مراجع عظام تقلید؛

گرانی های اخیر ریشه ای داخلی دارد / عدم نظارت و مدیریت صحیح عامل اصلی گرانی اخیر

مراجع عظام تقلید با اشاره به افزایش قیمت برخی از کالاها در ماه های اخیر تصریح کردند: گرانی های اخیر ریشه ای داخلی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، گرانی و افزایش قیمت برخی کالاها در ماه های اخیر خبر ساز شده است، از پیاز گرفته تا کاغذ و خودرو هر کدام به نوبه ای خود نسبت به سال گذشته در همین زمان چندین برابر افزایش قیمت داشته اند که همین موضوع فشارهای زیادی را به مردم وارد کرده است.

بالا رفتن قیمت ارز یکی از عواملی است که تولید کنندگان آن را علت اصلی افزایش قیمت ها می دانند اما در مقابل بسیاری از کارشناسان علت های دیگری را برای این افزایش قیمت ها بیان می کنند.

بسیاری از کارشناسان تصمیمات اشتباه مدیران دولتی به خصوص در بهار سال گذشته را عامل اصلی تورم می دانند، به اعتقاد این کارشناسان تخصیص ارز 4200 تومانی در آن مقطع نه تنها کارساز نبود بلکه فرصتی را برای دلالان و مفسدان ایجاد کرد.

علاوه بر این نبود نظارت در بازار دلیل دیگری است که موجب شد در بسیاری از مواقع شاهد نرخ های چندگانه در فروشگاه ها و مغازه های داخل شهر باشیم.

به طور مثال در روزهای به یکباره شاهد افزایش قیمت کاغذ در بازار بودیم که حتی واکنش رهبر انقلاب را نیز در پی داشت به طوری که  ایشان در بازدید از نمایشگاه کتاب در تذکری مهم به وزرای صمت و  ارشاد خواستار حل مشکلات گرانی کاغذ شدند.

البته گرانی های اخیر واکنش های دیگری را نیز در پی داشت به طوری که مراجع عظام تقلید در دیدارها و سخنرانی های خودشان بارها بر ضرورت حل مشکلات گرانی تاکید کرده اند.

آیت الله مکارم شیرازی: داد مردم از گرانی بلند است

این مرجع تقلید با بیان اینکه داد مردم از گرانی و تورم بلند است، خاطرنشان کرد: دولت از یک سو و ملت از سوی دیگر در گرانی نقش دارند.

وی خاطرنشان کرد: در تهران تعدادی از مراکز و رستوران ها تعطیل شده است چراکه غذا گران شده و مشتری ها خرید نمی کنند و این مسئله وحشتناک است.

وی یادآور شد: کالاها که انبار نمی شود بلکه به خارج قاچاق شده و دست‌های مافیایی وحشتناکی برای قاچاق است.

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: رئیس قوه قضاییه باید آستین بالا زده و با دو مسئله برخورد کند؛ مسئله اول قاچاق و مسئله دوم سوء استفاده های کلان است.

وی ادامه داد: در اخبار آمده بود که یک نفر 500 میلیون ارز گرفته برای واردات ولی همه آن را در بازار فروخته است؛ چه کسی است که جرات می کند که چنین کاری کند؟
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اگر با این دو گروه مبارزه کرده و دولت دست از گرانی‌ها بردارد مسئله خیلی فرق می‌کند؛ باید به جای مبارزه با معلول با علت مبارزه کرد.

آیت الله نوری همدانی: مراجع بیش از همه نسبت به وضع اقتصادی مردم نگران است

این مرجع تقلید نیز در واکنش به گرانی های اخیر اظهار داشت:  مردم بدانند حوزه علمیه و مراجع بیش از همه نسبت به وضع اقتصادی آن‌ها نگران هستند و به مسوولان تذکر می‌دهند.

وی در ادامه گفت: عده‌ای با بی‌مدیریتی می‌خواهند مردم را نسبت به نظام و روحانیت و انقلاب بدبین کنند. تحریم هستیم ولی اغلب مسائل مربوط به تحریم نیست؛ یک مدیریت انقلابی و جهادی نیاز است تا این مشکلات برطرف شود.

آیت الله علوی گرگانی نیز با اشاره به گرانی های اخیر بیان داشت: امروز جامعه با مشکلات زیادی روبرو است، گرانی شدید اجناس و وقوع سیل اخیر دو مصیبت بزرگی است که به مردم وارد شده است، لذا مسئولین باید به مشکلات مردم رسیدگی کنند و کارگشای مسائل و مشکلات مردم باشند.



انتهای پیام/110
http://qomefarda.ir/7490
اخبار مرتبط

نظرات شما