گفتگوی خواندنی قم فردا با یکی از معلمان نمونه کشور؛

دانش آموزان امروزی درزمینه اعتقادی نیاز به کار بیشتر دارند / عشق و دانش اسلحه معلم است

یکی از معلمان نمونه‌ای کشوری با اشاره به کمبودها و کاستی‌های نظام آموزشی کشور، گفت: آموزش‌وپرورش به خانواده‌ها بیش‌ازاندازه اهمیت می‌دهد و این اتفاق خوشایند نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، معلمی شغل انبیا است شاید این جمله یکی از هزاران جمله‌ای قشنگی باشد که می‌توان در وصف انسان‌های نوشت که در رشد و شکوفایی استعدادهای همه مردم ایران‌زمین نقش داشته‌اند.

انسان‌هایی که با مهر و محبت به ما درس علم ، اخلاق، اخلاص و مهربانی می‌دهند با ما می‌خندند، با خوشحالی ما خوشحال می‌شوند و با اندوه ما ناراحت می‌شوند.

به مناسبت 12 اردیبهشت‌ماه و روز معلم پای درد و دل‌های یکی از معلمان نمونه استان قم نشستیم تا شاید از زاویه‌ای دیگر به این شغل و مشکلات آن بنگریم.

قم فردا- خودتان را معرفی می‌فرمایید؟

فاطمه بهروزی راد هستم ، داری مدرک لیسانس روانشناسی ، مدت 28  سال است که در آموزش‌وپرورش خدمت می‌کنم.

در این مدت 20 سال در پایه‌ای اول بودم و 8 سال را در پایه‌های دیگر آموزشی خدمت کردم.

قم فردا - به نظر شما دانش آموزان امروزی چه نیازهایی دارند و یا به عبارت ساده‌تر به‌غیراز آموزش باید در چه زمینه‌هایی بادانش آموزان کارکرد؟

در کنار آموزش باید به تربیت  توجه کافی داشت درواقع زمانی  ما در کارهایمان به موفقیت می‌رسیم که بتوانیم در جنبه‌ای تربیتی نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم و بتوانیم تأثیرات خودمان را بگذاریم.

در جامعه‌ای کنونی نیاز است که درزمینهٔ ای اعتقادی دانش آموزان بیش‌ازپیش کار شود ، اگر بتوانیم خوب در این زمینه کارکنیم به‌خصوص در دورانی که دانش آموزان در مقطع ابتدایی قرار دارند به این مهم رسیدگی و خوب  پایه‌ریزی کنیم دغدغه‌ای فکری معلمان نیز در پایه‌های بالاتر قطعاً کاهش می‌یابد.

شاید بتوان خلأ علمی را با برگزاری کلاس‌های تقویتی و حضور اساتید برطرف کرد اما درزمینهٔ های اجتماعی و اعتقادی تنها این معلمان هستند که می‌توانند بادانش آموزان در این زمینه‌ها همکاری داشته باشند.

 قم فردا - دانش آموزان قدیم بادانش آموزان کنونی چه تفاوت‌هایی دارند با توجه به این‌که شما تقریباً سابقه‌ای 3 دهه فعالیت رادارید؟

در دوره‌ای اخیر همه می‌گویند بچه‌های الآن باهوش هستند فقط به این خاطر است که رسانه‌ها و وسایلی که در اختیار کودکان امروز قرار دارد زیاد است و همین امکانات آن‌ها را تا حدودی باهوش‌تر کرده اما نباید از این مهم هم غافل شویم در کنار باهوشی بسیار بی‌دقت هستند یعنی دانش آموزان از کنار مسائل آموزشی  به‌سادگی عبور می‌کنند و دقت کافی را ندارند.

درواقع از اهمیت گرفته‌شده است یعنی بچه‌ها می‌خواهند شتاب‌زده از کنار دروس عبور کنند و همین موضوع کار معلمان را سخت‌تر کرده است.

قم فردا- کار بادانش آموزان فعلی سخت‌تر است یا بادانش آموزان دهه‌های گذشته؟

در دهه‌های گذشته  دانش آموزان به‌خوبی به حرف‌های معلمان گوش می‌کردند و تشنه یادگیری بودند اما بچه‌های حالا فکر می‌کنند  همه‌چیز را بلد هستند و مواردی که بلد هستند نیز به‌صورت اصولی یاد نگرفته‌اند.
زمانی که معلم می‌خواهد موضوعات درسی را جمع‌بندی کند باید با جذابیت و تلاش بیشتری این کار را بکند که دانش آموزان گوش دهند.

