب کننده و منفی مثل من میدونستم تو موفق نمیشی ازفلانی یادبگیر.
طاهری یادآور شد: این کلمات ساده اما با بارمنفی بیشترین ضربه روحی وگرفتن اعتمادبنفس فرزندرا به همراه دارد و همین مسائل کوچک باعث به خطر افتادن سلامت روان در خانواده می شود.


انتهای پیام/160
http://qomefarda.ir/7306
اخبار مرتبط

نظرات شما