سید حسن نصرالله: ترامپ برای دریافت تماس از ایران باید مدت‌ها منتظر بماند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،

سید حسن‌ نصر الله، دبیر کل حزب الله لبنان به مناسبت روز جهانی قدس در همایشی تحت عنوان «به‌سوی قدس» سخنرانی کرد و در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد که ترامپ برای دریافت تماس از ایران باید مدت‌ها منتظر بماند.

در ابتدای این مراسم، نیرو‌های نظامی حزب‌الله رژه نظامی نمادینی به مناسبت این روز در ضاحیه جنوبی بیروت برگزار کرده و در پایان این رژه با آرمان‌های امام خمینی (ره) تجدید میثاق و با رهبر معظم انقلاب تجدید بیعت کردند.

سید حسن نصرالله گفت: طی چهل سال گذشته دشمنان فلسطین تلاش کردند که قدس به فراموشی سپرده شود. تلاش‌ها برای رنگ مذهبی دادن به روز جهانی قدس و ایجاد اختلاف مذهبی و نشان دادن این موضوع که این روز تنها مختص ایرانیان است، شکست خورد.

سید حسن نصرالله با اشاره به راهپیمایی‌ها در سرتاسر جهان گفت: مردم ایران به همراه مسئولان ارشد حضور پررنگی در راهپیمایی روز قدس داشتند. این راهپیمایی‌ها در ایران حاوی پیامی برای واشنگتن و همه دولت‌های منطقه بود.

او در مورد اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه ایران به دنبال مذاکره با واشنگتن است، اظهار کرد: ترامپ پیش از آنکه تماسی از ایران دریافت کند انتظار بسیاری خواهد کشید.

دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد: ما به عنوان ملت‌های منطقه امید قطعی داریم که از اجرایی شدن جنایت معامله قرن ممانعت خواهیم کرد. هدف از معامله قرن از بین بردن مسئله قدس، نوار غزه و پناهجویان فلسطینی آواره از وطن است. واشنگتن بر انقلاب ملت های عربی مسلط شد و آن را به مسیرهای اشتباه منحرف کرد. 

سید حسن نصرالله افزود: محور مقاومت امروز از هر زمان دیگری قدرتمندتر است. مقاومت در غزه می تواند در هر جنگ پیش رو بر سرزمین‌های گسترده‌ای مسلط شود.

او خاطرنشان کرد همانطور که کاندولیزا رایس، وزیر خارجه اسبق آمریکا در مورد «طرح خاورمیانه جدید» اشاره کرد، هدف از این طرح تثبیت به اصطلاح «کشور اسرائیل» بود که شکست خورد.

سید حسن نصرالله همچنین گفت: سوریه مرحله توطئه ویرانی را پشت سر گذاشته، همچنان در محور مقاومت قرار دارد و به زودی قدرت خود را به طور کامل باز خواهد یافت. آمریکا از سیطره بر عراق ناکام ماند و امروز جایگاه متفاوتی در معادلات منطقه دارد.

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به نشست‌های عربستان افزود: ترامپ نتوانست از عربستان حمایت کند و پادشاه این کشور به نشست سه‌گانه برای حمایت از خود متوسل شد. کسانی که حملات پهپادی به تاسیسات نفتی را محکوم کردند باید در اخلاقیات خود بازنگری کنند. چرا که آن‌ها مقابل کشتار غیرنظامیان سکوت کردند. نشست‌های دیروز و امروز مکه «اجلاس التماس برای کمک به سعودی» بود که نشان‌دهنده ناتوانی و شکست آن‌ها در برابر مردم یمن و توانایی‌های نیرو‌های انصارالله است.

او همچنین تاکید کرد: یمن جزء محور مقاومت است، معامله قرن را محکوم می‌کند، علیه آن تظاهرات کرده و از قدس اشغالی اعلام حمایت می‌کند.