الآن کار برای معلمان سخت‌تر شده است به‌طوری‌که توقع دانش آموزان و اولیای آن‌ها نیز بسیار زیادتر شده است اما در دوره‌های گذشته همه معلم را اختیاردار می‌دانستند اما الآن به‌راحتی در برابر معلمان می‌ایستند.

قم فردا- در خصوص مشکلاتی که فرهنگیان کشور با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند، نیز توضیح می‌فرمایید؟

اولین مشکلی که هر قشری با آن مواجه است بحث معیشت است واقعاً این‌یک درد است که معلمان دغدغه‌ای معیشت داشته باشند.

باید به این مهم هم اشاره‌کنم که هیچ زمانی این مشکلات بر روی کار معلمان تأثیر نگذاشته است به‌طوری‌که معلمان وقتی وارد کلاس می‌شوند خودشان را ملزم می‌دانند که به آموزش، دانش آموزان بپردازند و واقعاً از کم‌کاری در بین معلمان وجود ندارد.

مشکل دیگری که معلمان دارند این است  که پیشرفت علمی دانش آموزان با ورود تکنولوژی‌های جدید بالا رفته است و به همین علت معلمان امکاناتشان در این زمینه بسیار کم است.

امکاناتی برای معلم فراهم نمی‌شود که بتواند به‌خوبی تحقیق و پژوهش کند و درواقع خودش را به‌روز نگه دارد.

چند سالی است که می‌خواهند معلمان را به مطالعه وادار کنند اما مطالعه هم به چند اپلیکیشن خلاصه‌شده که هزینه‌های مالی را برای معلمان ایجاد می‌کند.

دوره‌هایی که در آموزش‌وپرورش برای ارتقای سواد و .. انجام می‌شود نیز منوط به پرداخت هزینه دوره است که واقعاً دور از جایگاه و شأن معلم است.

علاوه بر این شأن و جایگاه معلمی نیز پایین آمده است به‌طوری‌که در حال حاضر بیش‌ازحد آموزش‌وپرورش به خانواده اهمیت می‌دهد و  در مقابل جایگاه معلم را پایین می‌آورد در کنار این اتفاقات بخشنامه‌های آموزش‌وپرورش نیز همواره دست و پای معلمان را بسته است

قم فردا- تاکنون چه مقام‌هایی کسب کرده‌اید؟

3 سال به‌عنوان معلم نمونه استان انتخاب شدم  و در  سال 85 نیز به‌عنوان نماینده معلمان ابتدایی کشور در محضر رهبر انقلاب سخنرانی کردم .

در  این سال‌ها در هر جشنواره‌های که شرکت کردم حائز مقام شده و در بیشتر زمان‌ها رتبه اول را کسب کردم.

درزمینهٔ اقدام پژوهشی نیز جزء داورها هستم و بیش از 10 مرتبه رتبه اول را در استان درزمینهٔ ای اقدام پژوهشی کسب کردم و علاوه بر این 5 جلد کتاب نیز درزمینهٔ کمک‌آموزشی تألیف کرده‌ام.

قم فردا- در این 28 سال چه زمان‌هایی واقعاً از کارتان لذت برده‌اید؟

لحظه‌های تدریس در کلاس مملو از خاطرات زیبا و به‌یادماندنی است چه زمان‌هایی که در حال تدریس و چه زمانی که در حال تربیت دانش آموزان هستیم همه و همه لحظات شیرین و به‌یادماندنی برای معلمان است.

شیرین‌ترین و بهترین لحظه‌های زندگی من در دوره خدمت در کلاس‌های اول رقم می‌خورد به‌طوری‌که لذت یادگیری را عیناً می‌بینم ، دانش‌آموزانی که بدون هیچ شناختی از درس و یادگیری وارد مدرسه می‌شوند و در ماه‌های پایانی سال به‌خوبی خواندن و نوشتن را یاد می‌گیرند،  درواقع نتیجه کار خودم را عیناً می‌دیدم.

قم فردا - سخن پایانی

ما همیشه دانش آموزان مختلفی داشته‌ایم به‌طوری‌که از همه اقشار جامعه در کلاس‌های ما حضورداشته‌اند از فرزند طلاق گرفته تا فرزند اعتیاد، یتیم و سرمایه‌دار از همه قشر خانواده‌های در کلاس‌ها حضور دارند و این هنر معلمی است که با جسارت و شهامت کارش را پیش ببرد و اسلحه‌ای که در این مسیر می‌خواهد عشق است و دانش.

گفتگو از عباسعلی محمدی



انتهای پیام/110
گالری عکس
http://qomefarda.ir/7580
اخبار مرتبط

نظرات شما