سید حسن نصرالله همچنین گفت: اسرائیل علی رغم قدرت نظامی که دارد از هر زمان دیگری ضعیف‌تر است. اسرائیل امروز از موشک‌های سوریه، لبنان و غزه هراس دارد و از وجود موشک در عراق سخن می‌گوید. رهبران رژیم صهیونیستی می‌گویند سال هاست که این رژیم در هیچ جنگی نتوانسته آن را به نفع خود به پایان برساند. به همین جهت هیبت این رژیم کاهش یافته است. اسرائیل ضعف رهبری دارد و نیازمند آمریکاست. اما آمریکا دیگر مانند بیست سال پیش نیست. آن زمان که ارتش خود را به منطقه فرستاد، گرچه شکست خورد. 

دبیرکل حزب لبنان با تاکید بر اینکه ایران قدرت اول خاورمیانه است، گفت: کسانی هستند که می‌گویند قدرت منطقه‌ای اول عربستان سعودی است و ترامپ می‌گوید اگر هواپیما‌های سعودی بدون حمایت ما بلند شوند، نمی‌توانند بر زمین بنشینند. عربستان سعودی برای بقا و قدرت خود به آمریکا، غرب و سرویس‌های اطلاعاتی متکی است و این حقیقت است. ولی ایران دولت قوی واقعی است.

سید حسن نصرالله ضمن اشاره به اقدامات ضد ایرانی دولت ترامپ افزود: کسانی مانند بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا به دنبال سوق دادن دو طرف (واشنگتن و تهران) به جنگ هستند. بولتون دروغگو در حالی می‌گوید که هدفش تغییر نظام ایران نیست که در نشست سالانه منافقین گفت که سال نو میلادی ۲۰۱۹ را در تهران جشن خواهد گرفت.

او تاکید کرد: اگر جنگی رخ دهد، تمام منطقه شعله‌ور و نظامیان و منافع آمریکایی‌ها نابود خواهد شد. بهای جنگ با ایران را اسرائیل و خاندان آل‌سعود پرداخت خواهند کرد. تیم ب شامل بولتون، بن سلمان، نتانیاهو و بن زاید تلاش می‌کنند آمریکا را به سمت جنگ با ایران بکشانند. معتقدم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در شبکه تلویزیونی العربیه وابسته به عربستان سعودی کار می‌کند.

سید حسن نصرالله با اشاره به اظهارات اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه جنگی نخواهد شد، گفت: بر حسب تحلیل ما نیز اگر ایران ضعیف بود، سال‌ها پیش آمریکا علیه این کشور جنگ راه می‌انداخت.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: ترامپ به خوبی می‌داند در صورت وقوع جنگ در خاورمیانه، بهای هر بشکه نفت به ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار خواهد رسید. همچنین از تبعات جنگ در خاورمیانه، شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ خواهد بود. ایران هرگز آغازگر جنگ نخواهد بود و آمریکا باید همه جوانب را بسنجد. ترامپ از تبعات جنگ با ایران به خوبی اطلاع دارد.

سید حسن نصرالله ادامه داد: به فرض محال دولت آمریکا علیه ایران اعلان جنگ کرد و حتی توانست این کشور را شکست دهد، در این صورت ترامپ چگونه خواهد توانست میلیون‌ها دلار از کشور‌های عرب خلیج فارس به جیب بزند. اولویت ترامپ جنگ اقتصادی با ایران، چین، ونزوئلا و کره شمالی است. ترامپ بار‌ها تاکید کرده است جنگ با ایران اقتصادی خواهد بود از همین رو اعزام نیرو نظامی به خاورمیانه را تکذیب می‌کند.

دبیرکل حزب الله لبنان در پایان گفت: دلیل دیگر اینکه جنگی با ایران رخ نخواهد داد، همین اجلاس‌های مکه است. دو دلیل برای این اجلاس‌ها وجود دارد، اول اینکه عربستان سعودی دید که هیچ راه حلی در برابر موشک‌های یمن ندارد. آن‌ها دیدند در برابر دستاورد‌های یمنی‌ها شکست نصیبشان شده است. از این رو، بیانیه‌های این اجلاس، علیه ایران و جنبش انصارالله یمن بود. دلیل دوم هم این است که رژیم حاکم در عربستان سعودی یقین دارند که جنگ، بین آمریکا و ایران نخواهد بود و ترامپ برای جنگ نیابتی به منطقه نخواهد آمد.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/9158
اخبار مرتبط

نظرات شما